Nagyon érdekesek a repülőgépek – és nem feltétlenül kevésbé, csak máshogy érdekesek azok a gépek is, amelyek a földön végzik el a repülőtér biztonságos működéséhez szükséges speciális feladatokat.

A 60 ezer literes Mercedes

Egy hatliteres Mercedes is nagyon komoly jármű, ez meg ezerszer nagyobb. Persze a liter itt nem a teherautó motorjának hengerűrtartalmát, hanem a tanker kapacitását jelenti – egész pontosan 60 300 litert –, ami azt jelenti, hogy két Boeing 737-es vagy Airbus A321neót teli tankolni. Méghozzá gyorsan, ami alapvető, mert a rövid fordulóidő alatt rengeteg feladatot kell végrehajtaniuk a szakembereknek.

Más kérdés, hogy a rövidebb távokat teljesítő járatokat nem tankolják csurig, nemcsak azért, hogy ne cipeljenek felesleges tömeget ezzel növelve az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, hanem azért is, mert akkor a gép a biztonságos leszálláshoz is túl nehéz volna.

Ez történik a repülő körül, amíg te a felszállást várod – Fordulóidő a hajtómű leállításától az indításig

Tökéletes rendszer és profi szakemberek kellenek ahhoz, hogy kevesebb mint negyvenöt perc alatt ki- és bepakoljanak egy gépet.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren nyolc ilyen tartálykocsi dolgozik folyamatosan, egy Jumbót például egyszerre két tartálykocsi is tölt két-két csövön át egy interkontinentális úthoz, ami még így is majdnem egyórás művelet.

A tűzoltóautó, amivel nem végeznek műszaki mentést

A tűzoltóautók Magyarországon pirosak – Ferihegyen viszont ez a szabály csak részben igaz. Most is vannak piros autóik a reptéri tűzoltóknak, és a legendás, már az Aeroparkhoz került nyolcvanas évekbeli Simba is piros volt, a jelenlegi legmodernebb, oltókaros eszközök viszont sárgák.

Ezek ugyanúgy Rosenbauerek, mint a Simba is volt, csak már Panther típusúak, az oltókarjuk akár 16 méteres magasságba képes felnyúlni és onnan lefelé oltani. Több mint negyventonnásak, mégis képesek 130-cal is menni, ennél még döbbenetesebb adat, hogy mivel 37 fokos szögben is megdőlhet, 80-nal is beveheti a kanyart, ami ugyan nem gumiabroncs-barát technika, de van az a vészhelyzet, amikor ez nem szempont.

A tűzoltók Ferihegyen tényleg csak tüzet oltanak és életet mentenek: míg a reptéren kívüli világban rendszeresen végeznek műszaki mentést is, a Liszt Ferencen ez a különálló műszaki mentőszolgálat feladata. Így bevetés után a tűzoltó újratöltve ismét készenlétbe állhat – ami a feltétele annak, hogy a reptér gépeket fogadhasson és indíthasson –, így egy pályán akkor is mehet a forgalom, ha esetleg a másik pályán balesetet szenvedett repülőből még zajlik az utasok kimentése.

A 2,5 millió négyzetmétert takarító eszközök

Közel harminc munkagép felel azért, hogy a ferihegyi beton esőzés vagy havazás esetén is biztonságosan használható legyen. Ha esni kezd, rögtön beavatkoznak. Ha a tanker és a tűzoltóautó alapján azt gondoljuk, hogy ezek sem normál méretű és képességű gépek, akkor jól gondoljuk. A síkosságmentesítő gép – amely a szilárd anyag helyett már környezetbarátabb jégtelenítő oldatot permetez – akár egymaga képes a 45 méter szélességű pálya jégtelenítésére, a hómaró óránként hatezer tonna havat képes megmozgatni.

Gigantikus célgépekkel takarítják le a havat a ferihegyi reptérről

Fél óra alatt képesek megtisztítani a négy kilométer hosszú futópályát.

A Légiközlekedési Kulturális Központ szokás szerint érdekes videójából még többet megtudhatsz és a munkájuk közben is láthatod ezeket a különleges gépeket, és megismerheted az embereket, akik működtetik őket.

(Nyitókép: Budapest Airport)

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés