A repülés legizgalmasabb és legveszélyesebb része a leszállás. Garantált, hogy ezeken a repülőtereken a szokásosnál is jobban összeszorul az ember gyomra!

Matekane leszállópálya, Lesotho

Az afrikai kontinens egyik legveszélyesebb leszállási élményét a Matekane leszállópálya adja a pilótáknak, Lesothóban. A kifutót többnyire teherszállító gépek használják, ami nem is baj, mivel a beton csupán 400 méter hosszú, és egyik végén egy 2300 méter magas sziklafal magasodik. Éppen ezért innen a felszállást is a másik irányba kell végrehajtani. Ez a művelet sem egyszerű, ugyanis a pályát egy 600 méter magas sziklafennsíkra építették, így a gép a nekifutás után kicsit zuhan előbb, míg elegendő teljesítményt adnak le a motorok ahhoz, hogy megkezdje az emelkedést.

Paro, Bhután

Több repülési szaklap szerint is ez a világ legnehezebben megközelíthető repülőtere, ezért különleges előképzettséget igényel a pilótáktól. A nehézséget az okozza, hogy a kifutópálya egy szűk völgyben helyezkedik el, amelyet öt–hat ezer méter magas hegyek vesznek körül, ráadásul a megközelítés vége felé egy fákkal sűrűn borított dombos szakasz fölött kell elhúzniuk a pilótáknak, alig néhány méterrel a fák koronája fölött. A leszállás teljes ideje alatt vizuális megközelítést alkalmaznak a pilóták, azaz a robotpilótát teljesen kiiktatják. A repülőteret kizárólag a bhutáni nemzeti légitársaság, a Druk Air használja.

Gibraltári nemzetközi repülőtér, Gibraltár

Nem kell Ázsiáig menni, hogy lélegzetelállító élményben legyen része a repülők utasainak, hiszen például Gibraltár nemzetközi repülőtere is kifejezetten rémisztő. A reptér egyik oldalán az algecirasi öböl, másikon a Földközi-tenger helyezkedik el, a futópálya pedig csupán 1800 méter hosszú, ráadásul egy gyorsforgalmi út keresztezi, így tökéletes precizitást igényel a le- és felszállás. A földet érés pillanatában azonnal működésbe kell hozniuk a sugárfékeket a pilótáknak, könnyen az lehet a kísérlet vége, hogy a gép túlfut a betonon. A reptér speciális topográfiája miatt sokszor előfordul, hogy a légi irányítók nem is engedik landolni a gépeket, és Faróba vagy Malagába irányítják a járatokat.

JFK n. r., New York

New York legnagyobb és legforgalmasabb repülőtéren a környező légtér hatalmas forgalma miatt nehéz a leszállás. A légi irányításnak és a pilótáknak folyamatosan figyelniük kell a másik két közeli nagy reptér, a La Guardiáról és a Newarkról felszálló járatokat. Landoláskor a gépeknek előbb egy hatalmas kört kell leírniuk, mielőtt megközelítik a 13L kifutópályát, és közben nem szabad 500 méternél magasabban repülniük. Ráadásul a kifutó vége a Jamaika-öbölbe nyúlik.

Julianna hercegnő n. r., Szent-Martin

Sokan láthatták azt a legendás fotót, amikor egy, a KLM kötelékéhez tartozó Boeing 747-es csupán néhány méterre húz el a strandon sütkérező nyaralóvendégek és a part menti autóút felett. A kép Szent-Martin szigetén, a Julianna hercegnő nemzetközi repülőtér közelében készült. Az ide érkező gépek Maho Beach fölött szállnak le, közvetlenül a strandolók feje felett, és épphogy csak átviszik a repülőtér kerítését, máris a betonon vannak, hogy minél hosszabb legyen a féktáv. A 2200 méter hosszú futópálya ugyanis inkább kis- vagy közepes méretű repülőgépek számára ideális, de mivel ez az egész kelet-karibi szigetvilág második legforgalmasabb légikikötője, többnyire nagyobb repülőgépeket, Boeing 747-eseket, Airbus A340-eseket fogad.

Barra repülőtér, Skócia

A parányi repülőtér különlegessége, hogy a gépek tulajdonképpen a tengerparti homokra szállnak le. A landolás nehézségét természetesen az ár-apály helyzet határozza meg. Maga a homokföveny nem akadályozza a repülőgépek le- és felszállását, az ugyanis kifejezetten kemény.

Congonhas n. r., Brazília

Ez Dél-Amerika, de talán a világ egyik leghírhedtebb repülőtere, különösen a 35-ös bal futópálya borzolja fel a pilóták kedélyeit. Ott történt a kontinens egyik legsúlyosabb légikatasztrófája 2007 júliusában, amikor a brazil TAM légitársaság Airbus A320-as gépe a viharos időben túlfutott a betonon, és a reptér melletti autópálya fölött áthaladva a szomszédos benzinkútba csapódott. A balesetet senki sem élte túl. A katasztrófához a pilóták figyelmetlensége, a pályán összegyűlt esővíz és az egyik sugárfék hibája is hozzájárult, de a 35-ös bal pálya a balesetet megelőző időszakban hírhedten csúszós volt esős időben, ráadásul nem is túlságosan hosszú, mindössze 1940 méternyi beton áll a pilóták rendelkezésére a fékezéshez.

Az eset után a pályán kialakították a korábban kifelejtett bordákat, amelyek az esővíz elvezetését szolgálják, ettől függetlenül ma sem ez a pilóták kedvenc repülőtere.

Toncontín repülőtér, Honduras

A magas hegyekkel körülvett repülőtérre meglehetősen félelmetes, 45 fokos szögben érkeznek meg a gépek, s az utolsó pillanatban, egy éles balkanyar után kezdik meg a leszállást. A neheze azonban még csak ezután jön, hiszen a kifutó hossza a világon a legrövidebb a nemzetközi forgalmat bonyolító repülőterek közül: mindössze 1800 méter hosszú. A 960 méter magasan fekvő repülőtérre ezért Boeing 757-esnél nagyobb gépek nem szállhatnak le.

Ronald Reagan n.r., Washington

Az Egyesült Államok fővárosa, Washington felett sem leányálom egy utasszállítóval manőverezgetni, a Ronald Reagan repülőtér megközelítését ráadásul az is nehezíti, hogy kifejezetten problémás helyen van. A közelében ugyanis két tiltott zóna is található, amelyeket célszerű elkerülni, különben pillanatok alatt vadászgépek jelennek meg az utasszállító mellett. A pilótáknak ügyelniük kell arra, hogy mindig a megfelelő távolságra repüljenek a védett kormányzati épületektől, ezért a Potomac-folyó vonalát követve, vizuális megközelítést alkalmazva kell landolniuk. A felszállás hasonló szigorú előírások szerint zajlik, mégpedig azért, hogy a gépek ne közelítsék meg a Fehér Ház légterét.

Madeira repülőtér, Funchal

Az Atlanti-óceán és a környező hegyek közelsége miatt a leszállást az óramutató járásával megegyező irányú fordulóval kezdik az erre külön kiképzett pilóták. Annak ellenére, hogy a kifutópályát 2000-ben egy cölöpökön álló toldalékkal a kényelmes hosszúságúnak számító 2800 méteresre bővítették, a pilóták számára a landolás továbbra is kihívás, az utasoknak pedig rémisztő kaland. Leszálláskor először a hegyek irányába kell vinniük a gépet, majd az utolsó pillanatban egy hirtelen jobbra döntéssel irányba hozni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában