Lassan búcsút mondhatunk az egyik legegyszerűbb, legősibb autóalkatrésznek. Eljött az elektronikus visszapillantó tükrök ideje!

Nehéz lenne megmondani, miért pont most történt meg az áttörés, de úgy néz ki, az autóipar történetében 2020 lesz az az év, amikor az elektronikus visszapillantó rendszerek elkezdték leváltani a klasszikus tükröket.

A visszapillantó tükör meglepő módon nem egyidős az autózással. A rögzített, gyári tükrök csak a XX. század első évtizedének végén jelentek meg a kocsikon, addig bizony hátranézegetéssel oldották meg a forgalom áttekintését az autósok. A '30-as években aztán jött az éjjeli vakítás problémáját megoldó billenthető tükör (amely csak a '70-es évekre vált teljes körben elterjedtté), '40-es években az erős fényre automatikusan besötétedő tükör első prototípusa (amely viszont csak a '80-as évek végétől vált közkedveltté és még ma sem általános a megléte az autókban). Megjelent a fűtőszállal leolvasztható és párátlanítható külső tükör, az elektromos mozgatású tükörlap, néhány gyártónál a rükvercbe kapcsolva lebillenő, a jobb hátsó kerék és a padka távolságát mutató állásba álló tükör, a külső tükrökben figyelmeztető jelzést adó holttérfigyelő rendszer, néhány kocsiban pedig a belső tükör üvege mögé épített kijelzőn lehetett látni a tolatókamera képét.

Egy tipikus koncepcióautó: mi hiányzik róla? Hát persze, hogy a tükör. Aztán a sorozatgyártásba kerülő változaton valahogy mindig ott volt a két nagy bumszli kétoldalt - eddig!

Na és persze jöttek, mindig jöttek a kamerás-képernyős visszapillantó rendszerek is, de csak a tanulmányautókon, koncepciómodelleken. A nagy autóbemutatókon kiállított prototípusokról már évtizedek óta meg lehet mondani: ha kamera van rajta visszapillantó helyett, a modell még távol áll a sorozatgyártástól, hiszen a végleges változaton biztosan klasszikus optikai tükör lesz.

A Toyota RAV4 opciós digitális belső tükre
Az Audi e-Tron digitális tükre

Az Audi volt az első autógyártó, amely szériamodellen is elérhetővé tette az elektronikus tükröt, de az e-Tronon még feláras extra ez az újdonság. A 2019-es modellévre készült Toyota RAV4-en a belső tükör helyett lehet elektronikus képernyőt rendelni. Az igazi nagy változást viszont a Honda új elektromos kisautója, a tavaly bemutatott, idén már rendelhető Honda e hozta el. Ebben a kocsiban már nincs egy darab klasszikus tükör sem. Az ajtókon az egykori tükör helyére szerelt kamerák képét a műszerfal szélén lévő kijelzőkön lehet követni, de még a belső tükör helyett is kameraképet lát a sofőr.

Most pedig a Lexus is csatlakozott a tükörleváltó mozgalomhoz. A Lexus ES szedán decembertől digitális visszapillantó rendszerrel is rendelhető: a hagyományos visszapillantó tükröket felváltják a jármű belsejében elhelyezett kijelzők, amelyekre digitális kamerák nagy felbontású képeken küldik a valós idejű információkat. A rendszer védett az eső, a hó, a kosz ellen is, így a vezető minden közlekedési helyzetben tiszta képet kap. A Lexus rendszerében az irányjelző aktiválásakor, hátramenet kapcsolásakor, illetve igény szerint kézi beállítással megváltozik a látószög, ezzel megvalósítható a holttérmentes közlekedés.

Az új megoldás előnyei: jobb légellenállás, ezáltal kisebb üzemanyag-fogyasztás (illetve az elektromos Hondánál és e-Tronnál inkább energia-felhasználás) nagy sebességnél, jól elhelyezett kamerákkal rossz időben tisztább kép, keskenyebb, kisebb helyen elférő test, kevesebb kitakart részlet a külvilágból és persze egy egész csomó lehetséges plusz szolgáltatás az új aktív kijelzőkön, amiket információs vagy figyelmeztető célokra lehet használni.

Az elektronikus tükörben egy kicsit másként látszanak a dolgok, mint a klasszikusban. Az első menetpróbák után viszont már elmondhatjuk: a rendszer használható, gyorsan megszokható, pár perc után rááll a szem és már nem zavaró, hogy nem a valóságot, hanem egy újragenerált képet látunk a világról. Ha a kurbliról, a kézzel tekerős ablakról, a tekergetős analóg rádióról le tudtunk mondani, alighanem a klasszikus tükörről való lemondás is menni fog. Persze azért a hagyományos tükrök még jó pár évig velünk maradnak, de egyre kevésbé lesz már érdekes, ha egy-egy új modellen csak két kameratartó bütyök lesz majd az A-oszlop tövében hagyományos tükörház helyett.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A világ legvékonyabb spagettije szabad szemmel láthatatlan, viszont kiváló kötszer készülhet majd belőle

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés