Suttogó űrhajó hanggal suhan a hatalmas Kia EV9, melynek nem is a mérete, hanem a merészsége ragyog ki a forgalomból, körülöttem öt ülés sorakozik a hangár méretű fedélzetén, kint zúg a város, de itt bent olyan csend van, hogy az egészen apró neszeket is meghallom.

Fantasztikus autó a Kia EV9, de nem azért, mert ez volna a villanyautózás teteje. Ennél van nagyobb elektromos szabadidő-autó és gyorsabban tölthető is, viszont ilyen remek karaktere talán semelyik másiknak nincs. Napról napra jobban kedveltem, mert a hatüléses és kétmotoros EV9-ben tökéletesen összeér a forma és a funkció. Ez az autó nem véletlenül ilyen nagy és nem véletlenül ennyire futurisztikus, minden milliméterének – és abból itt baromi sok van – értelmet adott a Kia.

Imádom a brutalista építészetet, és a tömbszerű Kia EV9 simán lehetne szobor a londoni Barbican közepén.

Formaterve olyan, amilyet otthon is bárki könnyedén kifaraghat egy tetszőleges méretű és kellően hideg vajhasábból a konyhakéssel, akár kezdő jégszobrászoknak sem okozna különösebb gondot vartyogó láncfűrésszel, de irgalmatlan márványból is újra lehet alkotni a Kia EV9-et, mert annyira látványosan metszette meg Karim Habib formatervező a táglatestet. Valójában présgépek gyártják a karosszériáját, mint bármelyik más autóét, csak a vizuális tömege vonzza a megtévesztő asszociációkat.

Ötméteres hosszon és több mint két méternyi szélességen terül el a 3,1 méter tengelytávú és közel 1,8 méter magas Kia EV9-es. Óceánkék metál fényezését vastag lakkfekete kontúrvonal emeli ki, ami hagyományosan terepjárós elem, de a nyúlánk arányaival az EV9 közelebb van az amerikai értelemben vett egyterű műfajához. Robosztus megjelenése, határozott kiállása van, de a fényes plasztik felületek nem tűrik a karcokat.

Szögletesen vágott sarkai vannak, a kerékjárati íveket pedig körző helyett vonalzóval rajzolták, még a felnik is bámulatosan geometrikusak alatta az aerodinamikus, négyküllős betétekkel. Éles háromszöget formáznak a sárvédőívek, csak az ajtók lemezei ívelnek az ablakok felé egy halvány hajtással. Nagy tükreit fekete fényezés olvasztja az összképbe, a masszív kilincsei pedig csak akkor emelkednek ki, amikor szükség van rájuk.

Nyílegyenesen húz végig az ajtókon az ablakvonal, mely a harmadik tetőoszlop után az autó felső sarkába szúr. Vörösen izzó hátsó lámpái szerteágaznak, mint az áramkörök a nyáklapon, ez a motívum köszön vissza az első fényszórókon is. A függőlegesen álló lámpákban egyesével sorakoznak a LED-ek, a menetfény pedig a lökhárítótól egészen a gépháztető fennsíkjáig hasít az élek között.

Pontosan ugyanarra az E-GMP platformra épül az EV9-es irgalmatlan tömbje, mint az áramvonalas Ioniq 6.

Miközben a Volkswagen moduláris villanyautós platformjára (MEB) épülő modellek szinte egyformák, addig a Hyundai és a Kia, valamint a Genesiseknél használt Electric Global Modular Platformon egymástól nagyon markánsan különböző autók vannak. Az E-GMP alap eltérő beszállítóktól érkező akkumulátorokat képes befogadni, a villanymotor, az inverter és a váltó pedig egy kompakt egységet alkot.

Nem olyan jó a Kia EV9 helykihasználása, mint a Teslákban, de még a kétmotoros változat orrában is van egy 52 literes (az egymotorosban 90 literes) rekesz, melybe tökéletesen elférnek a töltőkábelek és a külső fogyasztókhoz szükséges, csatlakozóba dugható átalakító. Mert az EV9-es akár kisebb eszközöket is fel lehet tölteni (V2L) 3,68 kW maximális teljesítménnyel.

Két változatban készül az EV9-es, melyek közül a gyengébbikben (e203 RWD) egy valamivel több mint 200 lóerős villanymotor hajtja a hátsó kerekeket és 350 Nm nyomatéka van. Ezzel is egy kellemes batár a Kia, de a kétmotoros változatban van meg igazán az a lendület, ami a közel 2,7 tonnás autóhoz illik. Az EV9 e384 AWD-ben két állandó mágneses szinkronmotor van, mindkettő egységesen 192 lóerős és 350 Nm nyomatéka van.

Mindennél jobban gyűlöltem a Kia EV9-ben a hisztis vezetéstámogató rendszereket, amik sokkal inkább akadályozták a vezetést, mint segítették. Rendkívül erőszakos a sávtartó rendszere. Nálam ott telt be a pohár, amikor pittyenés után egy üzenet jelent meg, ezért a központi kijelzőre pillantottam, ebben a pillanatban egy újabb pittyenés jelezte, hogy a vezetőt figyelő szenzorok szerint nem nézek az útra. Innentől minden átkozott elindulás előtt minden létező segítséget kikapcsoltam a menüben egyesével.

Komolyságot ad a kábelekkel komédiázásnak a Kia EV9 elektromosan nyíló töltőcsatlakozója.

Akár kulcsról is nyitható a gépháztető, ami alatt simán elférne egy hathengeres turbódízel motor is, de ebben az esetben ez tárgytalan. Nem olajat szeretnék tölteni, csak a töltőkábelt veszem ki innen, mert a hozzám közelebb eső oszlopon 11 kW-tal tudom tölteni az EV9-est, ami nem igazán szerencsés. Tíz százalékról a teljes töltöttséget kilenc óra alatt érné el, ami egyértelművé teszi, hogy a Kia EV9 AWD-vel autózni akkor igazán gondtalan, ha egyenáramú gyorstöltők sűrű hálózata van körülötte. 210 kW-tal töltve tízről nyolcvan százalékra huszonöt perc alatt töltődik fel a bruttó 99,8 kWh (nettó 96 kWh) kapacitású, 38 modulból álló lítiumion akkumulátor.

Nem elég a 800 voltos magasfeszültségű rendszer meg a 210 kW-os töltő, hogy gyorsan teleszívja magát a közel 570 kilogrammnyi akkumulátor az EV9-es padlója alatt. Ehhez elengedhetetlen, hogy a töltés kezdetére megfelelő hőmérsékletű legyen az akkumulátor. Amennyiben a navigációs rendszer célja egy töltőpont, a temperálást automatikusan megteszi a rendszer, más esetben a menüből kell aktiválni.

Minden dimenziójában gigantikus autó a Kia EV9-es, és ez a kormány mögött is nagyon érezhető.

Magasan ülök a kétszínű bőrfotelben, ahonnan a nagy ablakokon keresztül belátom az egész autót. Ennek ellenére ezzel a több mint ötméteres téglatesttel nem könnyű megfelelő parkolóhelyet találni, mert ez az amerikai adag mindenhol túlcsordul. A 360 fokos kamera és a parkolószenzorok viszont sokat segítenek abban, hogy minden centiméter kihasználható legyen. A 12,4 méteres fordulókörrel már komolyan számolni kell, amikor a szűkösebb belvárosi utcákon kell átfűzni a Kia EV9-et.

Tükrei alapvetően hagyományosak, de a belső tükörnek digitális funkciója is van. A hátsó ablak feletti kamera képét megjelenítő középső tükör akkor lehet hasznos, amikor valóban mind a hat hely ki van használva az utastérben.

19 kWh/100 km alatti fogyasztással bőven több mint 500 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, de nemcsak a szokásos ingázásra és iskolába járásra ideális a hatszemélyes EV9-es, hanem a megfelelő töltőhálózattal hosszútávú utazásra is remek ez a nyugodtan és csendben suhanó autó. A 3,1 méteres tengelytáv, a nagy súly, a dupla üvegezés és a rengeteg hangszigetelés miatt igazán nyugtató a Kiával falni a kilométereket.

Villanymotorjai egyenletesen adják le a teljesítményüket, ezért természetes ütemben gyorsul és lassul az összkerékhajtású Kia EV9. Kanyargós utakon öröm a határozott és precíz kormányzása, nagyon hasznos autópályán is, amikor sávban kell tartani a szélesen terpeszkedő autót. Elöl MacPherson, hátul pedig multilink a futómű, a hangolása pedig egyenesen pazar. Egyenesben szépen kimozogja az úthibákat, remekül csillapít, a kanyarban pedig feszesen tart és engedi kihasználni az alacsony tömegközéppont előnyeit. Téli gumikkal is meggyőzően tapadnak az első kerekek, hátulról pedig rendesen kitol a kanyarból az EV9. Egészen szürreális, ahogyan ez a háztömbnyi autó maga alá gyűri a kanyarokat.

Olyan az utastere, mintha egy üvegezett hangáron szaladna végig a szemem, még a második üléssor is elérhetetlen távolságban van.

Családias kiosztású hétüléses kivitelben is kérhető az EV9, a hatüléses verzió inkább business class hangulata van. Egészen a távoli messzeségbe kell nézni, ahol ott a leghátsó két ülőhely és a maradék 312 liternyi csomagtartó. A harmadik sor ülései a csomagtartóban lévő gombokkal elektromosan dönthetőek, a lehajtva a különálló fotelek mögött 807 literes a csomagtartó. Kisteherautó üzemmódban a Kia EV9-esbe akár közel 2,4 köbméternyi holmit is be lehet tuszkolni.

Nagy és tágra nyíló ajtóin keresztül egyszerű a beszállás, a második sor ülései ráadásul elfogathatóak is, ha tárgyalóbuszt kell varázsolni az autóból. A saját kartámaszokkal felszerelt fotelek fűthetőek és szellőztethetőek, a tetőkárpiton klímakonzol is van, USB csatlakozók, továbbá praktikus tárolóhelyek, köztük egy méretes fiók középen. Az első ülések közötti rolós rekeszbe rengeteg apróság elfér, de a műanyag burkolata miatt olykor zörögnek benne a kulcsok, töltőkábelek, más kacatok.

Nagyszerű a minőségérzet, a kétszínű bőrülésekkel és a különféle szürke betétekkel remek hangulatú a minimalista beltér. Este kellemesen dereng a műszerfal szövetborítása mögül és az ajtókárpitokon a hangulatvilágítás fénye, a két tetőablakon keresztül pedig látszanak a kivilágított épületek vagy a sötétkék égbolt.

Mindkét első ülés elfektethető, még lábtámaszuk is van, ha túl hosszú ideig tartana a töltés vagy egy csendes pihenőhelyre volna szükség a garázsban. Három kijelző néz velem szembe a műszerfalon, a két 12,9 colos kijelző között ott a klíma 5,3 colos kezelőfelülete, melyet szinte mindig kitakar a négyküllős kormány karimája. A középkonzolon csak a legfontosabb funkcióknak van gombja, középen egy nagy hangerőállító terkerővel. Jó arányban vannak a virtuális és fizikai kezelőszervek, így kellően letisztult, mégis egyszerűen használható a Kia EV9.

Nagy hatótávjával, kényelmes utasterével és kiváló futóművével a Kia EV9 megmutatja, hogy egy elektromos autóval is jó utazni.

Hajszálnyival 30 millió forint alatt indul a hátsókerekes és hétüléses Earth változat, a kétmotoros GT Line, hat üléssel pedig 4 millió forinttal drágább. Ehhez már nem lehet sokat hozzátenni, az óceánkék metálfény felára 365 ezer forint, a Relax vagy Lounge csomag pedig 350 ezer forint. Ennyiért pedig nehéz jobb minőségű gigantikus elektromos autót venni, ilyen monolitikus kiállást pedig nem tud más, csak a Kia EV9.

Ez is érdekelhet:

A jövő lehet ennyire dögös is! – Hyundai Ioniq 6 AWD

Akkora jelenség az úton az Ioniq 6, hogy lehetetlen nem addig bámulni, amíg el nem tűnik a horizonton.

Kia EV9 e384 AWD Launch GT line (2024)

  • Hajtás: Összkerékhajtás, két villanymotorral, 1 fokozatú váltó
  • Villanymotor: 192 LE (141 kW) @4000-7800
  • Akkumulátor: 99,8 kWh-s lítiumion akkumulátor
  • Maximális tölthetőség: 350 kW (DC)
  • Rendszerteljesítmény: 384 LE (283 kW)
  • Nyomaték: 700 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/óra): 5,3 mp
  • Végsebesség: 200 km/óra
  • Méretek (mm): 5015 x 2262 x 1780
  • Csomagtér: 312-2393 liter
  • Súly: 2674 kg
  • Ár: 34 365 000 Ft
  • fantasztikus a dizájn
  • tágas és kényelmes az utastere
  • remek a futómű hangolása
  • élhető a hatótávja
  • felháborítóan hisztisek a balesetmegelőző rendszerei
  • aggasztóan nagy a fordulóköre
Player-méter
9
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában