Ebben a Mercedesben az országutak királya leszel

Ha nem puszta közlekedésnek, hanem élvezetnek tartod az autózást, akkor az új A-osztályt direkt neked tervezte a Mercedes. Itt aztán tényleg igaz a mondás: az út a fontos, nem a cél.

Számtalan újítással, tökéletesre csiszolt dizájnnal, és egyelőre háromféle motorral támad a megújított Mercedes A-osztály. A kocsit elsősorban fiataloknak szánják, akik egyedül vagy párban róják a kilométereket, persze ha becsusszan egy kiskölyök, az sem gond, kényelmesen elfér a hátsó ülésen.

Mert bár nem klasszikus családi autóról beszélünk, mégis

Soknak hangzik elsőre, de valós adat, ahogy az kiderült a horvátországi tesztelésen is. Nem csak vezetni lehetett a Split környéki szerpentineken, de tucatnyi szakember válaszolt bármire az aerodinamikától kezdve a mesterséges intelligenciáig.

Ez utóbbi ugyanis az egyik legnagyobb újdonság: az A-osztállyal beszélgetni is lehet, a program mesterséges intelligenciája pedig folyamatosan fejlődik, szóval ezt már túl is szárnyalta a valóság:

A megszólítás „Hey Mercedes!”, aztán az autó visszakérdez, utána meg jöhetnek az utasítások. A személyre szabható, folyamatosan tanuló programtól például kértük, hogy

  • a navigáció vigyen el a legközelebbi benzinkútig
  • nyissa ki a tetőablakot
  • nyomasson valamilyen rockzenét
  • kapcsolja be a kiterjesztett valóságot.

Az MI többek közt megtanulja a munkahelyre vezető utat, és ha torlódást észlel a navi, javasol gyorsabb útvonalat. Megjegyzi a kedvenc zenéidet is, és teljesen természetesen beszélhetsz hozzá. Olykor azért akadozott a párbeszéd, de így is látszott, hogy adott helyzetben (sűrű városi forgalomban, vagy éppen a tekergős hegyi utakon) jobb csak beszélgetni a műszerfal nyomkodása helyett.

Nem mintha volna műszerfal, legalábbis mellőzték a hagyományos csoportosítást

ami a gyakorlatban két, egyenként akár 26 centis képátlójú, de egyetlen üveglap alá helyezett kijelzőt takar.

Ez is mutatja, hogy az új A-osztály tervezői bátran borították a konvenciókat. A kijelzővel számtalan módon játszhatunk, a hagyományosan a fordulatszámot mutató körben lekérhetjük az utasokra pillanatnyilag érő G-erőket, a térképet, sőt akár a fordulatszámot is.

A navigáció kiterjesztett valósága pedig pluszinfókat ad, nyilakat rajzol, és még a házszámokat is mutatja, miközben ugyanazt a képet látjuk, amit a szélvédőn át a valóságban is. Közben a kényelem is a csúcsra jár, az érintőképernyő alatt, nagyjából a manuális váltó helyén egy touchpad van, azaz nagyjából a karfából is kezelhetjük a navit, a zenét, ráadásul a tenyérnek készítettek egy csinos kis bőr támasztékot.

A mérnöksereg nagyon figyelt az extrákra, ugyanakkor az autó minden alapvető paramétere is javult az elődjéhez képest. Hosszas felsorolás helyett inkább emeljünk ki ezt-azt. Például

  • a holtterek az előző modellben 97,2 fokot tettek ki a 360-ból, a mostaniban már csak 86,7-et
  • az új felfüggesztéssel jelentősen javult a menetdinamika
  • kibővített vezetői segédrendszerek, egyenesen az S-osztályból importálva
  • 29 literrel nagyobb (370 l), jobban pakolható csomagtartó.

„A sportosságot megőrizve növelni a kényelmet” – ezt nevezte a legnagyobb kihívásnak a tervezési folyamatot összegezve Oliver Zolke, a fejlesztés projektvezetője.

A Splitnél kipróbált járgányok közül az A 250-es nőtt fel legjobban a várakozáshoz:

Rendben van a hang is, míg a másik két tesztmodellnél (A 200, A 180 d) talán kicsit túl jól is sikerült a zajcsillapítás. Ez utóbbi típusokat inkább a kényelmet és biztonságot kedvelőknek ajánljuk, akik nem akarnak feltétlenül 130-cal előzni egy jobbosban, viszont fontos nekik, hogy a hosszú útjaikon nyugisan telefonálhassanak, zenélhessenek, élvezzék a tájat.

Eddig nem sok szó esett a külsőről, ami sportosabb az elődjénél, mégsem totálisan maszkulin, inkább semlegesbe hajlik, ami ugye következik a célcsoportból is. Nem elemezném most a lámpák íveit – többet mondanak róluk a fotók –, fontosabb, hogy kívül is számos apró újítás teszi élvezhetőbbé a kocsit. Például a hátsó ajtó vonalait úgy szabták át, hogy véletlenül se üthesse meg magát a kölyök, másszon be bármilyen kajlán is a kocsiba. Vagy ott a hátsó ablaktörő: az előző modellnél nagyon kis felületet tisztított meg, erre most egy tipikusan amilyen egyszerű, olyan zseniális ötlettel a fenti légterelő alatt hagytak egy kis rést, ahová beslisszolhat az ablaktörlőlapát vége, vagyis jóval nagyobb ívben törölhet így a szerkezet.

„Reggelig tudnék neked mesélni, mi minden érdekesség van a kocsin” – jelentette ki Zolke, miután már amúgy is egy órája beszélt a témáról. Mi most nem beszélünk tovább, de rajta tartjuk a szemünket az autón, hogy le ne maradj semmiről, többek között a későbbre beígért új erőforrásokról.

Addig meg ne maradj le a CLS-sztoriról sem:

A Mercedes fából vaskarikája - CLS-sztori - Roadster

Kupét vagy szedánt? - ezt a dilemmát oldotta meg a Mercedes a CLS-sel, az autóval, amely dizájnforradalmat hozott, és egy új luxuskategóriát is teremtett. Ha már a négyajtós karosszériaforma kizárja a praktikumot - hiába a fél köbméteres raktér, amikor egy magasabb papírdobozt sem tudunk berakni, ha pedig valami belülre csúszik, nyújtózhatunk, mint kisgyerek a kassza magasságába tett nyalókáért -, legalább potenciálisan elegáns autók születhetnek így.

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon