Ha ittál már repülőgépen kávét, ha azt hiszed, hogy a pilóták sohasem hibáznak, vagy ha azt gondolod, hogy a csomagtérben csak bőröndöket szállítanak, akkor inkább ne is olvass tovább.
Nem mondjuk, hogy mindegyikkel maradéktalanul egyetértünk – a vízen landolás például nem csak, hogy létező fogalom, de külön képzik is rá a pilótákat –, de azért sok igazság van benne.
- Évente mintegy ezer alkalommal fordul elő, hogy egy repülőgép vagy más jármű tévedésből aktív kifutópályára téved.
- A repülőgépen felszolgált kávé ugyanabból a vízből készül, amit a gép vécéjében is találsz. Némelyik a megengedett egészségügyi határértéknél ezerszer több baktériumot is tartalmazhat.
- A repülőgép kapitánya és személyzete rendszerint kimerült, ugyanis a szabályzat szerint tizenhat órán keresztül dolgozhatnak szünet nélkül, ezt pedig ki is használják.
- A laptopodat azért kell elraknod repülés közben, mert adott esetben könnyen veszélyes lövedékké válhat, a pilóták pedig nem nagyon szeretnék, ha 320 km/h tempónál egyszer csak egy MacBook vágódna a tarkójukhoz.
- Néhány pilóta egészen bele tud feledkezni a laptopjába vagy a telefonjába a repülés alatt. 2009 októberében két pilóta annyira belefeledkezett, hogy 150 mérfölddel túlrepültek a célállomáson.
- Egy repülőt évente átlagosan egyszer ér villámcsapás. A jó hír, hogy villámcsapás miatt az elmúlt negyven évben egyetlen repülőgép sem zuhant le.
- A pilóták rendszeresen követnek el hibákat a sebesség vagy a magasság meghatározásakor, vagy akár landolásnál. Mivel ezeket a hibákat többnyire időben korrigálják, ezért ők sem igazán verik nagydobra.
- A pilóták folyamatos nyomás alatt vannak, hogy kevesebb üzemanyagot vigyenek magukkal, mint amennyit szükségesnek ítélnek. Erre azért van szükség, mert minél több üzemanyagot visznek magukkal, annál több üzemanyagot is égetnek el a plusz teher miatt.
- A menetrend szerinti járatokon sok csomagot szállítanak, köztük H.R. feliratúakat is, amely a Human Remainsre, vagyis emberi maradványokra utal. Könnyen előfordulhat, hogy a gépen, amelyen utazol, koporsók is vannak.
- Éjszakai landolásnál a pilóta azért halványítja el világítást, hogy ha a gépet esetleg evakuálni kell, akkor a szemed már hozzá legyen szokva a kinti sötétséghez.
- És végezetül... nincs olyan, hogy vízen landolás. Ezt úgy nevezik, hogy "becsapódás az óceánba".