Akinek tonnákat kell szállítania, teherautót vesz, aki pedig a gyerekeket viszi oviba reggel, az személyautót. Sok esetben viszont nem ilyen egyszerű a helyzet.

Először is tisztázzuk, mi is a személyautó a törvény szerint: „személygépkocsinak minősül a négy, illetve három gumiabroncs kerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a teherszállításra bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.” (Szja tv. 3. § 45.)

Vagyis egy kombi attól még – jogilag – személyautó marad, hogy kiszereljük belőle a hátsó üléseket, leköszörüljük a padlón a rögzítési pontokat, a rakteret körbeburkoljuk farostlemezekkel, és kizárólag festékesvödröket, talicskát vagy akár sódert szállítunk vele. Ezért is fontos, hogy már autóvásárlás előtt gondoljuk végig és döntsük el, milyen célra akarjuk használni pontosan. Ahogy a céges használatú autóknál általában, itt is a hatékonyság a legfontosabb szempont – gondolhatnánk, de nem lenne igazunk.

Gyakran előfordul ugyanis, hogy bár a munkanapokra egy furgon lenne az optimális, amely adóügyileg is teherautónak számít – tehát a vásárlás vagy a bérlet és az üzemanyag teljes áfája is visszaigényelhető –, a munkavállaló juttatási csomagjában a céges kocsi magáncélú használata is benne van, vagyis a tisztán anyagi szempontból célszerűbb megoldás helyett egy kompromisszumos, személyautónak vizsgáztatott, nagy rakterű vagy nagy rakterűvé alakítható többüléses kombit vagy egyterűt választanak.

Nagyon gondosan kell tehát megtervezni a járműpark összetételét, amelynek csak egyik eleme a szállítandó áru mennyisége és mérete. A hivatásszerűen autóflottával foglalkozó szakcégek, professzionális flottakezelők ezért az autók műszaki és gazdaságossági paraméterei mellett a hr-szempontokat is figyelembe veszik, ahogyan tenniük kell ezt az autóik ügyeit maguk kezelő, egy vagy csak kevés autót üzemeltető vállalkozásoknak is.

Flottakezelés a legjobbak igényei szerint

A 700 ezer gépkocsit bérbe adó francia Arval cégcsoport és magyarországi leányvállalata, az ISO 9001-es minőségbiztosítási és ISO 14001-es környezetvédelmi rendszerrel rendelkező Arval Kft. nem csak ügyfeleiért, hanem az élhető jövőért is mindent megtesz. Tanácsot ad a megfelelő járművek kiválasztásához, megvásárolja majd előre tervezhető költséggel bérbe adja és üzemelteti azokat, ellenőrzi az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő szervizpartnerek szolgáltatásainak színvonalát és szükségességét. Folyamatos visszajelzéseivel segíti ügyfeleit a gazdaságos gépjárműhasználati szokások kialakításában, aktív szén-dioxid-kompenzációs befizető, és világszerte kiemelt környezetvédelmi projektekben vesz részt. (x)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tömény elegancia ez az 1991-es Honda Legend Coupe

További cikkeink a témában