A leggyönyörűbb klasszikus autók most a Balatonnál vannak

Concours d’Elegance névvel illetik a legszebb veterán autókat felvonultató és díjazó kiállításokat, és már nálunk is tartanak ilyet, május 5-7. között negyedszer érkeztek a leggyönyörűbb klasszikusok Balatonfüredre. A húszas évekbeli Bugattitól a közel harminc éves BMW M3-ig biztos találsz neked tetszőt, mutatunk néhány érdekességet.

BMW M3 Cecotto (1989)

Az előbb még veterán autókról volt szó, nem? De, és már az E30-as BMW M3 is megkapta a klasszikus státuszt, ez a példány idén tölti be a huszonnyolcat. Nem egyszerű M3-ról van szó, hanem a limitált szériás Cecotto kiadásról, amit a versenysikerek ünneplésére az akkori sztárpilótáról neveztek el. 215 lóerős motorján a karosszéria színére festették a szelepfedelet, ami ez esetben piros, kék vagy fehér lehet.

De sokat elmond arról, mennyire ritka autók vannak a balatonfüredi Concours d’Elegance kiállított autói között, hogy az 1976-ban bemutatott 6-os BMW szinte már hétköznapi látvány, több példányába is belebotlottunk a sétányon. Természetesen M635 CSi is van közöttük, amiben az M1-ből származó 286 lóerős motor dolgozik, és 6,4 másodperc alatt van százon. A cápák mellett a 02-es széria egy szép példánya, ez a narancs 1502-es is pompás látványt nyújtott.

Chevrolet Corvette (1954)

Amerikai autót is találsz a sétányon, mindjárt itt van a Corvette első szériája, amit a brit roadsterek sikere hívott életre 1953-ban. A kétüléses sportkocsi érdekessége volt, hogy itt használtak először a nagy sorozatban gyártott autók között műanyag karosszériát. 3,6 literes soros hathengeres motorja 152 lóerős, ami már akkor is kevésnek bizonyult, ezért a C1-es széria csak két évig maradt gyártásban.

Ferrari 308 GTS QV (1983)

Ha a kilencvenes években voltál fiatal, akkor biztosan vágyakozva nézted a Tom Selleck által játszott Magnumot, aki egy ilyen Ferrarival kergette a rosszfiúkat. Ennek az autónak a tulajdonosa is így volt vele, és valóra is váltotta az álmát, ez az 1983-as 308 GTS QV pontosan úgy néz ki, mint a filmes autó, még a bőrkárpit színe is azonos. A GTB kupé mellé 1977-ben mutatkozott be a targatetős GTS, 1982-ben pedig kijött a QV, aminek 2,9 literes V8-asa már hengerenként négyszelepes volt, és 235 lóerőt tudott.

Ferrari 328 GTS (1989)

A 308-as utódja lett a 328, amit 1985-ben mutattak be, és a neve a 3,2 literesre növelt V8-as motor méretét jelöli. A 270 lóerős modell csak négy évig volt gyártásban, utána máris érkezett a 348-as Ferrari. Ez a példány az utolsók közül való, és már akkor, 1989-ben blokkolásgátlóval szerelték fel.

Hoffmann & Novague R200

A világ többi Concours d’Elegance eseményén is felvonulnak különleges prototípusok a veteránok mellett, és már a balatonfüredi eseménynek is van ilyen kiállítottja. A Hoffmann & Novague nevét még biztosan nem ismered, de azt talán már hallottad, hogy a Škoda 130 RS versenyautó elkészültének negyvenedik évfordulójára épített egy sportkocsit a cseh cég.

Az Audi-rokonság sok helyen tetten érhető, például az utastérben, míg a hátsó lámpák egy Lamborghini Gallardóról, az eredeti Škodát idéző kerek fényszórók pedig egy Bentley-ről származnak. A R200-at egyedi megrendelésre bárkinek megépítik, akinek tetszik, és aki hajlandó adni érte 60-70 millió forintot.

Maserati Mistral (1964)

Ennek a Maseratinak nincs versenymúltja, a Mistral eleve kényelmes túrakocsinak épült. A formáját Pietro Frua rajzolta meg, 3,7 literes, soros hathengeres motorja 354 lóerős. Ez a példány az elsők közül való, és a felújítása során, amit csak lehetett, azt megtartották, így a belső része nagyrészt eredeti.

Citroën DS 20 (1969)

1955-ben hatalmas szenzáció volt a DS, nemcsak a formája, hanem a műszaki megoldásai miatt is. Már a bemutató napján 12 ezer megrendelés érkezett rá! 20 évig maradt gyártásban, 1964-ben jött ki a Pallas luxuskivitel, ahol a két fényszóró közös bura alá került, és a belső a kerekekkel együtt fordult el. A DS 20 kétliteres, négyhengeres motorja 91 lóerős.

Porsche 912 (1968)

A 356-os utódjaként bemutatott 911-es jóval nagyobb, erősebb, és ebből eredően drágább is volt az elődjénél, ezért 1965-ben bemutatták a kisebb motorral szerelt modellt, a 912-est. A 356-ból származó 1,6 literes, négyhengeres bokszermotorja 90 lóerős volt, amivel 12 másodperc alatt gyorsult százra, és 184 km/óra volt a végsebessége.

Innocenti Mini Cooper (1974)

 

Még egy autó, amit nem úgy hívnak, ahogyan ismered: ez egy Innocenti. A harmincas években alapított milánói gyártó a második világháború után a Lambretta robogókat gyártotta, majd amikor az érdeklődés csökkenni kezdett, 1966-ban megkezdték a Mini gyártását licensz alapján. Ebben a példányban a Mini legnagyobb, 1275 köbcentis négyhengerese dolgozik 66 lóerővel.

Mini Van (1968)

Az 1959-ben bemutatott eredeti Miniből elég sokféle karosszériaváltozat készült, 1960-ban a kombival egyszerre jött ki a furgon. Negyed tonnát bírt, a briteknél a rendőrség, a tűzoltóság, a posta és az autómentők is használták. 1983-ig mintegy félmilliót gyártottak, de ezek nagy része elpusztult a munka során, itthon csak erről az egy darabról tudnak, ami azonban lelkesen járja a világ Mini-találkozóit. 850 köbcentis négyhengerese 34 és fél lóerős.

Mini Pick-up (1974)

És igen, egy évvel a furgon után, 1961-ben kijött a Mini pick-up is, ami szintén negyed tonnát bírt. Az előnye a furgonhoz képest, hogy a lehajtott hátsó ajtó megnövelte a raktér hosszát, a zsanéron függő rendszám ilyenkor is látható maradt. Szintén 1983-ig gyártották, és mivel későbbi példány, ennek már ezer köbcentis, 38 és fél lóerős a motorja. A platós Miniből csak tizedannyi készült, mint a furgonból, ezért még ritkább, nálunk csak két darab fut belőle.

Mini Cooper S (1964)

Ez a példány egy replika, ami egy másik győztes versenyautó mintájára készült: 1965-ben pontosan ilyen Minivel nyerték meg a München-Bécs-Budapest ralit. A pilóta a repülő finnként is ismert Rauno Aaltonen volt, aki 2012-ben aláírásával látta el egykori versenyautójának replikáját.

A három és fél Bugatti

A végére jöjjön az elején beharangozott három és fél Bugatti, amiből kettő idén is saját lábán gördült be a balatonfüredi Anna Grand Hotel elé a kiállítás előtti este. Az 1924-ből származó T40, az 1929-es T44 és az 1932-es T49 három csodálatos nyolchengeres túrakocsi, amelyek egymás mellett sorakoztak fel, bámulatos részleteiken, megkapó eredetiségükön sokáig lehet időzni.

Nem véletlen, ugyanis a világ legszebb autójának is megválasztott Atlantic az egyik legritkább és legdrágább autó is, 25 millió dollárt érne. A replikája is csodás példány, és már egymillióból kijön, dollárban persze.

Ha ezeket a csodákat élőben is megnéznéd, május 7-én vasárnap is felsorakoznak a balatonfüredi Tagore sétányon, sőt, egyenesen vörös szőnyegen vonulnak majd be, és az is kiderül, melyik példányok nyerik a legszebbeknek járó díjakat. Ott a helyed!

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon