Új motorok, új szabályok és teljes káosz. A 2014-es Forma–1-es világbajnokság egy teljesen új korszak kezdete lesz, nem árt tehát kicsit rendet rakni a fejekben a rajt előtt.

1. A Red Bull-érának vége

Az egyetlen dolog, amit biztosan ki lehet jelenteni a szezonnyitó előtt, hogy a Red Bull négy éve tartó dominanciájának vége. Az év eleji tesztek alapján úgy tűnik, hogy a Mercedes-motorral induló csapatok valamivel a többiek előtt járnak: közülük is kiemelkedik a Mercedes és a Williams, őket követheti a McLaren, a Force India és talán a Ferrari. Ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull és a Lotus az első versenyeken a mezőny hátsó felében találja magát.

A tesztek alapján körvonalazódó erősorrendet ugyanakkor érdemes fenntartásokkal kezelni, több olyan tényező is van, amit egyelőre nem ismerhetünk.

  • A Mercedes az elmúlt években szinte mindig erősebbnek tűnt a szezon előtti tesztek alapján, mint amilyen valójában volt. Ennek elsődleges oka, hogy a németek autója egy körön évek óta az egyik leggyorsabb a mezőnyben, az időmérőn mutatott briliáns formájukat viszont még tavaly is csak ritkán tudták átmenteni a vasárnapi futamra.
  • A teszteken futott körök száma egyenes összefüggést mutat az időeredményekkel, aminek oka, hogy azok a csapatok, amelyeket elkerültek a technikai problémák (így többet tudtak körözni), a teszt utolsó napjaiban már nyugodtan koncentrálhattak az autó finomhangolására, míg a problémásabb csapatoknak a tesztszezon nagyjából a hibák javítgatásával telt. A Red Bull és a Lotus teljesítményéről a tesztek alapján biztosan nem kaptunk valós képet, de ugyanez a Williamsen és a Mercedesen kívül tulajdonképpen bármelyik csapatra igaz lehet.

+ 1

A Lotus a második verseny után bejelenti, hogy Romain Grosjeant lecserélik Roman Abramovicsra, aki a hivatalos sajtóközlemény szerint tehetséges és sikerre éhes versenyző, és az egésznek semmi köze ahhoz, hogy a motorhome-ként használt sátrukban már harmadik napja ugyanabból a filterből főzik a teát.

2. Az idény felénél még lövésünk sem lesz róla, hogy ki lesz a világbajnok

Nehéz lesz megismételni a 2012-es szezon rajtját, amikor az első hét versenyen hét különböző pilóta állhatott fel a dobogó tetejére, de idén minden esély megvan erre. Persze az is előfordulhat, hogy valamelyik csapat úgy fogja dominálni az egész idényt, mint a Brawn GP 2009-ben vagy a Red Bull 2011-ben, de több okunk van azt gondolni, hogy kaotikus és végig kiszámíthatatlan évnek nézünk elébe.

  • Az év előrehaladtával a nagyobb anyagi forrással rendelkező csapatok fokozatosan ledolgozhatják a hátrányukat, így a Red Bull vagy a Ferrari részéről egy nem túl acélos szezonkezdet esetén is számítani lehet javulásra. A dolog fordítva is igaz: a szűkösebb keretből gazdálkodó csapatoknál erősen kérdéses, hogy a jó formájukat meg tudják-e őrizni egészen az egész éven keresztül.
  • Komolyan megkavarja a lapokat, hogy 2014-ben a csapatoknak újra lesz alkalmuk a szezon közben is tesztelni, így sokkal komolyabb hátrányokat is le tudnak dolgozni, mint az elmúlt években. Az öt tervezett teszt pontos időpontja még nem ismert, egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy az európai nagydíjak között kerül majd rájuk sor.
  • Bár az idei motorok közül a Mercedesé tűnik a legmegbízhatóbbnak, ez gyakorlatilag semmit sem jelent: a tavalyiakhoz képest még a Merci-motor is egy valóságos időzített bomba. Gyakorlatilag bárki bármikor kieshet a versenyből.
  • A megbízhatatlan motorok mellett komoly kockázati forrás az újfajta energiavisszanyerő-rendszer (ERS) is, ami az eddigieknél jóval hosszabb ideig (körönként nagyjából fél percig) 160 lóerős pluszteljesítményt ad a motornak. Ha elromlik (ami az elmúlt években gyakran megtörtént), az autó gyakorlatilag versenyképtelenné válik.
  • A csapatoknak idén mindössze öt motorból kell gazdálkodniuk, a turbók eddigi megbízhatatlanságát látva pedig nem nehéz megjósolni, hogy szinte nem lesz olyan csapat, amelyik ne lépné túl ezt a mennyiséget. A büntetésként kiosztott visszasorolások a szezon második felében komolyan bele fognak szólni a versenyek végeredményébe.

+ 1

A Red Bull márciustól májusig pontosan száztizenöt új reklámot forgat Forma–1-es autóval, de ennek semmi köze nem lesz ahhoz, hogy ez az egyetlen legális módja annak, hogy szezon közben is tesztelhessék a kocsit. A Red Bull mobile-t is el kell adni valamivel, ugye.

3. Tippmixgyilkos szezonnyitó

Ha fel is lehet állítani bármilyen erősorrendet a szezon előtt, könnyen lehet, hogy Ausztráliában ebből semmit sem fogunk látni: a melbourne-i városi pályán rendszeresen borul a papírforma, ez pedig a könnyen meghibásodó turbómotorokkal és a hétvégére ígért esővel együtt teljesen kiszámíthatatlanná teszi a vasárnapi verseny végeredményét. Az egyetlen kapaszkodót Jenson Button jelenti, aki az elmúlt öt évben háromszor is nyert ezen a pályán.

+ 1

Bernie Ecclestone új versenyeket tervez a dubaji Burdzs Kalifa lépcsőire, az ISS nemzetközi űrállomásra, és a Jupiter külső gyűrűjére, de végül Hong Kong-i, Tibeti, Tajvani és Ázsiai Nagydíj néven inkább négy újabb kínai nagydíj megrendezése mellett dönt. Hermann Tilke rekordgyorsasággal tervezi meg az új pályákat a Barátok közt egyik reklámszünetében.

4. Button és Hülkenberg nyeregben, Hamilton és Raikkonen aggódhat

Az idei évben a pilóták a tavalyi 150–160 helyett már csak 100 kilogramm üzemanyagot vihetnek magukkal egy versenyre, így az üzemanyaggal való megfelelő gazdálkodás különösen fontossá válik. Az új szabály egyértelműen azoknak a pilótáknak kedvez, akik képesek finoman bánni az autóval, az agresszívabb vezetési stílus viszont kevésbé lesz kifizetődő.

+ 1

Az FIA év végi szabálymódosításának értelmében 2015-től százoldalú dobókockával dönti el, hogy hány pontot osztanak ki a versenyek végén.

5. Csapaton belüli feszültségek a Mercinél és a Ferrarinál

Egyelőre nem tudni, hogy Ross Brawn távozásával változott-e a Mercedes hozzáállása a csapatutasítás kérdéséhez, az mindenesetre biztos, hogy két (feltehetően) a világbajnokságért harcoló pilóta már sokkal kevésbé fogja tolerálni a tavalyi Malajziai Nagydíjhoz hasonló eseteket, amikor Rosberget egyszerűen berendelték Hamilton mögé a csapatrádión. Nem lesz egyszerű helyzetben a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicalli sem, hiszen Alonso 2007-ben már bizonyította, nem viseli túl jól, ha a csapaton belül nem ő az egyértelmű első számú pilóta. Márpedig idén ez lesz a helyzet.

+ 1

Kimi Raikkonen a Magyar Nagydíjon kicsúszik, és miközben megpróbál visszatérni a pályára, véletlenül felkanyarodik a 3-as főútra. Három nap múlva a gödöllői Patak presszóban találnak rá, a riporterek kérdésére csak annyit válaszol: "szomjas voltam."

Szerinted ki nyeri a szezont? Kié lesz a konstruktőri világbajnoki cím? Fogadj a Tippmixprón!

(Fotók: Ferrari, Red Bull, Mercedes AMG Petronas, Williams)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Igazi családi autó az elektromos Opel Grandland

További cikkeink a témában
Egy illat azoknak, akik nem ismerik a félelmet – NOVELLISTA Unique Wood
Hirdetés