Különbözőségüknek nagy jelentőségük van.

Biztosan feltűnt már, amikor este az égboltra tekintve azt láttad, hogy egy repülőgépen három különböző színű, zöld, vörös és fehér fények világítanak. Ezek helyzetjelző lámpák, céljuk pedig az, hogy a távoli szemlélő számára is egyértelmű legyen a repülő haladási iránya.

Tehát a repülőgépen három fényt láthatunk, ezek a gép legtávolabbi pontjain vannak elhelyezve, ilyen elosztásban:

  • jobb szárnyvég: zöld fény (oldalra és minimálisan hátrafelé világít),
  • bal szárnyvég: vörös fény (oldalra és minimálisan hátrafelé világít),
  • hátul, középen: fehér fény.

Ezeket a fényeket a hajózásból vették át, ahol 1897-ben vált világszerte elfogadottá, hatására pedig jelentősen csökkentett a hajózási balesetek száma.

Ezek segítségével pedig könnyen meghatározható (elsősorban a pilóták számára), hogy az észlelt másik gép közeledik vagy távolodik, és hogy ezt melyik irányba teszi. Ugyanis

  • ha csak fehér fényt látunk, akkor a repülőgép pontosan előttünk repül,
  • ha a zöldet és a vöröset látjuk, akkor viszont velünk szemben jön.
  • Ha csak a zöldet látjuk, akkor balra tart, ha csak a pirosat, akkor jobbra.

Ez az ábra segít szemléltetni a dolgot:

És természetesen abban is van logika, hogy miért éppen a vörös és a zöld fényeket használják: a közlekedési lámpához és a jobbkéz-szabályhoz van köze. Két, egy magasságban utazó repülő találkozásánál annak kell utat biztosítania a másik számára, aki a piros fényt látja. Aki pedig a zöld fényt észleli, bízhat abban, hogy a másik gép kitér előle, vagyis folytathatja az útját.

Vannak még fényjelzések:

  • Taxi light: ez a fényforrás gurulás közben világítja meg a talajt közvetlenül gép előtt, így tud tájékozódni a repülőtéren a gép pilótája.
  • Landing light: nagy fényerejű, reflektorszerű világítás a fel- és leszállás idejére. Ennek funkciója nemcsak a látás javítása, de a láthatóságé is – egy nagyobb gép bekapcsolt fényszórói akár 150 kilométeres távolságban is láthatók, de egy kisgép esetén is biztosítja a láthatóságot a megközelítéskor, illetve emelkedés közben. Ez a fényforrás zabálja az energiát, vagyis rendkívül megterheli a fedélzeti elektromos rendszert, így csak a feltétlen szükséges ideig szabad használni.
  • A gép tetején pirosan villogó lámpa: ez jelzi a földi személyzet számára, hogy a gép hajtóművei még járnak.

(Forrás: Simple Flying, Samsung)

Ez is érdekelhet:

És te tudod, miért fehér a legtöbb repülőgép?

Spoiler: egészen ésszerű okai vannak a színválasztásnak.

Van, ahol még mindig nem ért véget a II. világháború

Pedig elvileg hetvennyolc évvel vagyunk a II. világháború lezárása után.

Van egy tó, amit atombombával hoztak létre a szovjetek, és még mindig radioaktív

Az atomkrátertóban a radioaktivitás mértéke a(z ivóvízben) megengedett érték több mint 100-szorosa.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ez volt az első fotó a csernobili atomkatasztrófáról

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés