Sokat hallhatsz mostanában a Seatról, a spanyol márka fellendülőben van, és meg is mutatták nekünk, miért. Méregerős családi kombit, csinos felnőtt kisautót és ügyes városi terepjárót teszteltünk Szerbiában.
Felfelé ível a Seat, hiszen a Volkswagen-csoport spanyol márkája nemrég még veszteséges volt, de 2016-ot már 143 millió eurós nyereséggel zárta, pedig a java még hátravan, két új crossovert is hoznak a piacra. Mostanra már beérett a modellkínálat, generációt váltott az Ibiza, megújult a Leon és megjött a teljesen új Ateca is, ezeket próbáltuk ki egy változatos eseményen Szerbiában.
Szerbia jó hely? Igen. Belgrád alig négy órára van Budapestről, és bár az autópálya nem a legjobb minőségű, csak néhány eurót kérnek érte a fizetőkapuknál. Belgrád városképét egyelőre még a beton uralja, de azért találsz ott százéves műemléket ugyanúgy, mint hangulatos italmérőket. A tervek pedig elég nagyratörők, egy évtizeden belül teljesen új belvárost építenének fel.
De mi nem is Belgrádba mentünk, hanem a tőle nem messze, 45 kilométerre található NAVAK tesztpályára. A szerbek büszkesége ez a 80 ezer négyzetméteren elterülő létesítmény, a National Driving Academy, ahol kiváló minőségű, versenypályának is beillő, 2950 méteres aszfaltcsíkon lehet nyúzni az autókat, és változatos tereppályán bizonyíthatnak az összkerékhajtásúak.
Az Ateca pedig, mint kiderült, nem ijed meg a tereptől sem.
Ugyan városi terepjárónak tűnik, de lehet hozzá kérni automatikus összkerékhajtást, amikor az első kerekek tapadásvesztése esetén kapcsol be a hátsók hajtása. Ezzel pedig a Seat kompakt crossovere egészen meglepő helyeken tudott átmenni. Simán gyűrte le az akadályokat, és nem vette zokon, ha a levegőben volt közben egy-két kereke.
Ráadásul tele van olyan kütyüvel, ami terepen is hasznos lehet. A központi képernyőre le lehet kérni a kerekek állását és az autó dőlésszögét, de még jobb a felülnézeti képet is adó kamerarendszer, aminek elülső kamerájával akkor is magunk elé látunk, amikor éppen átbukunk egy nagy emelkedő tetején, és jön a lejtő, ahol meg már az ereszkedést szabályzó rendszer tesz jó szolgálatot.
Ott volt még az új Ibiza, az a típus, ami a Seat névről elsőre az eszedbe jut.
Tényleg ez a legnépszerűbb Seat, az elmúlt 33 évben összesen 5,4 milliót adtak el belőle, és az ötödik széria minden idők legjobb Ibizája lett. Új padlólemezre épül, szélesebb, tágasabb és masszívabb az elődjénél, tele olyan extrával, amit kisautóban ritkán látsz.
Például távolságtartó tempomat, kétzónás automata klíma, de a Seat a digitális téren is az élre akar törni. Az Ibizában is benne lehet az üveghatású érintőképernyő, olyan csempés menüvel, mint a mobilokon, és ha akarod, akkor Android Auto vagy Apple CarPlay kapcsolattal a telefonod funkcióit is elérheted rajta.
Az Ibizát láthatóan olyanok tervezték, akiknek van okostelefonjuk.
Más autókban a kerek pohártartókban kallódik a telefonod, itt külön gumírozott tartója van, amiben nem csúszkál, két USB töltőt is tettek mellé, és vezeték nélkül is képes tölteni a mobilt.
Mentünk is egy kört az Ibizával, annak is az FR csúcsváltozatával. 18 colos kerekeivel, dupla szögletes kipufogóvégével, teljesen LED-es fényszórójával elég jó kiállása van, és vezetni legalább olyan sportos, mint amilyennek látszik. Szépen húz, a perforált bőrrel bevont kormánnyal élmény terelni a kanyarban, ahol mindig jól tartanak a prímán párnázott sportülések.
FR változata pedig mostantól az Atecának is van, és a Seat kompakt szabadidő-autójánál is ugyanazt a receptet alkalmazták a nagy kerekekkel és színre fényezett elemekkel.
Nagyon érzi ezt a sportos stílust a Seat, aminek egyértelműen a Leon a csúcsa. A Cupra ugyanis immár kereken 300 lóerős, és ami a legjobb: még kombiként is kapható.
Van valami izgalmas abban, hogy ugyanaz az autó képes elvinni a családot és 587 liternyi csomagot, mint amivel irgalmatlanul jót csapathatsz a versenypálya nyílt napján.
300 lóerő a hétfokozatú DSG váltóval és az automatikus összkerékhajtással elég sokra képes egy ilyen pályán, mint a belgrádi. Például arra, hogy addig nyomd a gázt, amíg csak bírod, és bármilyen gyorsan is indulj neki a kanyarnak, a Leon végig kövesse az általad kijelölt ívet. Persze ehhez az is kellett, hogy az elérhető legjobb utcai gumi, a Michelin Pilot Sport Cup 2 feszüljön a kerekeken.
De ennél jobb felvezető autót sem kívánhattunk volna.
Ott volt Jordi Gené, a Seat gyári pilótája, aki 2010-ig a WTCC-ben vezette a spanyol márka autóit, 2015-ben pedig a TCR-ben a bajnokság harmadik helyén végzett egy Leonnal. Ez a Leon pedig itt volt, és ezzel mutatta nekünk az ideális íveket a 4,9 másodperc alatt nulláról százra gyorsuló Cupra kombik előtt.
Egy ilyen túraautó elég komoly gép, és erre akkor döbbensz rá, amikor már utasként szíjaznak be a kagylóülésbe.
A kétliteres, turbós motor 350 lóerős, de az egész autó csak 1190 kilogrammot nyom, 250-nel kevesebbet, mint a mögötte igyekvő utcai Cupra kombik. Jordi Gené pedig elég jól ismeri ahhoz, hogy bátran nyomja neki a gázt.
Nem is a gyorsulás az elképesztő, hanem az, ahogyan fekszi a kanyarokat, és olyat lassul, hogy a hosszú egyenes végén kétszázról elég az utolsó pillanatban a fékre taposni.
Persze egy versenyautó még szép, hogy így megy, de a Seatban az a legjobb, hogy a sportos stílus az utcai autókat is áthatja. Legyen akár FR csomagos Ibiza, akár terepen is ügyes Ateca, akár 300 lóerős Leon Cupra kombi, ha szeretsz vezetni, akkor a spanyol márka autóit is érdemes felvenni a radarodra.