A Volkswagen magyarországi dupla bemutatóján kiderült, hogy a Beetle közvetlen elődjéről beszélni sem illik, az up!-ba pedig meglepő módon négy ember is elfér.

A statikus bemutatók átka, hogy a tanyasi csirkefalatokon kívül elég kevés dolgot lehet tesztelni. Mi persze mindent megtettünk a cél érdekében: kúsztunk, lehajtottuk a fejünket, üléseket tologattunk, gombokat nyomogattunk, kérdezősködtünk, és sötét fényképek garmadával tértünk haza. Az első benyomások alapján úgy tűnik, a Volkswagen ezúttal nem bízta a véletlenre: a Bogár harmadik generációján és az új kisautón németes alaposság érződik.

Az up!

A wolfsburgiak legkisebb, egyébként Pozsonyban gyártott gyermekén látszik, hogy hosszas tervezés eredménye. Ez akkor a legszembetűnőbb, amikor egy majdnem 190 centis nőszemély roppant elegánsan betuszkolja magát a hátsó ülésére, mire meglepődve tapasztaljuk, hogy hasonló magasságommal én is elférek elöl, nemcsak a lábtér, a fejtér is elegendő. Mindezt egy bő három és fél méter hosszú autóban, mely alig ötven centivel hosszabb egy kispolszkinál, és még a motorja is elöl van. Bámulatos! Ha már szóba hoztam a motort, gyorsan elárulom, hogy egy háromhengeres, egyliteres benzines dolgozik az up!-ban, alapáron hatvan, 150 ezer forinttal többért hetvenöt lóerővel. Az óceánt biztos nem választja ketté, de a 929 kilós karosszéria némi élő szövettel a közepén nem okozhat neki gondot.

A formatervezők is megérdemlik a prémiumukat. Bár az up! úgy mosolyog, mint menyét a jutalomfalat után, mégsem lett nőies. Ez azt jelenti, hogy a férfiak sem érzik majd cikinek, ami nagy előny egy olyan szűk piacon, mint a magyar. És ezzel el is érkeztünk az ár igen fajsúlyos kérdéséhez. A legolcsóbb up! 2 546 900 forint. Ez a kapott minőségért nem rossz ajánlat. A Volkswagen viszont a "kisautók iPhone-jaként" hírdeti az up!-ot, és hogy ez a szlogen teljesüljön is, rá kell még áldoznunk minimum háromszázezer forintot. Ennyiért ESP-t, a követési távolságot érzékelő automatikus vészféket, navigációt, micro SD kártya bemenetet, telefonos kihangosítót, klímát és fedélzeti számítógépet csapnak az alapfelszereltséghez.

Az up! így már igazán szórakoztató kis járgány lehet, bár a valóban kívánatos verzió csak 46 ezer forinttal hárommillió fölött áll meg: ennyiért jár a hetvenöt lóerő. A rokonok küzül a Skoda Citygo 5–8 százalékkal lesz olcsóbb, de jóval fapadosabb belteret kap, a Seat Mii itthoni forgalmazásáról még nincs döntés, az up! 2014-ben érkező elektromos verziójából viszont a jelek szerint Magyarországra is jut majd. Aki kevesli az erőt, ne csüggedjen: jövőre jön a turbós GT 110 lóval!

A Beetle

Jó kisautót csinálni ugyan nehéz, de egy legenda méltó utódjának megalkotása még keményebb dió. Tudják ezt a Volkswagennél is, főleg mivel az 1998-ban bevezetett második Beetle sok szempontból nem volt az igazi. A divatos retroforma hamar elfáradt, és főleg a női vásárlókat vonzotta, ami kevés volt az eladási célok teljesítéséhez. Ami azt illeti, a németek láthatóan már ki is törölték az emlékezetükből, hiszen a sajtótájékoztatón kapott repipólón nem szerepel az evolúciós láncban:

A kép alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy az új Bogárban csak fej nélküli emberek férnek el, de a valóság egy kicsit vidámabb. Hátulra is betuszkolhatunk akár egy langaléta alkatú felnőttet is, ám érdekes módon hiába van több hely, a tető íve és a sötét anyagok miatt szűkebbnek érződik, mint az up!. Ha már a beltérrel kezdtem, ki kell jelentenem, hogy a színre fújt műszerfal és kormány a legjobb az egészben, ami azért baj, mert az csak a Design felszereltséghez jár, ami átlépi az ötmilliós határt, míg a legolcsóbb Beetle csomagban (4 833 850 Ft) csak feketére fújtat kaphatunk.

Ami a külsőt illeti, az új Beetle sokkal harmonikusabbra sikerült, mint '98-as elődje. Szépek az ívek, néhol tényleg régi Porschékra emlékeztetnek (különösen a 356-ra), ami annak a jele, hogy a formatervvel sikerült visszanyúlni a gyökerekhez. Félreértés ne essék, ez egy modern autó, és látszólag sokkal kevésbé játszik rá a nosztalgiahullámra, mint akár a Mini, akár a Fiat 500 mai reinkarnációi, ám így is sikerült belecsempészni valamennyit az eredeti kedvességéből.

Technikailag a Beetle turbó-lázban ég. Háromféle benzines, és egy dízel közül választhatunk. A benzinesek közül az 1,2 literes TSI 105, az 1,4-es már 160, míg a kétliteres 200 lóerős. Előbbi kettőhöz hatfokozatú manuális, utóbbihoz szintén hatfokozatú DSG (duplakuplungos) váltó dukál. A dízel az 1,6-os TDi 105 lóerővel, melyhez csak öt fokozatot kapunk, azt is manuálisan. A két legerősebb motorhoz jár színre fújt hátsó szárny is.

Kütyükben sincs hiány: az extrák listáján panorámatető, színes hangulatvilágítás, Fender logós zenerendszer és kiegészítő műszerek sora szerepel. Ha hozzácsapjuk a metálfényt, némi bőrt az ülésre, navigációt, és persze a legnagyobb motort kérjük, a Beetle a nem egészen ötmilliós alapára helyett akár tíz és félbe is kerülhet. Márpedig fogják venni a nagy motorral, ez ugyanis már nemcsak a nőket fogja vonzani. Hogy miért, azt majd Jay Leno megmutatja:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés