Citroën C3 Aircross: cuki és szerethető

Egyelőre nagyon kevés szaladgál belőle Magyarországon, de ha feltűnik valahol, biztosan észre fogod venni. A Citroën C3 Aircross, a Vitaránál vidámabb városi SUV, nem akar a tájba olvadni.

Nagyon régen a Citroënek egyedi és szerethető autók voltak a tántoríthatatlan kemény mag számára, akik éppúgy szerették a márka kretén, de különleges autóit, mint a hasonlóan fájdalomtűrő alfás közösség az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili gépeit. Aztán a Citroënt az 1970-es években felvásárló – és ezzel csődtől megmentő – Peugeot egy idő után kitalálta, hogy ez így nem mehet tovább, a Citroënnek is átlagos autókat kell gyártania, mert átlagemberből mindenütt több van, mint bohém frankofilból. A nyitány a fakó ZX volt, és az ásítóan dögunalmas Xsara csak azért tűnt mélypontnak, mert még nem láttuk a szétfolyt C5-öst az ezredfordulóról. Sokáig csak a Xsara Picasso, a C6 és a C3 Picasso tartotta a lelket az érintettekben, hogy a Citroënekbe mégiscsak szorult valami abból a stílusból és életminőségből, amiért a turisták özönlenek Franciaországba.

Most azonban a Citroën látványosan magára talált. A C4 Cactus vagány és csak kicsit kretén autó, a C3 Aircross pedig a legfontosabb kategóriában hódíthat, ahol a Škodát leszámítva lassan minden volumenmárkának van autója. A jópofa mini-SUV akkora, mint a többiek, kerekítve 415 cm hosszú, 182 centi széles és 164 centi magas. Jól bírja a városi dzsungelharcot, magas orrát nem sérti meg a járdasziget, a kerékjáratokat műanyag perem óvja.

Nem kell drót a telefonhoz

Mivel a gyár levette a tábláról a C3 Picassót, a kis egyterűt követő C3 Aircross praktikus és jól variálható autó lett, hogy a csalódott vevőkör ne üljön át Renault Capturbe vagy Opel Crossland X-be, amelyekhez szintén elérhető a tologatható hátsó üléspad. Előrehúzásával vagy hátratolásával a hátsó lábtér vagy a csomagtartó növelhető a másik rovására.

Egy ennyire kompakt autótól tisztes a 410-520 literes csomagtartó, és ami igazán tetszik, hogy nem kell leengedni a gumimatracot a strandról az apartmanig, mert a jobb első ülés háttámlája előrehajtható. Ez egészen új perspektíva a városi aszfaltterepjárók és crossoverek világában, 2,4 méteres tárgyakra rá lehet csukni a csomagtartófedelet.

Akad még okosság, például a telefont kábel nélkül, indukciósan töltő mélyedés a váltó előtt, és az egyszerűsített headup display. A cucc nem a szélvédőre, hanem egy felbillenő műanyag lapra vetíti a sebességet, a navigáció közléseit, a sebességkorlátozásokat és az előzési tilalmat, mert a Live, Feel és Shine felszereltséggel kapható autóhoz táblafelismerés is elérhető.

Három henger, két verzió

Minden benzines háromhengeres, az erősebbikben turbófeltöltő dobja meg a forgatónyomatékot 205 Nm-re. A 110 lóerős motor nagyon él a kis SUV-ban, vezetés közben nem hiányzott nagyobb teljesítmény. Ez így kerek, de csak a hatfokozatú, a japán Aisintól érkező automata sebességváltóval. Az automatában az a legjobb, hogy megúszod vele a botrányosan rosszul kapcsolható ötfokozatú kézi váltót.

Összkerékhajtás nincs, az autó szerény terepjáró-képességét a Grip Control nevű kipörgésgátóval lehet fokozni. Ez az extra szabályozott mértékben engedi kipörögni a kerekeket, hogy saras emelkedőre, vizes fűre tévedve a szigorú kipörgésgátlás ne fojtsa vissza a motort egészen addig, amíg a kocsinak jártányi ereje sem marad.

Ha nagyrészt csak a Budapest-táblákon belül közlekedsz, megfontolandó a szintén 1,2 literes és háromhengeres szívómotor. Nem azért, mert 82 lóerejét és 118 Nm nyomatékát meghazudtolóan repítené a C3 Aircrosst, szó sincs róla. Viszont az egyszerűbb konstrukciójú, közvetlen helyett hagyományos szívócső-befecskendezéses motorral nem tud előfordulni szelepkokszosodás. Keress rá, elég kellemetlen dolog a szelepeken megülő dzsuva. Ehhez a motorhoz elég a sima 95-ös benzin, míg a másik a direktbefecskendezés miatt a drágább prémium üzemanyagot szereti, hogy mérséklődjék a szelepkokszosodás. Mi szóltunk.

A C3 Aircross viszonylag könnyű autó, 1088 kilogrammról indul, emiatt a modern benzines motorokkal is takarékos. Bár az árlistán fent van a 100 és a 120 lóerős 1,6 HDi, de ma nagyon kevesen vannak a metsző halmazban, akik ekkora autóba szeretnének dízelmotort.

Ha nyomtatásban akarod látni a nevedet egy Citroën C3 Aircross forgalmijában, nem kell Rothschild-örökösnek születned. Ha a barátnődet magaddal vinnéd a szalonba, rögtön szisszents is egy sört, mert összesen 85-féle színkombinációban készül az autó, és eltart egy ideig, mire ebből választani tudtok. Mégse hagyjátok ki a hátsó csíkozást is tartalmazó egyedi karosszériacsomagokat! A csomagtér oldalablaka ebben az esetben üveg helyett polikarbonátból van, és az itt látható menő rácsminta nem matrica, hanem a műanyagba integrált dísz. Mivel nem az ablak felszínén van, nem megy tönkre, és nem is pöndörödik fel az évek során. A vidám C3 Aircross azt bizonyítja, hogy lélekölő perfekcionizmus nélkül is lehet jó autót csinálni, a Citroënbe visszatért az élet.

A sima C3-ast is szerettük:

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon