A Volkswagen Csoport, a Continental és a Bosch is jelezte: gyártási csúszások lesznek az autóiparban.
Az idei év elején a járvány kitörése miatti leállások hónapokra leblokkolták az autóipart, de aztán gyorsan újra felpörgött a tempó és az autógyártás év végére egész jól beérte az igényeket. Az év első 11 hónapjában összesen 22 millió elkészült autóval a kínai autógyártás összesen mindössze 3%-kal maradt a tavalyi termelés alatt - vagyis az év elei szinte teljes leállást behozta a felpörgő ipar. Most viszont újabb belassulásra figyelmeztet a német autóipar három meghatározó cége. Az ok: a félvezetőgyártás általános túlterheltsége.
Mivel a mai autókban minden az elektronikára épül, ha nincsenek chipek, nincsenek kocsik sem. A chipekhez pedig félvezetőkre van szükség. A félvezető-gyártás pedig közel nem olyan rugalmas, hogy csak úgy egyik napról a másikra lekövesse a kereslet alakulását. Pontosabban: mivel a lezárások idején félvezetőipar is leállt, most időre van szüksége ahhoz, hogy a feltorlódott keresletet kapacitás-növelésekkel ki tudja elégíteni. A Continental (ami nem csak gumigyártó, hanem az autóipar egyik legnagyobb háttéripari fejlesztő-gyártó vállalata) 6-9 hónapos felfutási időt lát és úgy vélik, 2021-re is áthúzódó "bottleneck" alakult ki a félvezető-iparágban.
A Volkswagen szerint a teljes kínai autógyártás is megállhat az elektronika chipek átmeneti hiánya miatt. A VW külön kiemelte, hogy nem csak a saját kínai gyáraikról hanem a teljes kínai autó- és autóalkatrész-ipar átmeneti megtorpanásának lehetőségéről beszélnek.
A Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója is megerősítette, hogy szűkületeket lát kialakulni az ellátási láncban a félvezetőgyártás kapacitás-gondjai miatt. Mint mondják, az alapanyag-beszállítók képtelenek olyan gyorsan lereagálni a hirtelen megnövekedett igényeket, hogy ne jelentkezzenek csúszások a logisztikában.
A chipgyártók is megszólaltak a problémával kapcsolatban. A német Infineon Technologies felgyorsítja új ausztriai gyárának építését és globálisan is felpörgetik működésüket, hogy a 2021-es várható keresletnövekedést ki tudják szolgálni. A holland NXP pedig egy, a Reuters által elcsípett, ügyfeleinek szóló levelében azt is jelezte, hogy vevőinek általános áremelkedéssel kell számolni az elektronikai alkatrészek területén az alapanyag-ellátási hiány miatt.