Van a modern civilizációnak néhány olyan - többnyire egyszerűnek tűnő - eleme, melyek mintha öröktől fogva léteznének, mintha mindig is velünk lettek volna. Ilyenek az egyszerű gépek, az ék, a kerék, a pajszer, az ecetes olló, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Ja és ott kullog a sorban a nyomtatott zenei kotta is. De vajon hogyan készül?
Természetesen, írógéppel
Míg a legtöbb zeneszerző szereti kézzel írni a kottáit, az évek során számtalan gépet is feltaláltak már a zene nyomtatásához. Talán az egyik legmenőbb közülük a Keaton Music Typewriter. Először 1936-ban szabadalmaztatták, és mindenre inkább hasonlít, mint egy átlagos írógépre. A kaliforniai San Franciscoban élő Robert H. Keaton szerkezete mára a gyűjtők ritka kincsévé vált.
Az eredeti szabadalom egy 14 billentyűs írógépre vonatkozott, amelyet aztán 33 billentyűsre frissítettek egy továbbfejlesztett 1953-os szabadalomban. Az 1950-es években hozták forgalomba és körülbelül 255 akkori dollárt kértek érte. A kör alakú billentyűzetnek köszönhetően az írógép sajátos külalakkal bír. A tervezés során Keaton valami olyat szeretett volna megalkotni, ami képes a hangjegyeket pontosan rányomtatni a kottavonalakra, és előre jelezni hová kerül a következő karakter.
Az egyedi billentyűzet-elrendezés abból a szándékból ered, hogy elkülöníthető legyen a kétféle fő karakter típus.
„Az egyik billentyűzet úgy van kialakítva, hogy beírja a segédvonalakat és a zenei kulcsokat, amelyek ismételt beíráskor mindig ugyanolyan relatív távolságban vannak a segédvonalaktól. Egy második billentyűzet olyan zenei karakterek osztályát tudja leütni, mint a hangjegyek, a szünetjelek, valamint a félhang módosítók, amelyek ismételt leütéskor bármilyen távolságra elhelyezkedhetnek a segédvonalhoz viszonyítva ”
- fogalmazta meg maga Keaton.
Technikailag a bal oldalon található ívelt mérőműszernek köszönhetően, - amelyet Keaton a “Skálaemelő Fogantyúnak és Skálajelzőnek” nevezett el, könnyen vezérelhető, hogy pontosan hol helyezkedjenek el a hangjegyek és az egyéb karakterek. Ha a fogantyút egy bevágással felfelé vagy lefelé mozgatjuk, az írógép mindkét irányban 1 millimétert mozdul el, vagyis egy fokkal kitérítve a kart a karakter mindkét irányba épp egy zenei lépéssel mozdul el.
Annak érdekében, hogy a zenészek azt is láthassák, hová kerül majd a következő elem, Keaton beillesztett egy hosszú tűt a szalag mellé, amely nem kiküszöbölheti a véletlen hibákat.
Szintén zenész
Mivel a termék rétegpiacra készült, nehezen eldönthető, hogy nagy kereskedelmi siker volt-e. Manapság a Keaton Music Typewriter keresett része a gyűjteményeknek, időnként felbukkan egy darab az eBay-en (5000 USD körül mozog az ára) és más online aukciókon. Gyönyörű megjelenése és a digitális előtti korszak nosztalgikus vonzereje miatt valószínűleg keresett darab marad még egy ideig.
Bár erről Keaton mit sem tudott, de maga az írógép mint szerkezet legalább még egy módon alkalmas zene előállítására, mint az eddig taglaltak.
(Forrás: MymodernMet Képek: Twitter, Musicprintinghistory, Etsy)