Nagy lehet a boldogság a Mercedesnél, 2017-ben rekordmagasságokba csaptak az eladási mutatók, a prémiumszegmensben ez stabil első helyet jelentett. Nem állítjuk, hogy közvetlen az összefüggés, de mióta az elmúlt pár évben fiatalos, lendületes dizájnú Mercedes modellek érkeznek, jól érzékelhető a márka körüli vibrálás. A harmadik generációs CLS-t próbáltuk, amit rögtön meg is választottunk a négyajtós kupék legszebbjének.

A CLS az ellentmondások autója: nehezen érthető, hogy egy középkategóriás limuzin helyett miért választana az ember olyan autót, amiben kisebb a fejtér, a csomagtartó megközelítése és raktere sem ér fel egy limuzin hátsójához, és még többe is kerül, mint a minden praktikussági szempont szerint jobban teljesítő E osztály.

A szépség és a használhatóság közti potmétert hajszálpontosan lőtték be, talán ez az egyetlen magyarázat arra, hogy a Mercedes hogyan tudta ennyire stabilan verni a négyajtós kupék mezőnyét éveken keresztül. Még 2004-ben olyan gyorsan vált tanulmányból szériaautóvá, hogy a mindig szoros versenytempót diktáló BMW és Audi csak egy modellciklussal később, 2010-ben tudott kézzel fogható ellenfelet előállítani. 

Ez a harmadik generáció pedig igazi autóipari gyöngyszem. Diadalmas kiállásával már messziről üzeni, hogy nem egyszerű üzleti limuzinnal állunk szemben. Úgy köszönnek vissza a formán az elmúlt idők sikeres Mercedeseinek vonásai, hogy közben meg is ágyaz a jövő nemzedékének. Jövőre már Kecskeméten is hasonló fazonú A osztályok készülnek, és az AMG GT 4-door Coupén is megfigyelhetők a CLS ismertetőjegyei. (Más kérdés, hogy nekünk hiányzik belőle a GT vagánysága.)

Hogy mi van belül?

Ha kimaradt néhány fejezet a Mercedes legutóbbi enteriőreiből, garantáltan le fog esni az állad.

Kéz a kézben jár a szépség és a használhatóság.

Az egyetlen hagyományos mutatót a középkonzolon találjuk, és a pontos idő olvasható le róla, a vezető előtti műszerek helyén egy termetes tablet figyel. Kedvedre válthatsz a Classic, Sport és Progressive megjelenítések között. Ja, és mindehhez jön még egy 64 színárnyalatból álló hangulatvilágítás. Ezt nyilván nem azoknak találták ki, akik a lazacpiros és a rózsaszín között nem látják a különbséget (nincs is). Hajszálnyit belemar a giccsparádéba, hogy a szellőzők világítása is annak megfelelően lesz vörös vagy kék, hogy milyen hőmérsékletűre állítjuk a levegőt, de szerencsére ezt csak a sajtóanyagban látjuk, a valóságban nekem végig tökegyforma lilán világítottak a rácsok. És jó is volt ez így.

Ha nem derült volna ki eddig, a csomagtartót és pakolhatóságot nem a legfontosabb paraméterek között határozták meg a CLS tervezésekor. Ennek ellenére 520 literes csomagtartónak és 40-20-40 arányban dönthető hátsó üléseknek jutott hely, ami megsüvegelendő teljesítmény (ne felejtsük, az első CLS még csak négyszemélyes volt alapból, ez hatalmas növekedés a használhatóság tengelyén).

Mély, több dimenziós vezetési élményt kapunk a CLS-sel.

A lóerőkínálat 286-tól indul, ilyen konfigurációk mellett:

  • CLS 350d 286 LE, 600 Nm
  • CLS 400d 340 LE, 700 Nm
  • CLS 450 367+22 LE, 500+250 Nm
  • AMG CLS 53 435+22 LE, 520+250 Nm

Rögtön jön a műszaki magyarázat a +22 lóerőre. A 48 voltos integrált indítómotor/generátor besegít a motor teljesítményébe, ami gyorsításkor vagy elinduláskor jelent plusz erőt és nyomatékot, és képes a vitorlázó üzemre (járó motor nélküli gurulásra). Ez az EQ boost tulajdonképpen nevezhető egyfajta egyszerűsített hibridnek is, ami értelemszerűen abban is segít, hogy a 400 lóerős autó méretéhez képest takarékosnak mondható 10 literes fogyasztással elfusson.

És milyen érzés egy CLS kormánya mögé ülni?

Azt magyarázni sem kell, hogy a Mercedes legfontosabb célja, hogy ugyanakkora adagban adagolja a sportosság mellé a biztonságot. Ez nem versenyelőny vagy versenyhátrány például a BMW-hez képest, hanem egyértelmű különbség. Aki többet szeretne bevállalni, és kevesebbet vár az autó elektronikai rendszerétől, annak a BMW a megfelelő választás, akinél viszont elsődleges a mindig kiszámítható viselkedés, még akkor is, ha néhanapján a megengedett felhőtlen örömautózásba zokszó nélkül nyúl be az elektronika, az a Mercedesszel jár jobban.

Ha CLS-t vezetsz, azzal a magabiztos tudattal teheted ezt, hogy alig néhány hajszál választ el az S osztálytól, attól az autótól, ami nem csak a Mercedes, de a teljes prémiumszegmens csúcsát jelenti. Ennek fényében érthető, hogy a legújabb generációs sávtartó, félig önvezető funkció is elérhető. Egész ügyesen vált magától sávot, képes követni a terelések felfestéseit is, a navigáció és a látott táblák alapján pedig alkalmazkodik az adott útszakasz sebességhatáraihoz.

Egy hajszállal mindig hamarabb figyelmeztet a közelgő vészre, a túl közeli autóra, az előttünk fékezőre, vagy a meg-megcsúszó kerekekre. Cserében kapunk egy olyan autót, amivel bármikor szívesen vágnánk neki egy európai körtúrának.

Ehhez mérten a motorok teljesítménye szinte túltervezettnek tűnhet. Pedig a cél csak az, hogy egy kamionhadat megszégyenítő lóerő- és nyomatékhalom álljon mindig készen a vezető talpa alatt, ami higgadt magabiztossággal tölti fel a CLS vezetőjét.

Tudjuk, hogy később lesz nyolchengeres motorral is CLS AMG, de mi ezzel a CLS 53 AMG-vel is vígan eléldegélnénk életünk végéig. Abban a jóleső tudatban, hogy még akkor is vonzó és kívánatos jármű lenne alattunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés