Ezt láttuk, amikor szó szerint belecsöppentünk egy cseh startupnál a virtuális valóságba.

Mindjárt kezdődik a program, addig nem akarják megnézni a VR-bemutatót? – kérdezte a nagy, ronda, raktárszerű épület bejáratánál a Skoda hostesse, amikor a kelleténél kicsit korábban megérkeztünk kocsival Budapestről Prága külvárosába, a Skoda X szolgáltatás-csomag bemutatójára. Ó a franc, már megint, nyögtem fel magamban: ez ugyanaz az unalomig ismert izé lesz, amikor felveszek egy VR-szemüveget, és amíg nem tör rám a hányinger, nézelődhetek egy autó pixeles 3D-modelljében, aminek, nahát, a színét és a kárpitozását is megváltoztathatom virtuálisan. Hát persze, menjünk, hiszen azért jöttünk, hogy lássuk, amit a Skoda meg akar mutatni. De mi ez az óriási hangár, ahol rá akarják húzni a fejemre a hánytatószettet?

Kívülről csak egy ronda, modern ipari épület, belülről egész világ, sőt: világok a Virtuplex VR-csarnokában
Felvettük a szemüveget és Skoda-szalonban voltunk, nagyvárosi környezetben, járókelőkkel, bringásokkal, autókkal az utcán, érdeklődő autót vásárolni óhajtókkal és értékesítőkkel az ügyféltérben. Aztán egy repülőgép-anyahajón. Aztán dinoszauruszok között egy páfrányerdőben. Aztán...
Mintha kísértetek lennénk egy kissé darabos világban: átmehetünk másokon, átmehetnek rajtunk autók – bár ez elég ijesztő dolog az első percekben. A gyűrű alakú kísértet a többi igazi ember a térben, érdemes nem nekik szaladni
A valódi falak előtt virtuális falakba ütköznek a látogatók, a szimuláció itt leáll, nehogy a nagy belefeledkezésnek falnak rohanás legyen a vége

Ez a hangár az, amivel a kis cseh startup, a Virtuplex igazán különleges szolgáltatást nyújthat azoknak az üzleti ügyfeleinek, akik meglátják a lehetőséget a fizikailag bejárható nagy virtuális terekben.

A Virtuplex ugyanis nem csak szoftvert készít az amúgy szabadon megvásárolható, piaci VR-eszközökhöz, hanem 600 négyzetméter erejéig szabad bóklászást is enged a VR-szemüvegben mérnököknek, dizájnereknek, építészeknek, az előbbiek B2B ügyfeleinek, katonáknak(!) vagy a kísérleti egér szerepét játszó piackutatási fókuszcsoportoknak.

Az élmény még úgy is lenyűgöző, hogy a sisak felvétele után bennünket körülvevő virtuális világ azért jóval elnagyoltabb, mint a valódi. Az akár féltucatnyi sisakban ide-oda mászkáló, nézelődő emberek számára folyamatosan valós időben álvalóságot teremtő, bizonyos szintig interakciókat is megengedő rendszer még így is rettentően hardverigényes. Minden sisakot egy-egy dedikált wifi-router szolgál ki (ezek ott sorakoznak körben a csarnok falain), minden VR-eszköz külön számítógépre csatlakozik, ezek működését koordinálja a Virtuplex rendszere, és közben még a virtuális környezetben istent játszó kezelő számára is elő kell állítania a komplex VR-világ kétdimenziós, valós idejű leképezését.

A kezelő lekérheti minden VR-látogató saját képét de szabadon is mozoghat a térben és persze folyamatosan alakíthatja a környezetet
Gravitáció ki-be: ettől persze a VR-ben mászkáló emberek nem kezdenek lebegni, viszont megnyílhat számukra a lehetőség mondjuk egy lépcsőn való fel-le haladáshoz többszintes környezetben
Wifi-relék a falon, VR-szemüvegenként egy-egy
A VR-sisakok audiocsatornával is rendelkeznek, a felhasználó számára generált hang a VR-térben irány- és erősség-helyesen érkezik

A szó szerint kísérteties élmény (csak persze itt az ember maga a kísértet a virtuális valóság számítógép generálta emberei, tárgyai, esetleg dinoszauruszai között) után nekiálltam faggatni a fejlesztésben alig féltucat emberrel dolgozó startup menedzserét, hogy kik is az ügyfeleik, mármint a rendszert láthatóan értékesítési helyek kialakítására és mindenféle gyártási, háttérfejlesztési célra egyaránt használó Skoda mellett.

Katonáék is szerveznek ide gyakorlatokat, nekik nyilván kicsit nagyobb jelentősége van egy ennyire szabad mozgást engedő FPS-puffogtatásnak, mint a hétköznapi gémereknek.

A legfontosabb ügyfélkör az építészeti cégek köre: a tervezésben sokat segít, az ügyfél-demonstrációban pedig komoly meggyőző erőt jelent egy-egy bejárható utcarészlet, sportlétesítmény, irodaház vagy akár csak egy magánlakás. Bankok, mobilcégek, más szolgáltatók is járnak a Virtuplex prágai és pozsonyi csarnokába, hogy kipróbáljanak mindenféle ötleteket például bankfiókok, ügyfélszolgálati irodák berendezéséhez.

És jönnek piackutatók is, mert a VR-szemüveg többet tud annál, mint hogy megmutassa a viselőjének, amit ő látni szeretne. A rendszer azt is meg tudja mutatni a kutatóknak, amit a viselő valójában néz! Egy alapos fókuszcsoportos kutatásban tehát még azt is meg lehet nézni, ki lehet mérni, ami talán nem is tudatosul a vásárlási szimulációban: melyik polcot, azon mit nézünk meg először, mit nem veszünk észre, mi az, amit megnézünk, de azután nem akarunk beszélni róla a kutatónak...

És persze van még lehetőség bőven a VR-ben, de ezt már tudtuk évekkel ezelőtt is:

Kipróbáltam a VR-szexet és elmondom, miért fog kihalni az emberiség

Beröffentettem a dugós szemcsit, aztán levarrtam három csajt. Egyszerre. Hogy jó volt-e? Még soha nem volt ilyen jó!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Tíz egyszerű kérdés, amire iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés