Az FIA tegnapi döntése alapján jövőre a pilóták dupla pontokat kapnak a szezon utolsó versenyén. Nem vicc.

Amilyen hirtelen született meg a döntés, legalább annyira átgondolatlannak is tűnik. Csak hogy egy példát mondjunk: az idei, rendkívül unalmas szezon végeredményén semmit sem változtatott volna az új rendszer, hiszen 2013-ban Vettel olyan magabiztossággal húzta be negyedik világbajnoki címét, hogy ha tripla pontokat osztottak volna minden versenyen, amikor nem ő nyert, akkor is ő ünnepelhetett volna végül.

2012? Igen, az új pontszámítás szerint Vettel a finisben elveszítette volna a vb-t Alonsóval szemben (aki így már háromszoros világbajnok lenne), csakhogy a tavalyi Forma–1-es szezon és különösen az utolsó, brazil futam a hagyományos pontszámítással is éppen elég izgalmas volt, tehát egy átvariált pontrendszer nem tette volna érdekesebbé a világbajnokság végkimenetelét, egyszerűen csak megváltoztatta volna azt.

Az F1-es világbajnokság alakulása az elmúlt negyven évben az új pontszámítással:

2012: Vettel helyett Alonso
2008: Hamilton helyett Massa
2003: Schumacher helyett Raikkonen
1984: Lauda helyett Prost
1981: Piquet helyett Alan Jones
1979: Scheckter helyett Villeneuve

És hogy mi változott volna még? Az érdekesség kedvéért visszalapoztuk az elmúlt jó negyven év Forma–1-es világbajnokságait, és kiszámoltuk, mi változott volna, ha mindig a jövő évihez hasonlóan pontozták volna a pilótákat. Raikkonen kétszeres világbajnok lenne, hiszen 2003-ban megkaparintotta volna Schumacher elől az első helyet, akinek így csak hat vb-címe maradna. Hamilton soha nem lett volna világbajnok, ellenben a Ferraritól a Williamshez távozó Massa felállhatott volna a képzeletbeli dobogó legfelső fokára. Lauda csak kétszer örülhetett volna világbajnoki címnek, Prost viszont ötszörös bajnoknak mondhatná magát, hiszen '84-ben csak fél ponttal maradt le az osztrák mögött úgy, hogy az utolsó versenyt ő nyerte. Gilles Villeneuve-re is világbajnokként emlékeznénk, hiszen '79-ben elhódította volna a trófeát Jody Scheckter orra elől, így szegény dél-afrikaiak most nem lehetnének büszkék egyetlen Forma–1-es világbajnokukra.

Az FIA az elmúlt években mindent megtett, hogy izgalmasabbá tegye a Forma–1-es versenyeket, többek között ennek köszönhető a slick gumik újbóli, valamint a KERS nevű energiavisszanyerő-rendszer és a nyitható hátsó szárny (DRS) bevezetése is. A rossz ötleteket – mint például Ecclestone érmes rendszerét (a legtöbb nagydíjat nyerő pilóta legyen a bajnok) vagy a mesterséges esős versenyt – viszont eddig rendre lesöpörték az asztalról.

A jövő évi szezon egyébként tényleg jóval izgalmasabban alakulhat az ideinél, de nem a dupla pontozás miatt, hanem a Forma–1-be huszonhat év után visszatérő turbómotoroknak köszönhetően, amelyek valószínűleg sokkal kevésbé lesznek megbízhatóak, mint az eddig használt szívómotorok.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Ez történik az autóddal, ha gyorsan áthajtasz egy fekvőrendőrön

További cikkeink a témában