A Ford nagyon ráérzett, hogy a praktikus egyterűek vásárlói sem akarnak feltétlenül lemondani azokról a tulajdonságokról, amiket egy kisebb személyautónál megszoktak. Az új S-Max nem is változtatott a sikerrecepten, csak kicsit rúgott még a nem is annyira létező konkurenciába.
Milyen autóban fér el öt ember? Ha abból indulunk ki, hogy egy Smart Fortwo-ba befért húsz, akkor valószínűleg egy Matchboxban is.
Félő azonban, hogy a Smart vezetőülésében ülő három lányt zavarnák a műszerfalon fekvő, pedál alatt kucorgó, és a bordájukban térdelő utastársak, ha egyszer csak közlekedni akarnának, nem Guinness-rekordot dönteni. Egy átlagos, ötüléses autóban persze ennél sokkal kényelmesebb öt embernek, ez a komfort viszont egyre csökken, ahogy a megtett út nő. Ha pedig az öt emberből kettő-három gyerek, akkor a kötelezően szállítandó tárgyak köre az elakadásjelző háromszögön és az elsősegélykészleten túl kisbiciklivel és plüsselefánttal is bővül, szóval kell a hely a cuccoknak is.
Legkésőbb ilyen esetekben szokták a pár évvel korábban még koros élményautókat berhelő családapák, vagy olcsón fenntartható kisautóval járó párok kibökni: kombi kell. Mert ugyan vannak a kombinál is családibb személyautók, mint például a Ford Galaxy, vagy a még B-s jogsival vezethető, de már irreálisan tágas kisbuszok, mint a Tourneo Customre keresztelt utasszállító Transit. Ezek viszont városi közlekedéshez vagy garázsba parkoláshoz túl nagyok, akinek pedig az autó nem csak használati eszköz, hanem élményforrás is, nem szívesen ülne át egy olyan járműbe, ami már a legkevésbé sem az.
Már az első Ford S-Max is tökéletesen érzett rá a kombi és a kisbusz közötti kategóriára: előbbinél nagyobb és variálhatóbb, utóbbinál sokkal csinosabb és jobban vezethető. Persze, hogy az új generáció is ugyanezt az elvet követi, és ugyanúgy megpróbálja kiszolgálni a normál személyautóra és a praktikus családi autóra vágyó vevőket egyaránt.
Miben személyautó?
- nézz rá: egyterűhöz képest lapos és hosszú, sokkal inkább dinamikus, mint doboz. Multicégvezetőtől és miniszterhelyettestől lefelé nyugodtan járhat vele bárki
- 4,8 méter hosszú és majdnem kettő széles, ami nem kicsi, de még kezelhető méretű
- jó vezetni: közvetlen a kormányzás, feszes a futómű. Aki már vezetett furgont vagy kisbuszt, tudja, hogy az nagyon nem ilyen
- dinamikus autózáshoz illő motorok is kaphatók: a tesztautó kétliteres, 180 lóerős turbódízele például ilyen, miközben átlagban hét liter alatt fogyaszt az üresen is közel 1,8 tonnás autóban
- úgy fel lehet extrázni, mint a személyautók közül is keveset. Orrkamera, hűthető-fűthető masszázsülés, zseniális, de szerényen csak intelligensnek nevezett LED-fényszórók, érintőképernyős infotainment rendszer, sávtartó elektronika, láblóbálásra reagáló, elektromosan nyíló csomagtérajtó, önparkoló rendszer, összkerékhajtás… meg persze változtatható fényű belső LED-világítás
- ha személyautó és Ford, akkor sajnos ehhez is kapható a fűtőszálas szélvédő, ami pár fagyos reggel csodás, az év többi bő 300 napjában világosban és sötétben is szörnyen zavaró
Miben praktikus családi kocsi?
- tágas belül, tágasabb, mint kívülről hinnénk
- a második sor három ülése külön-külön mozgatható
- rengeteg a pakolóhely, célszerű listát vezetni, mit hová raktunk
- az első ülések közti könyöklőben elfér egy kisebb bevásárlás összes teli nejlonzacskója
- (felárért) van még két, a csomagtérpadlóból kihajtható pótülés alacsony, alsó végtagok nélküli utasoknak
- a beltér anyagai folyamatosan nyöszörögnek, hogy ne bánjuk annyira, ha túl sokat beszél egy utas vagy sír a gyerek
- öt üléssel egy köbméteres raktér, ami 2,2 köbméterre bővíthető
Ha a fentiek alapján úgy döntesz, bejön ez a kombinál többet nyújtó, de még személyautós stílus, van egy jó és egy kevésbé jó hírünk. Nem kell túl sokat mászkálnod a szalonokba, mert ezt a középkategóriában így nem tudja más az S-Maxon kívül. Ez a tudás viszont alapáron 8,6 millió, a képen látható tesztautó viszont összkerékkel-automatával, extrákkal nagyon kibélelve több mint 15.