Ne hulljon szét, beleférjen két gyerek és a csomagok is, legyen benne klíma és túlélési esély egy ütközésnél. Eszerint kerestük az ideális családi kocsit.
Többet legyen használatban, mint szervizben, ne legyen halálos ítélet egy kisebb koccanás, hőségben is lehessen benne huszonpár fok, és ne legyen döntési helyzet, hogy a két gyereket vagy a csomagokat hagyjuk otthon. Ha új vagy garanciális, az nagyszerű, ha használt, akkor is lehessen vele még pár százezer potenciális kilométert megtenni. Ezek voltak válogatásunk szempontjai.
Skoda Roomster
A csehek kínálatából a kifutó szériás Octavia Combi Tour II is jelölt lehetne, ha a majdnem négymilliós alapárért kicsit több lóerő járna. Így viszont a Roomsterre terelődik a figyelem: a 105 lóerős 1.2 TSI benzinmotor, légkondi, mp3-as rádió, ESP (menetstabilizáló), vonóhorog-előkészítés és a kikapcsolható utasoldali légzsák (ez a gyerekülések miatt fontos) is belefér a 4 061 690 forintos árba. A "latinvörös" fényezés ingyen van, mint ahogy a fekete tetősín is, a Family-felszereltség pedig alapból annyi tárólórekeszt tartalmaz, hogy csak győzzük telepakolni!
Opel Astra Classic Caravan
Ha valamire, hát erre mondhatjuk, hogy kiforrott. Klasszikus kombi, amely ugyan se formájával, se megoldásaival nem fogja sokkolni a családot, de azért tartogat pár kellemes meglepetést. Az első, hogy a legolcsóbb benzinmotorja is 115 lóerős. Ez elég, így költhetünk másra. Az Astra biztonsági alapfelszereltsége jó, kapunk menetstabilizátort és függönylégzsákokat is. Az extrákat érdemes csomagban rendelni, úgy olcsóbb. A klíma mellett így bőrözött lesz a kormány, tetősín segíti a csomagszállítást. A vége 4,447 millió forint, ami vidám szám egy ilyen Opelért.
Dacia Lodgy
A Daciával jobb megbarátkozni, mert három autóval is szerepel a listán. Elsőként a Lodgyval, amely egy fapados egyterű, alapból öt, felárért hét üléssel. Ha elég az öt hely, a legerősebb, 107 lóerős dízelt az Artic-csomagban már 4,19 millió forintért megkapjuk, amihez jár a klíma, viszont nem jár sem az mp3-as hangcucc, sem a menetstabilizátor. A küllemétől nem ájulunk el, és a beltér sem kényeztet agyon, viszont van benne rengeteg hely, variálható a beltér, és van tetősín. Ha mindig sok a cucc, a Lodgy lehet a megoldás. A hétszemélyes kétszázezerrel drágább.
Dacia Duster
A Dusterben az a legjobb, hogy fullosan sem kerül többe 3,695 millió forintnál. Metálfényezés, klíma, ESP, mp3-as hangtechnika, bőrkormány, és még a motor is extra, hiszen a 105 lóerős 1,6-os etanollal is elmegy. Persze amit feláldozunk, az a hely, de még hátul három gyerekkel is marad egy 475 literes csomagtartónk, a bicikliket pedig bárhova fel lehet rakni. Ez az aktív családoknak való. Erdő szélén jó a kedv, a Duster összkerékhajtása pedig kihúz a sárból, de havas vidéken is jól jön. A román-francia SUV nagyon sokat ad meglepően kevés pénzért.
Renault Kangoo
A Renault most minden modelljéből 400 ezer forint kedvezményt ad. Így már jó vétel lehet az 1,6-os, 105 lóerős Kangoo, melyben némi felárárt egész barátságos lehet a felszereltségi lista. Klíma, mp3-as magnó, tetősín, a beltérben extra rakodópolc. Mindez 4,315 millió forintért. Azért mielőtt még rohannánk a Renault-márkakereskedésekbe, nézzük meg, mint ajánl a Citroën a szintén akciós Berlingóval, vagy éppen a Dacia a fapados, de praktikus Logan MCV-vel.
Kia Cee'd SW
A Kiánál is akcióznak, a 126 lóerős Cee'd kombit 4,199 millió forintért adják. Ha ezt választjuk az alapmodell helyett, az extrákra már nem muszáj költenünk, hiszen a szériafelszereltségben szinte minden benne van. Az automata váltón kívül egyedül az ESP-t, és számos egyéb hárombetűst tömörítő biztonsági csomag feláras, de ha van rá keret, talán érdemes áldozni rá, hiszen családi autónál ez az egyik legfontosabb prioritás. A Kia hét évre vagy 150 ezer kilométerre szóló teljes körű garanciája szintén nyugalmat áraszt.
BMW 3 Touring
A használt autó sem feltétlenül végtelen problémahalmaz, érdemes elgondolkodni rajta, mit kapunk egy új Dacia áráért. A BMW 3-as kombijának ötéves példányai hárommilliónál kezdődnek, és a fiatalodással arányosan közelítenek a négyhez. Félúton találunk 120–180 ezer kilométerrel hirdetett jó állapotú, 163 lóerős 320d-ket. Lehet, hogy kevesebb benne a hely, mint néhány autóban a listán, de ez egész más kategória mind teljesítmény, mind a presztízs szempontjából. Ha esetleg a bajorok nem állnak közel a szívünkhöz, az Audinál is körül lehet nézni: a dízel A6 Avantok hasonló árban mozognak.
Volvo V50
Az egyterű-kategória a modern kor találmánya, hiszen a klasszikus családi autó formája a kombi. És van-e elismertebb, nagyobb biztonságérzetet sugalló, mint egy Volvo? Nincs. A skandinávok verhetetlenek ezen a téren. A V50 jól néz ki, és már hároméves példányok is vannak a listán szereplő többi autó árszintjén, ám nincs belőlük olyan sok, így ha találunk egy megfelelőt, érdemes azonnal lecsapni rá. Az 1,6-os dízel nem ajánlott: ekkora karosszériához a kétliteres illik. Azzal sem megy úgy, mint egy BMW, de nem is ez a cél, hanem hogy beférjen minden. Volvósnak lenni pedig jó érzés.
Honda Accord Tourer
Nagyjából a BMW 320d-k futásteljesítményével és árával hirdetik a használt Accord Tourereket is. Amikor kijött ez a széria, a Mazda 6 volt a legnagyobb konkurense, ami egy remek autó, de sokak szerint unalmas a formája. A Honda kombijára ellenben öröm ránézni! A képek nem adják vissza, de élőben az Accord Tourernek sportos hangulata van, miközben azt is tudatja a külvilággal, hogy egy megbízható gyerekszállító. A 2,2-es dízel 140 lóereje elég is a feladatra. Kár automatával venni, a hatfokozatú manuálissal élvezetesebb az oviba menetel.
Subaru Legacy
Persze, a Subaru az Impreza sportosabb verzióiból is csinált kombit, ám azokat még csomagterük ellenére is nehéz családi autóként jellemezni. A Legacy kombi ezzel szemben minden kritériumnak megfelel. Ha a Dacia Duster az aktívoknak való, ugyanez a Subarura is igaz: összkerékhajtása a legtöbb helyen kihúz a bajból. Vehetjük kétliteres benzines, vagy kétliteres dízelmotorral, előbbi 163, utóbbi 150 lóerős. Mindkettő bőven elég, csak más karakter. Nem sok Legacy kombi kering a használtpiacon, így ha erre vágyunk, résen kell lennünk. A vételár közelebb lesz a négy-, mint a hárommillióhoz, de lesz egy remek autónk.
És pont ez a lényeg! Hogy a családnak legyen egy jó autója, klímával, megbízhatóan, úgy, hogy mindkét szülő szeresse. Nem kell félni a használtaktól, ha alaposan átnézettük, viszont az új autó sem feltétlenül túlárazott, főleg, mivel listaárakkal számoltunk, amiből lehet, hogy enged a kereskedő. Persze a vásárláskor vigyük magunkkal a gyerekeket is, hiszen ők ülnek majd hátul!
Ha megvan az autó, egy belső kamera tovább növelheti a biztonságot!