Kipróbáltuk az autót, amitől holnaptól gazdag apuka akarsz lenni.

A Porsche Panamera tavaly őszi premierje után megállapítottuk, hogy a németek nagyszedánjánál szerintünk jelenleg nincs szebb autó a kategóriában, az pedig külön öröm ugye, hogy Varga Péter személyében honfitársunk felel az elmúlt évek külső dizájnjáért a zuffenhauseni központban.

Az idei évben, a genfi autószalonon pedig bemutatták azt a formát, amit korábban soha, de tényleg SOHA nem tudtunk volna elképzelni a Porschétől.

A kombit. A KOMBIT!

A KOMBI PORSCHÉT!!!

Amikor először meghallottuk, hogy érkezik, mindenkinek kiesett a sör a kezéből, nagyjából olyan istenkáromlásra számítottunk, mint amikor a Jaguar kijött a Sportbrake formával. De amennyire a Jaguar libidógyilkos vonalakkal nyitott a mandzsettagombos családapák hétvégéinek irányába, annyira erősre sikerült a Porschénél megugrani ezt a feladatot. Sosem gondoltuk volna, hogy fél évvel a bemutató után, egy kétnapos horvátországi teszttel a hátunk mögött arról fogunk majd győzködni minden tehetős férfit, hogy (csináljon gyereket) többé nem visszatartó erő a 911 megtartása a családalapítás felé vezető, lemondásokkal és kialvatlansággal teli úton.

Mégpedig azért nem, mert a Porsche Panamera Sport Turismo gyakorlatilag egy 911-es, csak annak kevéssé arrogáns, kicsit kompromisszumkészebb verziója. Az, amelyik azt mondja, hogy

“nehogymár a gyerekek ne élvezhessék velünk az utazást”!

A Sport Turismo egy nagyon erős mondás, nem túl kevés forintért, de itt az ember mindent megkap, amit a 911-től elvárhat:

  • bombaerős motorok
  • piszkosul jó futómű
  • igazán grandiózus vezetési élmény

+ fejedelmi kényelem, hátul is

Panamera vs Sport Turismo

A sima Panamerához képest a Sport Turismo inkább egy stílusgyakorlat, hiszen olyan nagyon vészesen nem változott a forma (csak a B oszloptól hátra), nem lett nagyobb a csomagtartónk (20 literrel mindössze), ha lehajtunk, optimalizálunk, akkor 1390 literes, de emberek, most komolyan, ki használná így ezt az autót? Ezzel nem pecázni járunk, és nem is költöztetni.

A 4+1 ülés igazából négy ülés, csak átmenetileg (amíg elmegyünk este moziba) elfér benne az ötödik, kis seggű utasunk is. Aki mondjuk a harmadik gyerek, vagy egy vékonyka leány, aki hajlandó lábtér híján mindkét szomszédjával megosztani egy-egy virgácsot. De az a két korrekt hátsó ülés viszont tényleg nagyvonalú, mérettől függetlenül hiányérzet nélküli nagy tér, kényelmes pozíciók.

Más célcsoport: cápák vs apák

Ezzel a formával gyakorlatilag mégis egy teljesen más célcsoportot nyert magának a Porsche. Az üzleti élet felsővezetői ugyanis szinte kizárt, hogy beüljenek egy kombiba a hétköznapokon. Nekik a cápaüzemmódban megtett sietős kilométereket jeleni a Panamera, nekik a szedán a választás.

A Frankfurt–Hamburg, nagy tempó, két megbeszélés közötti száguldozás.

A sima Panamera egy vállalati cápaszedán, míg a Sport Turismo az emberközeli, családi, hétvégi őrület, apa családon belüli felnőtt vidámparkja, a család javára történt hedonista lemondások súlyos kompenzációja. És ez a történet mindössze egy kicsit újragondolt seggszerkezeten múlik. Hihetetlen.

Amellett, hogy rápróbálhattuk a Split–Zadar közti szerpentinekre a Sport Turismo tapadását, mellékzöngeként megnézhettük, mitől lesz zöld rendszámos ez a Panamera.

A 4E Hybrid modelleknél azt ígérik, hogy az alapmotorral (V6, 3.0, 330 lóerő) felszerelt modelleket további 136 elektromos paripával megtolják, így összesen, rendszerszinten beszámolhatjuk a 462 lovat ebbe a ménesbe (valószínű elveszik négy ló a házasítás során).

Az elektromotorral pedig tudunk tiszta zöld üzemmódban közlekedni, ami 50 kilométert ígér, ezt kapjuk majd a kormányon található kapcsoló “E” állásától. Tudunk “H” azaz hibrid üzemmódban közlekedni, ahol ha megjön a kedvünk egy korrekt előzéshez, a rendszer rátolja nekünk ennek a csodálatosan ordító V6-nak a további 330 lóerejét, hogy sikeresen elsuhanjunk a kamionok mellett a főúton.

De visszatérve a tiszta elektromos üzemmódhoz: elvileg 50 km-t ígér nekünk a gyár. Kipróbáltuk autópályán, 130-as állandó tempónál, és ott inkább 30-35 km között lesz az az 50 km, de alacsonyabb sebességnél valószínűleg tartható ez az ígéret, ami a hétköznapi városi használatnál akár állandó zöld használatot jelenthet. Általában azért elég napi 50 km a városban, még akkor is, ha ingázunk. Ha kicsit nagyobb a távolság, akkor is lehet napközben tölteni. Ez már egy komolyan vehető zöld szám. Nagyjából itt van az élhető alsó határa ennek a technológiának, és ha beüt a ménkű, még mindig alá lehet gyújtani a véhattal!

És akkor álljunk meg egy szóra. Ez a 330 lovas V6-os blokk a V8 biturbó, ördögi 550 lóerejéhez képest mégis inkább a szerelemgyerek, mint a csúcsmotor. Mindkét modellel megtett pár száz kilométer után ki merem jelenteni, hogy úgy az orgánumát tekintve, mind pedig vezetési élményre szerethetőbb és jobban befogadhatóbb a kisebbik blokk. A V8 egy rakéta, egy felfoghatatlan ámokfutás, de sterilebb, mint a V6. A kisebb blokknál nincs hipertérugrás, ez a jelen technológiájának a legfelsőbb szintje, ameddig a szem ellát. De ellát, és ez a fontos, mert így befogadható, emberi, szerethető, élvezhető. A V8 egy szájenszfiksön, a V6 pedig szuperpornó Emilyvel.

És akkor van a szájenszfiksön pornó Emilyvel és az összes barátnőjével, vagyis az a változat, amikor a Panamera Turbo S E-Hybrid megmutatja, hogy milyen az, hogy a V8 biturbó 550 lóerejét összeházasítjuk az elektromotor 136 lóerejével. Akkor lesz belőle 680 lóerő.

680

Lóerő.

Hogy az milyen? Pláne a nyolcfokozatú PDK váltóval?

Porsche Doppelkuplung

A váltó (PDK) esetében nagyjából kockázat nélkül kijelenthető, hogy minden gyártónál előrébb jár a Porsche. Gyorsabb, mint bármi, gyorsabb mint a gondolat, és

precízebb, mint a jóisten és a mindenkori darts-világbajnok együtt.

Az egyik legjobb dolog, bármelyik modell esetében a manuális üzemmód. A váltófülek cibálása ennél a márkánál egy hatalmas +1, az egyik legerősebb USP.

Magával ragadó, ahogy a főúton, nyolcvanas tempónál nekiállsz visszaváltani bal kézzel, és még magad felé sem húztad a fület, már ugrik is a fordulatszám, mordul a motor, és érzed, hogy egy képzeletbeli hatalmas kézifegyver golyójának csúcsára kapaszkodtál, a lábaddal és a kezeiddel magadhoz szorítod, öleled a fejet, mintha utoljára látnád a szerelmed, szinte behunyt szemmel, fészkelődve várod, hogy a kakas belecsapjon a tölténybe, és induljon a támadás.

Nyílik a torok, ordít a kipufogóból a legszebb hang a világon, és tudatosul benned, vadászpilóta lettél, és érzed, ahogy az autó kihasítja a teret maga előtt, a levegő izzik, szinte égeti a térded, ahogy gyorsul, és azt akarod, hogy soha ne érjen véget a kamionsor. Lélegzetet visszatartva kapaszkodsz, és közben úgy megszomjazol, hogy beleszédülsz. És ez még csak a V6 volt.

Ehhez képest a V8 biturbó elektromotorral kombinálva feldolgozhatatlan élmény. 3,5 másodperc alatt van százon. És akkor mondjuk ki együtt hangosan mellé, hogy ez az autó a tömegét tekintve 2410 kilogramm. Van kérdés?

Azért nincs, ugye, mert köpni-nyelni nem tudunk.

Levegő kifúj, és vissza a nyolcadik fokozatba, vége az előzésnek, újra felelősségteljes apuka lehetsz, ha akarsz.

A Panamera Sport Turismo azoknak az autója, akik a család mellett nem akarnak lemondani arról, hogy mennyire jó dolog vezetni, rajongani egy autóért, és ezt szívesen megosztják a szeretteikkel.

Ez a családi 911-es.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés