Van rá egy protokoll.

Bár nem túl gyakori, ezért ritkán is hallani róla, de repülőgép fedélzetén, azaz repülés közben bekövetkező halálesetek sajnos azért előfordulnak. A légitársaságok és a személyzet protokolljai eltérőek lehetnek ilyen esetekben, attól függően, hogy milyen hosszú a repülőút, milyen a gép típusa, vagy mennyire van tele a járat. Az első lépések azonban mindig ugyanazok: a légiutas-kísérők megpróbálkoznak az újraélesztéssel (CPR), illetve bemondják, hogy van-e orvos a gépen, és bevetik a fedélzeti vészfelszerelést, mint az EpiPen vagy a defibrillátor. Ha ez sem segít, jön a következő fázis.

Mik a leggyakoribb halálokok?

A leggyakoribb halálokok közé tartoznak a tüdőembólia – a hosszú ülés miatt megnő a vérrögképződés esélye, különösen fogamzásgátlót szedő nőknél –, a szívleállás és a légzési nehézség – ezek legtöbbször váratlanul csapnak le, vagyis az utasnak nincs előzetes betegsége, ami erre predesztináln.

Ha egy utas életét nem sikerül megmenteni, a légiutaskísérők rögzítik a halál beálltának időpontját, majd megpróbálják a testet egy elzártabb helyre vinni, például a személyzet pihenőjébe vagy egy üres széksorhoz. Ha erre nincs lehetőség, az utast letakarják, és a helyén hagyják, amíg a gép le nem száll – bizonyos esetekben a járatot a legközelebbi reptérre térítik.

Landolás után a helyi hatóságok vagy orvosszakértők veszik át a holttestet, és értesítik a hozzátartozókat. A légitársaságok sokszor segítenek az utazásban a családtagoknak, sőt  utazásában, sőt néha még lelki segítséget is felajánlanak.

Felelősségre vonható-e a légitársaság a fedélzeten bekövetkező halálesetért?

A légitársaság jogi felelőssége attól függ, hogy történt-e mulasztás. Minden halálesetnél alapos vizsgálat indul, hogy betartották-e a protokollt. Ha kiderül, hogy a személyzet hibázott, vagy nem volt megfelelő felszerelés, a család perelhet és a légitársaság komoly bajba kerülhet.

És egy kérdés még maradt a végére: kárpótolják az utasokat, ha haláleset történt repülés közben a gép fedélzetén?

Az EU-s szabályozás szerint a légitársaságok csak akkor kötelesek kártérítést fizetni, ha a járatot érintő fennakadás olyan okból történt, ami az ő hatáskörükbe tartozik. Ezekben a ritka esetekben, ha a haláleset hirtelen következett be, és a személyzet megfelelően kezelte a helyzetet, az utasok nem jogosultak kártérítésre. A légitársaságok jellemzően visszatérítést vagy utalványt ajánlanak fel a jövőbeni utazásokhoz, attól függően, hogy az eset milyen mértékben érintette a többi utast. Az elhunyt családtagjai az adott légitársaság biztosításán keresztül kérhetnek kompenzációt.

(Forrás: Flight-delayed.com, BBC, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Melyik ülőhely lehet a legbiztonságosabb a repülőgépen baleset esetén?

Bár a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód, azért jó ezt tudni.

Tudod, miért nem szögletesek a repülők ablakai?

A repülőgépek ablakai nem véletlenül nem szögletesek, hanem kerekek, ez egy fontos biztonsági megoldás.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Mondunk egy fővárost, melyik folyó folyik keresztül rajta?

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
38% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés