Minden csóknak ára van – A megcsalás filozófiája

Mi van akkor, ha megcsap a csábítás szele, és ha belemehetsz valamibe úgy, hogy annak kevés eséllyel lesz következménye? Közkedvelt, örökzöld téma, pedig erről senki sem beszél szívesen.

Számtalan elméletről tudunk pro és kontra.
Érdekes ellentmondás, hogy a megcsalással összefüggő egyéni és szubjektív összetevőkön túl jelen van egy kiábrándult közvélekedés is, mely szerint ami jó, ahhoz könnyebben hozzá is szokik az ember, és idővel minden elmúlik. Még ha e mellé nem is feltétlenül tesszük le a voksunkat, de azt sejtjük, hogy hosszútávon, akár egy életen át megőrizni a szikrát és kizárni a rutin kényelmét, nehéz feladat. Nem mellesleg a párkapcsolat egyik legnagyobb kihívását jelentheti. Sokan vallják, hogy a párkapcsolatban az egymáshoz való viszony rutinszerűségével a megcsalás rizikója is nő. Törvényszerű, hogy egyszer minden párkapcsolatban megtörténik az, aminek nem lenne szabad?

Kutatások bizonyítják, hogy ha a kapcsolatunk kezdeti intenzitása megmaradna, maximum pár évig élnénk. Egy kezdődő kapcsolat intenzitása, szerelmének tüze, szenvedélye felfokozott kémiai és mentális állapottal jár. A hormonok tombolnak, a szervezetünk pedig kivételes működésbe lép és a maximumon pörög. Ebben az időszakban elég pár óra alvás és nagyon kevés evés is a túléléshez. Nem hogy eltér a normálistól, de extrém fokozatba kapcsol a szervezetünk, és nem túlzás azt mondani, hogy ez veszélyezteti egészségünket és életben maradásunkat hosszú távon. Maximum két évre datálják a szerelmet, mint kémiai jelenséget és a kutatók azt is állítják, hogy bizony meghalnánk, ha szerelmünk tényleg nem múlna el és nem alakulna át egészen mássá.

Te mit tennél?

A mérleg két serpenyőjéből az egyikben a kapcsolat kockáztatása áll, úgy mindennel együtt. Házasságban mindez a négyzeten, ha pedig már gyerek is van, még nagyobb a visszatartó erő és az érvrendszer a „nem” mellett. A másik serpenyőben a kíváncsiság, az új lendület és kihívás, tehát az újdonság minden varázsa lapul.

Szintén egyéni mércével mérhető az is, hogy mi számít megcsalásnak és ebből adódóan mi az, amit meg lehet bocsátani. A nők egy része szerint, ha pasija egy másik nőre gondol, azaz fejben és szívében mással és valójában érzelmi kapcsolatban van, az bizony rosszabb mindennél. Inkább menjenek szét, mintsem átvágják őket – gondolják. A másik csoport szerint a tettek a döntőek és a meghatározóak. Szerintük, ha elcsattan egy csók, vagy több történik egy másik nővel, akkor mindennek vége. Fel is út, le is út, a tettek azok, amik számítanak.

Kockázatok

A legnagyobb kockázat természetesen a lebukás és a másik elvesztése. Egy ártatlannak ígérkező kikacsintásért lehet, hogy feláldozod a kapcsolatod és a másik bizalmát. Arról nem is beszélve, hogy akivel rendszeres szexuális kapcsolatba kerül az ember, azzal érzelmi kötődés is kialakul – köszönhetően a hormonoknak.
A kíváncsiság és a fantáziánk túlpörgetheti vágyainkat és belehajszolhatjuk magunkat egy olyan kreált álomvilágba, ahol minden részlet tökéletes és működőképes. Minden apró részletét ugyanis éppen az alkotja, aki a legjobban ismer minket: a saját agyunk és képzelőerőnk.

Háttér

Mondják, hogy egy harmadik csak akkor tud beúszni a képbe, ha van egy kis rés. Hiszen mikor minden működőképes és nincsenek problémák vagy ellentétes nézőpontok, addig maximum egy bóknak veszünk egy-egy flörtre szólító gesztust, elképzelhetetlennek tűnhet a megcsalás gondolata is. Hasonlóképpen ehhez az egyszerű logikához, a veszélyes harmadikat is valaki egyszerűen „behívja” a kapcsolatba. Ha egy sci-fi filmben lennénk, megteremtődne a „csábító harmadik” csupán azzal, hogy a félrelépésre gondol az egyik fél. A valóság itt hasonló a filmhez, mivel ha valaki valamit hiányol, elkezdi azt keresni is. És ha párjában nem találja meg ezt – dacára például ennek kifejezésére és megoldási kísérletek tömkelegére is – általában előbb-utóbb meg is találja, de többnyire valaki másban. A legtöbbször tehát nem magától bátorodik úgy fel a harmadik fél, hogy közbeavatkozzon, őt azzá is teszi valaki, amivé lesz.

Mi lesz belőle?

Az is kérdés, hogy ha egyszer engedünk egy csók csábításának, abból több is lesz-e valaha.
Vajon megállítható folyamatról van-e szó, amit fejben le lehet-e játszani, vagy inkább emberi jellemvonásról, gyengeségről? Ma már az is köztudott (vagy legalábbis sokan próbálják annak beállítani), hogy a férfiaknál nem lehet kizárni az evolúciós, ősi szerepkört, a kódolt genetikai küldetést sem. Természetesen az életképes utódnemzés biztosításának maximalizálása nem mintha mentesítene bárkit is a felelősség alól a 21. században, csupán ezt is érdemes a biológiai különbségeinkhez leltárba venni.

Egyéni meggyőződés

Nem szabad elfelejtenünk a hűség-hűtlenkedés kapcsán azt sem, hogy kultúrától és egyéni meggyőződéstől is függhet a párkapcsolatok szabályrendszere. Ha belegondolunk a bigámia, vagy a nyitott kapcsolatok működésébe, és képzeletben belehelyezzük magunkat egy-egy elképzelt szituációba, még jobban megérthetjük, mennyire egyéni, szubjektív az, hogy kinek mit jelenthet a normalitás és a boldog párkapcsolat.
Mert ha tudjuk, mire vágyunk, az már fél siker. És nem kevésszer csupán ennek tisztázására van szükség, mikor a hűtlenség gondolata felmerül. Ennek fényében pedig már az is világos lesz, hogy belefér-e az a csók vagy sem.

Kaja, drogok, botrányok, siker. Elmondjuk, hogy miért ő a legkirályabb szakács, aki valaha írt.

Punk a konyhában

Anthony Bourdainnek nincsenek Michelin-csillagjai, sőt, mi több, soha nem is volt neki. Gasztronómiai kvalitásai alapján nem tartozik az elitbe, nem mutat új irányt a kulináris élmezőny számára, mivel sosem foglalkoztatta a kísérletezés. Bourdaint egy dolog érdekli: az evés, és valószínűleg szakács is azért lett, hogy minél többet tudjon meg arról az univerzumról, ami az evést körülveszi. 2000-ben írt bestsellere, A konyhafőnök vallomásai (Kitchen Confidential) minden idők legjobb könyve, amit szakács írt. Amíg a híres séfek és tévészakácsok évente jelentetik meg szakmányban gyártott, igényes, de halálosan unalmas illusztrált receptkönyveiket (van még olyan dolog, amiről Jamie Oliver nem adott ki könyvet?) , addig emberünk totálisan szétfeszítette a műfaji kereteket és megalkotta az évtized leghatásosabb alkotását, ami gyökeresen átalakította a közvélemény képét arról, hogy mi egy étterem és micsoda egy séf.

És hogy mi a trükk? Pofonegyszerű és brutálisan nehéz dolog: az őszinteség. Bourdain, a konyhai zsoldos és veterán olyan őszinte kitárulkozással írta meg a könyvet, mintha a halálos ágyáról diktálta volna. Hogyan szoktak lopni az éttermi dolgozók, miért drogoznak a séfek, hogyan szokott rá a kokainra, és milyen mélyre nyomta a drog, miért mentek tönkre éttermek, amikben dolgozott, ki kefélt kivel, miért nem szabad New York-ban hétfőn halat rendelni, milyen formában adják ki a romlott árut az éttermek, kiteregetett mindent, amiről a séfek, és étteremtulajdonosok a sírig hallgattak volna.

Bourdain később bevallotta, hogy némiképpen tartott a szakma fogadtatásától, de érdekes módon csak hátba veregetéseket kapott, és hirtelen a világ összes séfjének – legyen az Michelin-csillagos szent, vagy egy oklahomai hamburgerező szakácsa – automatikusan barátjává vált.

Bourdain a CIA soraiban

A CIA ezúttal nem az amerikai hírszerzést, hanem a Culinary Institute of Americát jelenti, amely az Egyesült Államok, sőt az amerikai kontinens legkomolyabb gasztronómiai iskolája. Kellőképpen nagy arccal fogott neki az életnek, ám a terepen, ami nem a New York-i csúcséttermeket jelentette, hanem huszadrangú BBQ grilleket, pizzériákat New Jersey-ben majd Floridában, az öreg rókák gyakran porig alázták a zöldfülű és szemtelen Anthonyt, aki szépen lassan beleszokott a gépházban töltött mindennapokba.

A könyvével egy csapásra híressé váló Tony nem is rejtette véka alá, hogy bár tiszteli a trendsetter séfeket, igazán csak a szakmai iparosait, a napi több száz tányért felrakó, névtelen zsoldosokat becsüli. Húszas éveiben belecsúszott az alkoholizmusba, aztán a munkahelyi pörgés miatt mindenféle bogyókat kezdett fogyasztani (ami Bourdain szerint gyakori jelenség a konyhákon), sok kokót szippantott fel, aminek következtében mára úgy néz ki, mint aki szétesett, de aztán gondos kezek összerakták. Rengeteg viszontagság után végül mégis sikerült tisztességes New York-i séffé válnia. Nagyjából 40 évesen higgadt le, lehorgonyzott a Brasserie Les Halles nevű manhattani intézményben, 2000-ben pedig megjelent a később 28 nyelvre lefordított A konyhafőnök vallomásai, ami új fejezet kezdetét jelentette, ugyanis kiderült, hogy Bourdain jobb író, mint séf, és jobb műsorvezető, mint író.

Punkrock mindhalálig

A Les Halles azt a konyhát viszi, ami a legközelebb áll hozzá, a franciát. Bisztrókonyha, de magas fokon, ráadásul Bourdainnek az étterem vezetői teljes szabadságot adtak. Már jópár éve nem vesz részt a napi robotban, tévéműsorokat forgat, és könyveket ír. 2010 őszén egy szép emlékű tévéműsor kapcsán volt szerencsém megfordulni a Les Halles konyhájában, legnagyobb szívbánatomra Bourdain nem volt benn, de jobbkeze, A konyhafőnök vallomásai elején is feltűntetett Carlos Llaguno igen, a derék dél-amerikai tag gyártott is egy remek borsos bélszínt. Amikor a forgatás után Bourdainról kérdeztem, mosolyogva ennyit mondott: – He’s a cool guy. A „laza srác” olyan menüt rakott össze, ami francia, ugyanakkor New York-i, ugyanis van itt boeuf bourguignon, de foie gras hamburger is (20 dollár, 4400 forint) – ilyet egy franciaországi francia sem tenne a libamájjal, legalábbis ezen a szinten.

Éppen nem szólt a zene, de a könyve óta tudjuk, hogy Bourdain konyhájában bárki hozhatta a saját zenét, igaz, ha valaki Billy Joelt tett fel, az a legenda szerint azonnali kirúgással járt. Tony a punkrockra esküszik, kedvence a New York Dolls, The Stooges, The Voidods és a Ramones. The Nasty bits című könyvét egyenesen Joeynak, Dee Deenek és Johnnynak, az együttes tagjainak ajánlotta.

Tévésztár

A konyhafőnök vallomásai egyenes folyományaként a Food Networkön megkapta első tévéműsorát, így folytathatta azt a két tevékenységet, amit a legjobb szeret: evett és mesélt. A 2002-es A bolygó amerikai (A cook’s tour) gasztronómiai világjárás Japántól Ausztráliáig, tacótól a hernyókig. Közben a Fox A konyhafőnök vallomásai címmel beindított egy sorozatot, amelyben a Bradley Cooper alakította főszereplőt, Jack Bourdaint teljes egészében hősünkről mintázták. 2005-ben leszerződött a Travel Chanellel, ahol nekikezdett Fenntartások nélkül (No reservations) című sorozatának. Bourdain körül mindig izzik a levegő, így nem csoda, hgy 2006 júliusában keményen belenyúlt. Bejrútban forgattak, és szokás szerint arra készült, hogy egy kamerától kísérve végigeszi a várost, amikor kitörték az évtized legsúlyosabb harcai Izrael és Libanon között. Tengeri és légi blokád, és a város stratégiailag fontos pontjainak bombázása. A világ leglazább séfje hirtelen egy háború közepén találta magát. A stábot a helyi segítők magukra hagyták, Bourdainék pedig ott álltak magukban, egy idegen városban, amit lőttek. Amíg a hoteljükben rostokoltak, Bourdain a feszültséget úgy vezette le, mint egy igazi szakács: bekéredzkedett a konyhára és főzött. Pár nappal később evakuálták őket, és egy amerikai hadihajó segítségével hazatérhettek. A tévéműsor negyede sem készült el, szóval a tévéséf és stábja úgy döntött, hogy készítenek egy filmet arról, hogyan nem készült el a film. A bejrúti epizód végül akkorát ütött, hogy Emmy díjra jelölték, ez pedig olyasmi, ami korábban egy tisztességesen végigforgatott műsorával sem történt meg.

Bolygó amerikai

Bourdain jelenleg is utazik, tegnap Barack Obamával evett a vietnami Hanoiban, Facebook profilján szépen szemmel lehet követni, hogy merre jár (tavaly megfordult nálunk is.) Híres arról, hogy bármit megeszik, valószínűleg még nem utasított vissza semmilyen helyi fogást. A legkeményebb cuccok: fókaszem, balut, egy egész kígyó,(ami még élt!), illetve az általa is legszörnyűbbként aposztrofált szavannai varacskosdisznó ánusz, illetve a grönlandi rohasztott cápahús.

Elmondása szerint a legundorítóbb kaja, amit valaha fogyasztott mégis a McNuggets. Nem rejti véka alá, ha kedvel valakit (pl: Thomas Keller, Ferran Adria, Mario Batali), de azt sem tartja meg magának, ha valakitől rosszul van (Alain Ducasse, egy tucatnyi kevéssé ismert tévéséf és az ABBA). Vigyázat, szókimondó szövegek!, olvasható műsorai elején, mivel nem állnak tőle távol a káromkodások és a szexista poénok.

Nem baj, Tony, mi így szeretünk.

Player Autószalon

Állítólag a tökéletes reklámhoz három dolog kell: kisgyerek, kutya és egy jó nő. Egy másik iskola szerint ezekből elég az egyik, szóval a gyereket meg a kutyát most hagyjuk. „Sex sells”, avagy formás női idomokkal bármit el lehet adni, természetesen kaját is.

Bikini, hambi, erotika

Nina Agdal 18-as karikáért kiáltóan falja a szaftos burgert. Ketchup és ajaknyalogatás lassítva: megéheztünk...

Nem látja a krumplit, érted?!

A Nando’s-nál rájöttek, hogy mi kell a népnek. Ha reklám, akkor legyen vicces és legyen benne két nagy mell. A történet egyszerűen fergeteges (nem az) és abban is biztosak vagyunk, hogy ha létezne Szőke Nők Világszövetsége, akkor tiltakozna a hirdetés miatt, elvégre meglehetősen rossz fényben tüntetik fel sorstársukat.

Tuti ziccer: fagyi

Bizonyos hölgyek nem tudnak nem erotikusan fagylaltot fogyasztani, de az szabad szemmel is látható, hogy a reklámban szereplő szőkeség erősen rájátszik a műveletre. Nem vagyunk benne száz százalékig biztosak, hogy ez egy valódi, létező terméket népszerűsít, de attól még működik.

Egy bombanő a vízben

Ez a reklám a szexista hirdetések iskolapéldája. A szinopszis elfér egy névjegykártyán: a srác ül a strandon, megiszik egy láda sört. Amikor az utolsó üveghez ér, kijön egy bombázó a vízből, és megissza a sörét. Vége. A reklámban látható hölgy annyira híres, hogy neve is van: Zilda Williams. A reklám egyébként nem egy sörmárkát, hanem egy sörökkel foglalkozó szájtot hirdet.

Saláta szexin

A Carl’s Jr. amerikai gyorséttermi hálózat olyan reklámokat csinál olyan csajokkal, hogy az kriminális, 18-as karikáért és egy vödör jégért kiált. Ebben a filmjükben Kim Kardashian falja a salátát nagy kedvvel.

Állatvédők beindulva

A radikális állatvédő szervezet,a PETA szereti az ütős reklámkampányokat, és ennek rendre bizonyítékát is adja. Ez a betiltott reklám a vegetarianizmust népszerűsítette volna, és tökéletes bizonyítéka annak, hogy ők is bíztak a jól bevált hatásmechanizmusban: szexszel az állatvédelmet is el lehet adni. Kérdés, hogy mit szóltak volna a nők jogait védő szervezetek a női nemet szexuális tárggyá lealacsonyító megközelítés ellen. A poén az, hogy a werkfilm forróbb, mint maga a reklám.

Emily is felszállt a burgervonatra

Hát ez valami mesés volt, nem? Szerintünk a burgerfogyaztási mutatók a plafont verték ezutána reklám után.

Ennél szebben nem lehet kólát inni

Cindy Crawfordnak nem kell bikinire vetkőznie, nem kell ráznia a melleit vagy a hátsóját, elég, ha csak beletúr a hajába és néz. Bármilyen hihetetlen, ez a reklám több szakmai díjat is bezsebelt, és beválasztották minden idők legjobb Super Bowl döntőn vetített reklámja közé.