A Volkswagen Csoport, a Continental és a Bosch is jelezte: gyártási csúszások lesznek az autóiparban.

Az idei év elején a járvány kitörése miatti leállások hónapokra leblokkolták az autóipart, de aztán gyorsan újra felpörgött a tempó és az autógyártás év végére egész jól beérte az igényeket. Az év első 11 hónapjában összesen 22 millió elkészült autóval a kínai autógyártás összesen mindössze 3%-kal maradt a tavalyi termelés alatt - vagyis az év elei szinte teljes leállást behozta a felpörgő ipar. Most viszont újabb belassulásra figyelmeztet a német autóipar három meghatározó cége. Az ok: a félvezetőgyártás általános túlterheltsége.

Mivel a mai autókban minden az elektronikára épül, ha nincsenek chipek, nincsenek kocsik sem. A chipekhez pedig félvezetőkre van szükség. A félvezető-gyártás pedig közel nem olyan rugalmas, hogy csak úgy egyik napról a másikra lekövesse a kereslet alakulását. Pontosabban: mivel a lezárások idején félvezetőipar is leállt, most időre van szüksége ahhoz, hogy a feltorlódott keresletet kapacitás-növelésekkel ki tudja elégíteni. A Continental (ami nem csak gumigyártó, hanem az autóipar egyik legnagyobb háttéripari fejlesztő-gyártó vállalata) 6-9 hónapos felfutási időt lát és úgy vélik, 2021-re is áthúzódó "bottleneck" alakult ki a félvezető-iparágban.

A Volkswagen szerint a teljes kínai autógyártás is megállhat az elektronika chipek átmeneti hiánya miatt. A VW külön kiemelte, hogy nem csak a saját kínai gyáraikról hanem a teljes kínai autó- és autóalkatrész-ipar átmeneti megtorpanásának lehetőségéről beszélnek.

A Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója is megerősítette, hogy szűkületeket lát kialakulni az ellátási láncban a félvezetőgyártás kapacitás-gondjai miatt. Mint mondják, az alapanyag-beszállítók képtelenek olyan gyorsan lereagálni a hirtelen megnövekedett igényeket, hogy ne jelentkezzenek csúszások a logisztikában.

A chipgyártók is megszólaltak a problémával kapcsolatban. A német Infineon Technologies felgyorsítja új ausztriai gyárának építését és globálisan is felpörgetik működésüket, hogy a 2021-es várható keresletnövekedést ki tudják szolgálni. A holland NXP pedig egy, a Reuters által elcsípett, ügyfeleinek szóló levelében azt is jelezte, hogy vevőinek általános áremelkedéssel kell számolni az elektronikai alkatrészek területén az alapanyag-ellátási hiány miatt.

 

Napelemes, vizet permetező, óriási műpálmákkal hűtenék le Abu-Dzabit

Az Egyesült Arab Emírségek fővárosában két dolog van biztosan: pénz és meleg. Előbbi nem akkora baj, utóbbi viszont már most is kicsit túlzás, és a klímaváltozás miatt csak fokozódni fog.

 

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
A private jet nem luxust, hanem minőségi időt ad – felszálltunk a VistaJet zászlóshajó gépére
Hirdetés