Lehet, hogy a Dunát nem érdekli, hogy jutsz be a munkahelyedre, színházba, koncertre, minket viszont igen – összeszedtünk tíz járgányt, amelyekkel most is közlekedhetsz a rakparton.

Az amerikai elnöknek is megvolt – Amphicar

„Nem jó kocsi és nem jó hajó, de valahogy mégis működik” – így foglalta össze az egyik tulajdonos a német Amphicart, amit a Time magazin egyenesen úgy harangozott be, mint az autót, ami forradalmasítani fogja az elsüllyedést. Annyira rossz mégsem lehetett, hiszen az 1961-től ötezer példányban gyártott német kocsit előszeretettel vásárolták amerikaiak is, még magának az elnöknek, Lyndon B. Johnsonnak is volt egy. A szóbeszéd szerint a sötét humorú elnök kedvenc szórakozásai közé tartozott, hogy gyanútlan utasaival pánikba esve közölte, hogy a fék miatt már ne aggódjanak, mert nem működik, majd a kocsival egyenesen a vízbe hajtott.

A 44 lóerős Triumph motorral szerelt kétéltű szárazon egészen jól teljesít 112 km/h végsebességével, vízen viszont 15 km/h-nál megáll a tudománya. Cserébe nem csak a Dunának, de akár a La Manche-csatornának is simán nekivághatsz vele – ahogy azt az autó korabeli marketingkampányában be is bizonyították, amikor átkeltek vele Franciaországból Angliába.

Elpusztíthatatlan vízi rakéta – Dobbertin Surface Orbiter

Ha olyan autóra vágysz, ami biztosan bírja a kiképzést, akkor a Dobbertin Surface Orbiter a te járgányod. A rakétára hasonlító, kilenctonnás és tíz méter hosszú kocsi egy tejszállító kamion duplafalú acéltartályából készült, masszív mivoltát pedig mi sem bizonyítja jobban, minthogy a tervező Rick Dobbertin 1995-ben oda-vissza lenyomta vele a Florida–Mexikói-öböl–Dél-Amerika élménytúrát. A 250 lóerős V8-as motorral szerelt összkerékhajtásos járgányban igazán nem kell aggódnod semmiért: az elpusztíthatatlan rakéta két évtized alatt 53 ezer kilométert futott szárazon és majdnem ötezret vízen – kizárt, hogy éppen ez a mostani áradás végezne vele.

Nagycsaládosoknak – Terra Wind Motorhome

Busszal a Dunába hajtani általában nem tartozik az elfogadható ötletek közé – tavaly nyáron még az elvileg erre a célra épített River Ride-ról is a tűzoltóknak kellett kimenteni az utasokat –, a Terra Wind Motorhome-mal viszont biztosan tökig nyomnánk a gázt, hogy minél előbb a folyóba csobbanhassunk. A luxusbuszt 2004-ben 1,2 millió dollárból (265 millió forint) építette John Giljam, akiről annyit érdemes tudni, hogy utasszállító repülőgépeket vezet, így érthető, hogy szabadidejében is inkább a tágas belső tereket részesíti előnyben.

A busz internet-hozzáféréssel, GPS-szel, navigációs rendszerrel felszerelt vezetőfülkéje ennek megfelelően egy Boeing pilótakabinjára emlékeztet, belül pedig a legmagasabb szintű luxus várja az utasokat. A vízben 13 km/h-val haladó busz stabilitását az oldalán található két felfújható ballon segíti, és bár a Terra Wind ezek nélkül is tud úszni, mi inkább felfújnánk őket, mielőtt a 18 tonnás monstrummal nekihajtunk a Dunának.

Ha oda is költöznél – Sealander Caravan

A Sealander lakókocsi ideális választás azoknak, akik nem reménykednek benne, hogy az ár egyhamar levonul, és alkalmazkodni szeretnének a megváltozott viszonyokhoz. A minikonyhával is felszerelt utánfutó mindössze 55 kiló, tehát akár kézzel is bárhová magaddal vonszolhatod, ha pedig útközben Dunába botlasz, nincs más dolgod, mint vízre tenni, és máris kész a lakóhajó. Az öt lóerős motorral felszerelt lakókocsi tetszés szerint vécével és hűtőszekrénnyel is bővíthető, és egyszerre akár ketten is alhattok benne… például a barátnőddel, akivel tévé híján kénytelenek lesztek valami más elfoglaltságot találni, amíg lemegy az ár.

A leggyorsabb – Watercar Python

A Python az igazi amerikai kocsik kvintesszenciája, hiszen elölről Dodge Pickupra, hátulról Chevrolet Corvette-re hasonlít, ráadásul a leggyorsabb kétéltű jármű a piacon. Ha az elárasztott utakon pirosat kapsz, nem kell aggódnod miatta, hogy a melletted álló csónak legyorsul a zöldnél, mivel a Chevy LS motorokkal szerelt Python vízen is 4,5 másodperc alatt éri el a százas végsebességet, szárazon pedig kétszáznál is gyorsabban hasíthatsz vele. A 6,24 méter hosszú járgány kétéltűségéről csak a hátulján elhelyezett rotor árulkodik, ami elsőre talán kicsit furcsa, de szerintünk sokkal menőbb, mint egy unalmas diffúzor.

Az igazi vízibicikli – Amphibious Bike "Cyclomer"

Sokan vannak, akik nyáron inkább bringázni szeretnek a városban, és mivel a Duna őket sem kíméli, a kétéltű biciklinek mindenképpen a listánkon a helye. A hétköznapi bicikliből átalakított Cyclomer kerekei helyére a kreatív franciák két üres gömböt szereltek, amivel a Tour de France-on ugyan nem sok esélyünk lenne, viszont akár 120 kilogrammot is a víz felett tud tartani. A stabilitásról a bicikli oldalán elhelyezett négy kisebb gömb gondoskodik, amiket lehajtva a bringa a vízen is egyensúlyban marad. A párizsi közönség először 1932-ben vehette szemügyre a Szajna-kompatibilis bicót, viszont rossz ómen, hogy azóta sem terjedt el. A kétéltű bringa használhatóságáról mi sem vagyunk teljesen meggyőződve, ezért mielőtt a Dunának hajtanál vele, feltétlenül ajánld fel valakinek a soha vissza nem térő lehetőséget, hogy kipróbálhatja, és nézd meg, mi történik.

Ha csak a sebesség számít – Rinspeed Splash

A nem elég, hogy árad a Duna, de még a kocsim miatt is égek-verseny abszolút győztese a Rinspeed Splash, amelynek dizájnján erősen meglátszik, hogy a svájci tervezők nem igazán tudtak tehetősebb támogatókat a projekt mellé állítani; akár a legrondább sportautókról szóló cikkünkbe is befért volna. A 2004-ben bemutatott tanulmányautó igazi különlegessége a három lehajtható szárny, amelyek pillanatok alatt egy mini-szárnyashajót csinálnak a Splashből. A költségvetés szűkössége a kocsi teljesítményén egyáltalán nem tükröződik: a 850 kilogrammos autó 140 lóerős gázüzemű motorjával 5,9 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig vízen a 83, szárazföldön pedig a 200 km/h-t is eléri.

A Hummer kislányoknak való – US Army LARC–LX

A tavalyi év egyik nagy tanulsága volt, hogy Hummerrel vízre hajtani akkor sem kifizetődő, ha éppen be van fagyva, de az amerikai hadsereg már 1952-ben gondoskodott róla, hogy árvíz idején se maradjunk brutális megjelenésű, férfias erőgép nélkül. A LARC, vagyis Lighter Amphibious Resupply Vechile három méter átmérőjű kerekeibe 265 lóerős GMC dízelmotorokat építettek, így válságos időkben a járművel akár hatvantonnás tankokat is lehetett szállítani. Ha a helyzet eldurvul, akár az egész lakást bevághatod a 145 tonnás járműbe, és bye-bye Duna!

Praktikus mini-kétéltű – Max ATV

Ha nincs garázsod, és a kétéltű járművedet csak az erkélyen, a száradó ruhák mellett tudod tárolni, akkor a Maxet ajánljuk, amely kis mérete ellenére is rendkívül hatékony megoldás árvíz ellen. A két méter hosszú járgányból van kettő- és négyszemélyes, valamint dömper változat is, 6X6-os hajtásának köszönhetően pedig nem csak vízen, hanem bármilyen terepen jól boldogul. A 18 és 23 lóerős motorokkal kapható Max egyik nagy előnye a bővíthetősége, biztonsági övet, kotrólapátot, lánctalpat, vászontetőt és rengeteg minden mást lehet hozzá rendelni, de a fapados verzió már tízezer dollárért (2,2 millió forint) elvihető.

Tankszerű luxusjacht – Iguana 29

Előfordulhat, hogy nem akarod összevizezni az autódat. Nagyjából hatvanmillió forintért erre is van megoldás, az Iguana luxusjacht, ami lenyitható lánctalpaival szárazon is tud közlekedni. A Kiskörúttól kifelé mondjuk nem biztos, hogy szívesen járnánk vele dolgozni, szárazföldön ugyanis csigalassúsággal halad, a hibrid változata viszont csak villanymotorral is ellubickol egy darabig, így az árhullám levonulása után nyáron a Balatonra is magunkkal vihetjük.

Ha szeretnél segíteni a bajba jutottakon, irány az Árvíz 2013 Facebook oldal, ahol rengeteg hasznos információt is találsz!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Hamarosan szó szerint beérhet az ehető Budapest koncepció

Vajon ki a nap csaja Lady Gaga születésnapján?

További cikkeink a témában