Nagyon odatette magát a Volkswagen a Crafter új generációjával, ami már nem egyszerűen egy hatalmas furgon, amibe nagyon-nagyon sok áru fér, hanem olyan profi munkaeszköz, ami a legmodernebb technológiákkal dolgozik alád.
Nem a legizgalmasabb terep a haszonjárműveké, egy ilyen típus bemutatóján nem esik szó izgalmas formákról, észbontó gyorsulásról vagy mérhetetlen luxusról. Mégis ezek a járművek vesznek körbe téged minden nap, például kiszállítják a csomagod, meghozzák az új parkettát vagy kivisznek a reptérre, és igen, még a mentőautók is ebből a típusból kerülnek ki. Most a Volkswagen jött ki a legújabbal, ami a Van of the Year díjat is elnyerte.
Sokan egy ilyen furgon kormánya mögött töltik a munkanapjaikat, ezért nem mindegy, hogy milyen körülmények közt teszik. Ha minden furgon olyan lenne, mint a Crafter, már mennénk is sofőrnek.
Itt minden a Volkswagen személyautóiból lehet ismerős, van fűthető kormánykerék és fűthető szélvédő, az ergonomikus ülésből pedig pneumatikus csillapítású is elérhető, mint a kamionokban, amihez masszázsfunkció is járhat.
A hosszú utakat nemcsak ez, hanem rengeteg vezetéssegítő teszi könnyebbé. Nem nehéz belátni, hogy egy ilyen nagy felületű furgonban hasznos az oldalszél-asszisztens, de a sávban tartó rendszer és a távolságtartó tempomat is jól jön, ha messzire kell menned. A telepről kitolatást segíti a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, ami fékez is, mielőtt nekimennél egy targoncásnak, a szűk városi utcákban pedig az oldalsó szenzorok és az önállóan parkoló asszisztens lehetnek hasznosak.
Nem feleslegesek ezek az extrák, mert a Crafter döbbenetesen nagy.
A hossza legalább 6 méter, a szélessége két méter, a magassága pedig akár 2,6 méter is lehet. Mégis olyan könnyen manőverezhető, mint egy személyautó, ezért ha valaki nem tegnap tette le a B-s jogsit, és érzi az autózást, nyugodt szívvel oda lehet neki adni. Nem jöttünk zavarba vele a jéghez hasonlóan csúszós vizes műgyantán még akkor sem, amikor a rántópad húzta ki a talajt alólunk.
Minden feladatra akad egy Crafter.
Az alap a dobozos furgon, de van belőle platós és kisbusz is. Sőt, attól függően, hogy mire szeretnéd használni, lehet kérni első- vagy hátsókerék-hajtásút, összkerekes kivitelt, és akár nyolcfokozatú automata váltóst is. A motorja minden esetben a 2.0 TDI, ami 102, 140 és dupla turbóval akár 177 lóerős is lehet.
A bemutatón rakomány nélkül elég meggyőzően hasított a legerősebb modell, de egy raklap áruval megpakolva a közepes teljesítményű is állta a sarat.
Nem gondoltuk volna, hogy a Crafter légellenállási együtthatója 0,33, ennek is szerepe lehet abban, hogy az átlagos fogyasztás 7,4 liter száz kilométeren, egy literrel kevesebb az elődénél. A fenntartási költségek 8 százalékkal csökkentek, a szervizintervallum akár 50 ezer kilométer is lehet, ami az üzemeltetőnek mond sokat.
Mi a bemutatón inkább a sofőrök életét tapasztaltuk meg, és egy Crafter terelése tényleg gyerekjáték, ha ilyet kapnánk munkára, nem panaszkodnánk.