A globális felmelegedés miatt nő a turbulencia kialakulásának kockázata a repülésnél – állapította meg egy új tanulmány, amelyet a Geophysical Research Letters folyóiratban publikáltak.

A BBC hírportálja által ismertetett tanulmány szerzői, a brit Reading Egyetem kutatói a tiszta időben kialakuló turbulenciát vizsgálva megállapították, hogy

1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt a turbulencia kialakulásának kockázata egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.

A kutatók a megnövekedett szén-dioxid-kibocsátás miatti felmelegedésre vezették vissza a gyakrabban tapasztalható turbulencia okait, ugyanis megállapításuk szerint a felmelegedés miatt nagy magasságban megváltozott a szelek sebessége.

Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy kutatásaik bizonyították:

az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia.

Hozzátette: ez egyúttal azt jelenti, hogy a turbulencia veszélyeinek csökkentésére a következő évtizedekben fejleszteni kell az előrejelző és érzékelőrendszereket.

A turbulencia kialakulásának legnagyobb növekedését az Atlanti-óceán északi részén húzódó repülési útvonalakon tapasztalták, de Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is nőtt az előfordulása.

A műholdas megfigyeléssel a turbulenciát nem, de a légáramlat szerkezetét és alakját ki lehet mutatni, és ez lehetővé teszi, hogy a tudósok elemezhessék.
A radarok jelzik a viharok okozta turbulenciát, de a tiszta időben kialakuló turbulencia szinte láthatatlan és nehezen észlelhető.

A repülőgépek utasai számára azonban nemcsak kellemetlen lehet a turbulenciában repülés, de a rázkódás akár sérüléseket is okozhat.

A tiszta időben jelentkező turbulencia azért is veszélyes, mert úgy kerülhet bele a repülő, hogy nem észlelik időben, és az utasok esetleg nincsenek bekötve. A kutatók arra is rámutattak, hogy a turbulencia okozta károk a légi közlekedésben csak az Egyesült Államokban évi 150–500 millió dolláros (51–170 milliárd forint) veszteséget okoznak.

Ezek is érdekelhetnek:

Italosdoboz, pizzáskarton, samponflakon – Így gyűjtsd szelektíven a hulladékot, hogy értelme is legyen

A szelektív hulladékgyűjtés már nem menő, hanem alap. A szándék viszont kevés, nem árt, ha tudod, hogy kell pontosan csinálni.

Megvolt a stadion, ahol a világítás elektromos autók használt akkuiról megy?

Amikor BL-meccset rendez az Ajax, gondolnád, hogy használt Nissan Leaf akkumulátorok segítségével világítanak? Pedig ez a helyzet, és a rendszer képes visszatáplálni a hálózatba is.

Már túl késő megmenteni az Északi-sarkvidéket, tíz éven belül jégmentes lehet ott a nyár

Ez pedig hatással lenne az emberi társadalmakra és az ökoszisztémákra.

(Forrás: Geophysical Research Letters, BBC, MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában