„Minden autóról mindent tudunk”.

Azt már megírtuk, hogy Budapest határában van bolygónk egyik legfejlettebb autópálya-darabja:

Üzembe helyezték Budaörsön a világ egyik legokosabb autópályaszakaszát

Szuperszámítógép készíti el a digitális ikreket.

Most azt is jobban megérhetjük, mit is jelent ez. „Minden autóról mindent tudunk – foglalta össze a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott keddi sajtótájékoztatón.

Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek.

„Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentéséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba.

Miért világelső?

Szilvai megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint ezer kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló:

  • máshol nincs ilyen szenzorozottság,
  • saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor,
  • az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget.

Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többet láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.

(Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)

Ez is érdekelhet:

Megkezdődött az M1-es bővítése, így lesz belőle 2x3 sávos autópálya intelligens leállósávokkal

Korlátozások várhatók, hogy aztán akár négy sávban is lehessen egy irányba haladni.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés