A kínai termékmásolás szinte tökéletesre fejlesztette a hatékonyságát. Az utóbbi időben nem először történik meg az, hogy hamarabb jelenik meg a kínai hamisítvány, mint maga az eredeti termék.
Egy izraeli vállalkozó, Yekutiel Sherma osztotta meg nemrég a történetét. Az egész azzal kezdődött, hogy kifejlesztett egy mobiltokot, amelyet szelfibottá lehet átalakítani. Az ötletet felnyomta a Kickstarterre, ahol bizony remek fogadtatásban részesült. Íme, erről lenne szó:
Majd ezek után sikerült Stickboxon keresztül összeszedni a gyártáshoz szükséges összeget, hogy elkezdhessék az egész ügyes találmány gyártását. De közben történt valami. Merthogy megjelent egy hasonló mobiltok az Alibaba ázsiai oldalon, ahol a Selfie Stick Case tökre ugyanúgy festett, mint az eredeti.
Ja, és csupán 16 dollárba került, míg az eredeti 47-be.
Jack Ma, az Alibaba alapítója szerint a hamisított, másolt termékek amellett, hogy olcsóbbak, néha még jobban is sikerülnek, mint az eredetiek. (Persze neki nem érdeke ennek az ellentétét állítani, de azért azt megkockáztatnánk, hogy ár/teljesítmény szempontjából nem biztos, hogy a kínai kütyü veszítene. Főként, hogy 448 vásárlói értékelés után 4,7-en áll a maximálisból kapható 5 pontból, szóval tényleg nem lehet olyan rossz. Kivéve az izraeli feltalálónak, mert ő forrhat a levében.)
De mi áll az egész hátterében? A kínaiak tényleg ennyire genyók?
Ez azért nem jelenthető ki így kerek perec. Inkább azt mondanánk, hogy alapvető kulturális különbségek rejlenek a kínai és a nyugati ember gondolkodása között. Több történész is rámutatott például arra, hogy ami számunkra lopásnak tűnik, az a kínaiak számára természetes, merthogy kultúrájuknak az alapjaiban gyökerezik – elég csak arra rámutatnunk, hogy lényegében az egész oktatási rendszerük a memorizáláson, illetve a másoláson alapszik.
És hiába is védik be magukat a multik a védjegyekkel vagy a különböző jogi szabályozásokkal, egyszerűen sosem tudni, hogy mikor fog megjelenni a semmiből egy kis kínai cég,
amelynek a találmánya szinte tökre ugyanazt hozza, mit az eredeti, ráadásul még harmadannyiba se kerül.
És ezeknek a cégeknek gyakran a címük sincs feltüntetve az online kereskedelmi oldalakon, és ha el is kezdenék felkutatni őket, mire meglennének, már kezdődhet is egy másik per egy újabb kis kínai céggel szemben, amely szintén ócó repikával készül telenyomni a piacot. És kitalálhatjuk: ezekből a cégekből annyi van Kínában, mint a szemét.
Persze van megoldás. Az egyik például az, ha ötletgazda saját szoftvert készít a termékéhez, így pedig eléggé megnehezíti a hamisítók dolgát – az Apple már régebb erre az útra tért. De persze ha nincsenek alma nagyságú golyóink, akkor cseszhetjük, mert feltalálóként gyakorlatilag védtelenek maradunk. Ebben az esetben jobb nyerőgépekkel összeszedni a találmányhoz szükséges pénzt, és a gyártás után olyan olcsón árulni, hogy a kínai konkurencia már ne tudja azt az árat elosztani kettővel.
(forrás: qz.com, sg.hu, AliExpress, Global)