James Bond módjára mobillal vezettünk autót

Az önvezető autók fejlődésével egyre több olyan funkció válik valósággá, ami korábban csak a filmek fikcióiban létezett. Például egy mobiltelefonos alkalmazásról vezethetünk autót, amit ki is próbálhattunk, igaz, egyelőre csak a kormányműveket fejlesztő ThyssenKrupp udvarán.

1997-ben ámulva néztük, ahogyan A holnap markában című filmben James Bond átvette új szolgálati autóját Q-tól, a BMW akkori csúcsmodelljét, egy 750iL-t az 5,4 literes V12-es motorral.

A legérdekesebb nem is a 326 lóerős teljesítménye volt, vagy a 6,6 másodperces gyorsulása százra, hanem az, hogy Pierce Brosnan egy mobiltelefonnal irányította a filmben.

Húsz év alatt nagyot változott a világ, és ma már sok mindent megkaphatunk azok közül a funkciók közül, amiket akkor még csak filmen láthattunk. A BMW-nél a kijelzős kulccsal, a Mercedesnél pedig mobiltelefonos alkalmazással nemcsak az ajtókat nyithatjuk, de a motort is indíthatjuk, és ki is guríthatjuk az autót a parkolóból. De vezetni azért még a kormány mögött ülve kell.

Most azonban megtapasztalhattuk, milyen az, amikor senki nem ül az autóban, csak mellette állunk egy telefonnal a kézben, és az applikációt nyomogatva irányítjuk a kocsit. Vagy ülhettünk volna akár a hátsó ülésen is, mint James Bond az Atlantic Hotel parkolóházában, ahol távirányítással igyekezett kibújni a rosszfiúk karmai közül.

De most nem Hamburgban vagyunk, ahol a filmnek ez a jelenete játszódott, hanem Budapesten, egy fejlesztőközpont parkolójában. Már nem lehet újdonság számodra sem, hogy a mindenki által ismert autógyárakon, Audin, Mercedesen és Suzukin kívül rengeteg autóipari beszállító működik Magyarországon, nemcsak a gyártás, hanem akár a fejlesztés is itt folyik.

Most a ThyssenKrupp telephelyén vagyunk, ahol kormánymű-fejlesztéssel foglalkoznak, és ezt csak nálunk végzi a világszerte 3 fejlesztőközponttal és 16 gyárral működő, 7000 főt foglalkoztató cég. Magyarországon 2007-ben még csak 70 fővel indultak, most 750-en vannak, de több olyan gyárberuházásuk is folyamatban van, ahol további több száz munkatársra számítanak majd.

Nálunk a kormányművekhez tartozó nyomatékszenzort, vezérlő elektronikát és magát az elektromotort fejlesztik, hogy a hangolása éppen olyan legyen, mint amilyennek az autógyártó elképzelte. Ha egy kicsit is belegondolsz, hamar megérted, hogy a kormánymű az egyik legfontosabb része az autóknak, hiszen ezen keresztül érzed, ahogyan szinte él a kezedben a kocsi.

Most azonban egyáltalán nem kellett megfognunk a kormányt, hiszen ezt a Fiestát kizárólag mobiltelefonnal vezettük. A direkt erre a célra fejlesztett alkalmazással egyszerűen lehetett tekergetni a kormányt, egy másik gombbal pedig gázt adhattunk, igaz, a biztonság kedvéért csak 5 km/órás sebességig. Pont elég ahhoz, hogy beparkoljunk a kocsival.

Parkolni nem nagy ügy, gondolhatnád, de az érintőképernyős vezetés azért egy kis megszokást igényelt. A Fiesta mindent megoldott, elektromotorral tekerte jobbra-balra a kormányt, és pneumatikus rendszer kezelte a gázt és a féket. Mást is tesztelnek ezzel a Forddal, ezért kamerák és szenzorok hadával szerelték fel, a csomagtér helyét komplett számítógépek, routerek foglalják el.

Mégis, mi értelme az egésznek? Hiszen senki sem fog így vezetni a forgalomban, parkolásra pedig már léteznek és terjednek azok a megoldások, amiket fent említettünk a BMW és a Mercedes-Benz kapcsán. A lényeg az elektronikus vezérlés, hiszen ennek segítségével az autók irányításához már nem kell vezető, elég egy parancssor is. Ugye, látod már, az önvezető autókról van szó.

Ha eddig azt mondtad, hogy az önvezető autó a lustáknak való, akkor gondold át még egyszer! Hányszor ültél már úgy a dugóban araszolva, vagy a reptéri gyorsforgalmin csorogva, hogy jól esett volna, ha egy kicsit nem kell odafigyelni a vezetésre? Biztonságosabb is egy ilyen autó, hiszen akkor is figyel, amikor te vezetsz, és megvéd a bajtól, ha éppen kihagyott a figyelmed.

Egyre nagyobb az igény a ThyssenKrupp által is fejlesztett okos kormányművekre, és a most látott mobiltelefonos vezetés csak egy izgalmas ötlet volt, amit valóra válthattak az itteni szakemberek. Nem tudjuk pontosan, milyen lesz az autózás jövője, de éppen az ilyen innovatív ötletek mozdíthatják előre a fejlődést, mint amit most a magyar mérnökök eszeltek ki.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon