A gyakorlatban még fejlődni kell.
A magyar háztartások elméletben fontosnak tartják a környezetet kímélő megoldásokat, a háztartási eszközeik kiválasztásában és a szokásaikban azonban nem mindig tartják szem előtt ezeket az értékeket – derült ki az IKEA megbízásából készült felmérésből.
A megkérdezettek 94 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kiemelten vagy fokozottan érdeklődik a megtakarítást eredményező lehetőségek iránt. A termékek kiválasztásánál ugyanakkor a környezetvédelem önmagában nem elég erős hívószó a magyaroknak, mivel az is fontos számukra, hogy a környezettudatos termékek használatával pénzt is megtakarítsanak.
A többség, csaknem 60 százalék számára az a leginkább elfogadható megoldás, ha a két szempont összekapcsolódik a vásárlásnál, ugyanakkor a megkérdezettek 36 százaléka kifejezetten az anyagiakat helyezi előtérbe, és
100-ból mindössze 3-an felelték azt, hogy náluk a környezetvédelmi megfontolás szerepel az első helyen.
A vizsgált három országban – Magyarország mellett Csehországban és Szlovákiában végezték el a felmérést – a válaszadók többsége az energia, a vízfelhasználás, valamint a fogyasztás, és ezzel összefüggésben a megtermelt hulladékmennyiség csökkentését nevezte meg olyan elsődleges feladatként, amelynek sikeres teljesítésével a háztartások hozzájárulhatnak a környezet megóvásához.
A magyarok itt kivételnek számítanak: csak nálunk szerepel dobogós helyen a műanyag palackok és szatyrok újrahasznosítása, amelyet fontosabb feladatnak tartanak a környezet megóvása szempontjából, mint a vízfogyasztás csökkentését.
A magyar vásárlók fele hasznosnak tartja a fogyasztás csökkentését szolgáló és környezettudatos termékeket, ugyanakkor a vizsgált országok közül nálunk a legmagasabb azoknak az aránya, akik a hagyományosakhoz képest drágábbnak érzik ezeket az árucikkeket.
A reprezentatív felmérés online megkérdezéssel készült 2020. augusztus és szeptember között.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: IKEA, MTI)