A „gumibeton” könnyebb és erősebb a hagyományosnál, és a korábbi keverékekkel ellentétben működik. Ha eljut a sorozatgyártásig, anyagi és környezeti előnyökkel jár majd.

Ahhoz képest elég pocsék állapotban van a bolygó, hogy hetente felbukkan egy-egy világmegváltó technológia, úgyhogy az újabb és újabb híreket óvatos fenntartással fogadjuk.

Nemrég az ausztrál RMIT Egyetem mérnökei fejlesztettek ki egy új típusú, hulladék gumiabroncsot tartalmazó betont. Azt tudjuk, hogy a beton előállítása az egyik legsúlyosabb CO2-termelő folyamat a Földön, ezért is kutatják világszerte a potenciális helyettes anyagokat.

Most az RMIT nem kevesebbet állít, mint hogy a beton készítéséhez használt összes kőzetanyag kiváltható hulladék gumiabroncsokkal.

Ha igaz az állítás, az nagy szerencse, mert az abroncsok is komoly szennyezők: világszerte évente közel egymilliárd gumiabroncs kerül a szeméttelepekre, ahol káros méreganyagok szivárognak ki belőlük, és jutnak el különböző vízforrásokba. Azt talán mondani sem kell, hogy a gumi elégetése sem túl szerencsés alternatíva.

„Sok környezeti problémát megoldhat, ha hulladék felhasználásával gyártunk betont, egyben jelentős lépés a körforgásos gazdaság felé” – fogalmaztak a tanulmány szerzői.

Az RMIT csapata már két éve kísérletezik a zúzott, lekapart gumi és a beton keverésével, eleinte utakat készítettek így. A mérnökök már elvégeztek néhány tesztet valós körülmények közt, és megállapították, hogy a gumi alapú beton jobb tulajdonságokkal bír a hagyományos betonnál – ellentétben a korábbi, helyettesítő anyagokkal végzett kísérletekkel.

A gumi esetében a kutatók rájöttek, hogy a problémákat a gumi pórusai okozzák, ezért úgy döntöttek, hogy megszabadulnak ezektől: a nedves keveréket formákba helyezték, és összepréselték. Az így kapott terméket kétszer olyan erősnek találták, mint a korábbi fejlesztéseket.

„Az újonnan kifejlesztett betonunk egy szerkezeti könnyűbeton – magyarázták. – Mivel könnyebb a hagyományosnál, csökkennek a szállítási költségek, és mivel előregyártott betonelem, az ezzel való építkezés gyorsabb, és kevesebb munkást igényel. Tehát gazdaságilag is előnyös.”

Minden (rész)siker ellenére az egyetem mérnökei tovább dolgoznak a betonon, hogy még erősebbé tegyék.

Nemcsak a gumival próbálkoznak

Az ausztrál csapat kísérletezik az eldobható egészségügyi felszerelések (PPE) betonba integrálásával is, amivel jelentősen csökkenhet a pandémia idején felhalmozott hulladék. Úgy találták, hogy három kulcsfontosságú PPE-típus (védőköpeny, arcmaszk és gumikesztyű) hasznosítható újra betonba öntve. A PPE-k akár 22%-kal növelhetik a beton szilárdságát, és javíthatják a repedésekkel szembeni ellenállását is.

„Sürgősen szükségünk van okos megoldásokra a koronavírus által termelődött, folyamatosan növekvő hulladékhegy kezelésére – mondja a tanulmány egyik vezető szerzője, Shannon Kilmartin-Lynch (a fenti képen). – Ez a kihívás még a járvány lecsengése után is velünk marad.”

Az RMIT-csapat ipari partnere, a Casafico Pty Ltd. egy éles projektben tervezi felhasználni az új típusú kompozit betonokat. Reméljük, működik majd a dolog.

(Forrás, fotó: RMIT University)

Ez is érdekelhet:

Szétlopott betonon a pártüdülő felé – Így készült el az M7-es

Lopás, csúszás, herdálás és kényelmes munkatempó – így épült meg Magyarország első autópályája.

Van egy betonbiztos megoldás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére

A beton a világ szénlábnyomának nyolc százalékáért felelős, ezért óriási jelentőségű ez a módszer.

Tanpályán képzik a házépítőket

Az előregyártás nagyban gyorsítja az építkezést, és kevés szakember kell hozzá, de még a szükségesnél is kevesebb szakember van jelenleg – ők most a győri tanpályán tét nélkül gyakorolhatnak az éles helyzetekre.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így néz ki egy rejtett galaxis a Földtől 11 millió fényévre

Van egy szó, amit a világ szinte minden nyelvén hasonlóan értenek és használnak

Erre a tíz egyszerű kérdésre iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

További cikkeink a témában