2022-ben gördült ki az utolsó 747-es a Boeing gyárából, és a rögtön az első útján bámulatos mintát alkotott az égre. A gép legénysége ezzel méltón búcsúztatta el a gyártásból az Egek Királynőjét, a repülés történetének korszakalkotó típusát.

A repülés álmodozó korszakában született a történelem egyik legikonikusabb gépe, a Boeing 747-es, amely immár több mint ötven éve szeli az eget, de már nem készül több belőle, mert nemrég befejeződött a legendás Jumbo Jet gyártása. Az utolsó példány, egy teherszállítónak kialakított 747-8F az Atlas Airlines birtokába került, amelynek személyzete, miután átvette a gépet a Boeing seattle-i gyárában, méltó módon búcsúztatta a típust.

A világ legnagyobb repülőgépeként mutatták be a 747-est 1968. szeptember 30-án, egy sorban tíz üléssel, összesen 490 utas szállítására alkalmas fedélzettel
A Boeing 747-es első felszállása 1969. február 9-én. A gép 1370 méter után emelkedett a levegőbe 273,5 km/órás sebességnél, és egy kisebb hiba miatt a tervezettnél egy órával hamarabb leszállt

Az Egek Királynője

Az utolsó gép az első útján a 747-es számot rajzolta az égre, felette egy koronával, arra utalva, hogy az ikonikus típust az Egek Királynőjének szokták nevezni. Ha megnézed a Flightradar24 oldalán is elérhető repülési útvonalat, akkor láthatod, hogy a profi logónak is beillő ábra egyáltalán nem kicsi, csaknem 150 kilométer széles, ezért a gondosan megtervezett tiszteletkör berepülése két és fél órát vett igénybe.

Az utolsó 747-est népes rajongótábor ünnepelte az indulásnál. Ott volt például John Travolta, aki több más Boeing mellett a 747-es vezetésére is megszerezte az engedélyt, valamint a típus fejlesztőcsapatának még néhány tagja, akik annak idején rekordidő, 28 hónap alatt alkották meg a Boeing korszakalkotó gépét, amely

minden korábbinál több utast, akár hatszáz főt is tudott szállítani a transzatlanti járatokon.
Óriási géphez jókora szerelőcsarnok kell. 13,3 millió köbméteres hasznos terével a Boeing seattle-i gyára nagyobb légterű, mint a texasi Tesla Gigafactory
Jól látszik ezen a képen, hogy a 747-es mennyivel nagyobb, mint az 1958-ban bemutatott 707-es. A Pan Am két és félszer akkora gépet akart

A 747-es ezzel óriási előrelépést jelentett a korábbi 707-eshez képest, amivel megalapozta a nevét a Boeing a repülőgépiparban. Az új típus megalkotását a Pan Am légitársaság akkori elnöke sürgette, aki a 707-esél jóval nagyobb gépet szeretett volna, és a Jumbo Jet valóban hatalmas lett. Annyira, hogy a Boeingnek új gyárcsarnokot kellett építenie hozzá Seattle közelében, amely a maga korában a világ legnagyobb épülete lett.

Elnököktől az űrrepülőgépekig

1968-ra készült el a prototípus, amely a következő évben emelkedett a levegőbe először, és 1970. január 22-én már szolgálatba is állt az első 747-es, New Yorkból Londonba repült a Pan Am színeiben. A Boeing gépét ekkor nevezték el az Egek Királynőjének, és a korai modellek igencsak fényűző berendezést kaptak, például bárokat a csigalépcsőn elérhető felső szinten, minden korábbinál nagyobb kényelmet nyújtva az utasoknak.

1970. január 21-e estére tervezték az első járatot New Yorkból Londonba, de a hajtómű túlmelegedése miatt egy másik gépet kellett találni, amivel másnapra csúszott a repülés
Az első járat személyzete. 1000 km/óra feletti utazósebességével a New York és London közti utat fél órával rövidítette meg a 747-es

A 747-esek a korábbi csúcsmodellekhez képest kétszer annyi utast szállítottak, ezért

egy ilyen gép a bevezetése idején a legalacsonyabb utasonkénti költséget jelentette a légitársaságoknak.

A sok ülőhelyes gépek pedig hozzájárultak ahhoz, hogy csökkenjenek a jegyárak, és a tengerentúli utazások még nagyobb tömegek számára váljanak elérhetővé. A mérete miatt ugyan eleinte nehéznek és lomhának bizonyult a Jumbo, de ezt erősebb hajtóművekkel orvosolták.

Két 747-est építettek át a NASA számára űrrepülőgépek szállítására
Az egyik 747-es az Enterprise űrrepülővel a hátán 1977-ben
Az amerikai légierőnél két 747-est tartanak fenn elnöki különgépnek, és amelyiken épp az ország első embere utazik, annak a hívójele az Air Force One

A típusból a pályafutása alatt számtalan változat készült, például a Special Performance rövidítése után 747 SP-nek nevezett modell, amit ismét a Pan Am rendelt meg, hogy a világ leghosszabb non-stop útját, a Tokió és New York közti utat is leszállás nélkül, maximális terheléssel lehessen megtenni. Az évtizedek során változatos feladatokat bíztak a 747-esekre, amelyek

éppúgy szállították az Egyesült Államok elnökét és más államfőket, mint a NASA űrrepülőgépeit.
Wartburg és Ikarus: 1945 óta először szállt le a Lufthansa gépe Berlin Schönefeldben, amikor gyerekeket szállított Csernobilból ezzel a 747-essel
Több kedvezőtlen tényező is közrejátszott a tenerifei katasztrófában: a rossz időjárás, a félreérthető kommunikáció és a pilóta hibája

Mint minden elterjedt típust, a 747-est sem kerülték el a balesetek, például a repülés történetének legnagyobb, 583 ember életét követelő katasztrófája 1977-ben, amikor a tenerifei reptéren emberi mulasztás miatt két 747-es ütközött össze a kifutópályán, az egyik gép egyébként éppen az a példány volt, ami 1970-ben elsőként állt szolgálatba. 1988-ban pedig a skóciai Lockerbie fölött felrobbantott Pan Am-gép is egy 747-es volt, 270 áldozattal.

Eljárt felette az idő

Az újonnan megjelenő modellek fényében már nem voltak olyan jók a 747-es paraméterei, például a szintén gigantikus méretű Airbus A380-hoz képest a Boeing gépe már nem számított a leghatékonyabb modellnek, az újabb 777-es és 787-es Dreamliner pedig még kedvezőbb üzemanyagfogyasztást ígértek. A United Airlines és a Delta 2017-ben vonta ki a sajátjait, míg a British Airways és a Qantas a pandémia alatt nyugdíjazták a gépeket.

A Lufthansa az utolsók közt használ 747-eseket, itt épp 1998-ban a frankfurti reptéren
Jelenleg még a Korean Air flottájában fut 747-es, de tehergépként többet is használnak világszerte

A forgalomból kivont gépekből több tucatot lehet megnézni a legkülönfélébb repülési múzeumokban, és időnként egészen kreatívan hasznosítják újra a gépeket. Koreában és Pakisztánban éttermet nyitottak bennük, Malibuban egy ház építéséhez használták fel a szárnyait, a kedvencünk pedig a stockholmi reptér mellett található Jumbo Stay,

egy olyan különleges szálloda, ahol a 747-es pilótafülkéjében és hajtóművében is lehet aludni.
Mire lehet még használni egy kiszuperált 747-est? A plug-in hibrid Transit Custom bemutatóján néztük meg a stockholmi Jumbo-szállodát
Az utolsóként elkészült 747-es az Atlas Air flottájába került. A Boeing összesen 1574 darabot gyártott a típus különböző változataiból a hatvanas évek vége óta

Jelenleg a Lufthansa és a Korean Air járatain még repülhetsz ezzel a típussal, és mivel a legújabb leszállított példányok élettartama évtizedekben mérhető, ezért a 747-esek tehergépként még jó ideig szelhetik az eget. Az, hogy több mint ötven évig gyártásban maradt a típus, jól mutatja, hogy mennyire eltalálták a konstrukcióját. Az idők ugyan változnak, de a Boeing ikonikus gépére mindig úgy fogunk emlékezni, mint arra a típusra, amely elhozta nekünk a repülés ma ismert kényelmét.

(Képek: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Boeing 747-esből alakították ki ezt a stockholmi szállodát

A pilótafülkében lévő lakosztály a legmenőbb.

Így néz ki egy Boeing 747-es felszeletelve

A Boeing 747–8i kétszintes, 368-an utazhatnak rajta, a hatótávja 13,6 ezer kilométer. És piszok látványos a keresztmetszeti képe.

Rekordidő alatt repült egy Boeing 747-es New Yorkból Londonba

A hangsebesség alatti repülés rekordját döntötte meg, utasokkal a fedélzeten.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

World Margarita Day – Egy újabb ünnepet köszönthetünk köreinkben, már Magyarországon is

El kellett titkolni, hogy a szovjet géptípus konstrukciós hibája miatt zuhanhatott le a Malév Il–18-asa Párizsnál

Megfejtették a bálnák kísérteties énekének titkát

További cikkeink a témában