Citroën C3 Aircross: cuki és szerethető

Egyelőre nagyon kevés szaladgál belőle Magyarországon, de ha feltűnik valahol, biztosan észre fogod venni. A Citroën C3 Aircross, a Vitaránál vidámabb városi SUV, nem akar a tájba olvadni.

Nagyon régen a Citroënek egyedi és szerethető autók voltak a tántoríthatatlan kemény mag számára, akik éppúgy szerették a márka kretén, de különleges autóit, mint a hasonlóan fájdalomtűrő alfás közösség az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili gépeit. Aztán a Citroënt az 1970-es években felvásárló – és ezzel csődtől megmentő – Peugeot egy idő után kitalálta, hogy ez így nem mehet tovább, a Citroënnek is átlagos autókat kell gyártania, mert átlagemberből mindenütt több van, mint bohém frankofilból. A nyitány a fakó ZX volt, és az ásítóan dögunalmas Xsara csak azért tűnt mélypontnak, mert még nem láttuk a szétfolyt C5-öst az ezredfordulóról. Sokáig csak a Xsara Picasso, a C6 és a C3 Picasso tartotta a lelket az érintettekben, hogy a Citroënekbe mégiscsak szorult valami abból a stílusból és életminőségből, amiért a turisták özönlenek Franciaországba.

Most azonban a Citroën látványosan magára talált. A C4 Cactus vagány és csak kicsit kretén autó, a C3 Aircross pedig a legfontosabb kategóriában hódíthat, ahol a Škodát leszámítva lassan minden volumenmárkának van autója. A jópofa mini-SUV akkora, mint a többiek, kerekítve 415 cm hosszú, 182 centi széles és 164 centi magas. Jól bírja a városi dzsungelharcot, magas orrát nem sérti meg a járdasziget, a kerékjáratokat műanyag perem óvja.

Nem kell drót a telefonhoz

Mivel a gyár levette a tábláról a C3 Picassót, a kis egyterűt követő C3 Aircross praktikus és jól variálható autó lett, hogy a csalódott vevőkör ne üljön át Renault Capturbe vagy Opel Crossland X-be, amelyekhez szintén elérhető a tologatható hátsó üléspad. Előrehúzásával vagy hátratolásával a hátsó lábtér vagy a csomagtartó növelhető a másik rovására.

Egy ennyire kompakt autótól tisztes a 410-520 literes csomagtartó, és ami igazán tetszik, hogy nem kell leengedni a gumimatracot a strandról az apartmanig, mert a jobb első ülés háttámlája előrehajtható. Ez egészen új perspektíva a városi aszfaltterepjárók és crossoverek világában, 2,4 méteres tárgyakra rá lehet csukni a csomagtartófedelet.

Akad még okosság, például a telefont kábel nélkül, indukciósan töltő mélyedés a váltó előtt, és az egyszerűsített headup display. A cucc nem a szélvédőre, hanem egy felbillenő műanyag lapra vetíti a sebességet, a navigáció közléseit, a sebességkorlátozásokat és az előzési tilalmat, mert a Live, Feel és Shine felszereltséggel kapható autóhoz táblafelismerés is elérhető.

Három henger, két verzió

Minden benzines háromhengeres, az erősebbikben turbófeltöltő dobja meg a forgatónyomatékot 205 Nm-re. A 110 lóerős motor nagyon él a kis SUV-ban, vezetés közben nem hiányzott nagyobb teljesítmény. Ez így kerek, de csak a hatfokozatú, a japán Aisintól érkező automata sebességváltóval. Az automatában az a legjobb, hogy megúszod vele a botrányosan rosszul kapcsolható ötfokozatú kézi váltót.

Összkerékhajtás nincs, az autó szerény terepjáró-képességét a Grip Control nevű kipörgésgátóval lehet fokozni. Ez az extra szabályozott mértékben engedi kipörögni a kerekeket, hogy saras emelkedőre, vizes fűre tévedve a szigorú kipörgésgátlás ne fojtsa vissza a motort egészen addig, amíg a kocsinak jártányi ereje sem marad.

Ha nagyrészt csak a Budapest-táblákon belül közlekedsz, megfontolandó a szintén 1,2 literes és háromhengeres szívómotor. Nem azért, mert 82 lóerejét és 118 Nm nyomatékát meghazudtolóan repítené a C3 Aircrosst, szó sincs róla. Viszont az egyszerűbb konstrukciójú, közvetlen helyett hagyományos szívócső-befecskendezéses motorral nem tud előfordulni szelepkokszosodás. Keress rá, elég kellemetlen dolog a szelepeken megülő dzsuva. Ehhez a motorhoz elég a sima 95-ös benzin, míg a másik a direktbefecskendezés miatt a drágább prémium üzemanyagot szereti, hogy mérséklődjék a szelepkokszosodás. Mi szóltunk.

A C3 Aircross viszonylag könnyű autó, 1088 kilogrammról indul, emiatt a modern benzines motorokkal is takarékos. Bár az árlistán fent van a 100 és a 120 lóerős 1,6 HDi, de ma nagyon kevesen vannak a metsző halmazban, akik ekkora autóba szeretnének dízelmotort.

Ha nyomtatásban akarod látni a nevedet egy Citroën C3 Aircross forgalmijában, nem kell Rothschild-örökösnek születned. Ha a barátnődet magaddal vinnéd a szalonba, rögtön szisszents is egy sört, mert összesen 85-féle színkombinációban készül az autó, és eltart egy ideig, mire ebből választani tudtok. Mégse hagyjátok ki a hátsó csíkozást is tartalmazó egyedi karosszériacsomagokat! A csomagtér oldalablaka ebben az esetben üveg helyett polikarbonátból van, és az itt látható menő rácsminta nem matrica, hanem a műanyagba integrált dísz. Mivel nem az ablak felszínén van, nem megy tönkre, és nem is pöndörödik fel az évek során. A vidám C3 Aircross azt bizonyítja, hogy lélekölő perfekcionizmus nélkül is lehet jó autót csinálni, a Citroënbe visszatért az élet.

A sima C3-ast is szerettük:

Szerelemautó lett az új Citroën C3

Mi legalábbis rögtön beleszerettünk. Akibe pedig szerelmesek vagyunk, annak megbocsátjuk, ha nem tökéletes.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon