Ma már elveszett márkának számít, aminek nincs legalább egy szabadidő-terepjárója a kínálatban, és a prémiumautók közt már az ezredfordulón szükségét érezték egy SUV-nek. A Volvo ezzel a tanulmánnyal vezette fel a legelső XC90-et.
Terepre termett családi autója korábban is volt a Volvónak, a V70 kombi megemelt Cross Country kivitele azonban nem volt elég az olyan nagyágyúk ellen, mint a kilencvenes évek végére megérkezett Mercedes-Benz M-osztály és a BMW X5. Az ezredforduló után aztán a Volvo is bemutatta a saját SUV-jét, az XC90-nek pedig ez a tanulmányautó volt az előfutára.
Az Adventure Concept Car rövidítéséből ACC névre keresztelt koncepciót 2001-ben a detroiti, majd a genfi autószalonon mutatták be, és
most visszanézve rá észrevehető, hogy az egy évvel később érkező sorozatgyártású XC90 főbb vonalai már láthatók rajta.
Az arányai és a lámpái nagyon hasonlóak a véglegeshez, még ha első ránézésére eltérő is az összhatás. Csodaszépek a felnik, de ilyen holdjáró mintájú gumik valószínűleg sosem kerültek egyetlen XC90-re sem.
A belső tér inkább futurisztikusnak számít, elég csak megnézni a műszereket
és az egyetlen nagy képernyőnek tűnő középkonzolt (2001-ben járunk, hol voltak még a táblagépek!). A gyártásba kerülő XC90 már hétszemélyes volt, ehhez képest az ACC hátsó sorába is két különálló fotel került, innen lehetett nézni a középső konzolra tett tévét.
Mostanra már tudjuk, hogy az XC90 nagy sikert aratott, és az első generációja szokatlanul hosszú ideig, tizenkét évig volt gyártásban. A 2014-ben bemutatott, minden részletében stílusos második széria pedig bebizonyította, hogy a nagyméretű szabadidő-terepjárók kategóriájában még mindig tud újat mutatni a svéd márka.