Olyan kritériumokra is figyelni kell, amire nem is gondolnánk. Ha rosszul döntünk, az akár nem tervezett milliós pluszköltséget is okozhat.

Milyen típus legyen, milyen motorral, milyen színű, hány darab? Ezek a garantáltan felmerülő alapok egy (vagy több) cégautó vásárlása esetén – ha nekünk nem jut eszünkbe, a kereskedő biztosan rákérdez. A tapasztalat persze nem az, hogy a szalonban feszengve kezdenek el gondolkozni ilyesmin a kisvállalkozók vagy a céges flottáért felelős kollégák. Sőt: általában határozott elképzeléseik vannak, amikbe persze belejátszanak a saját élmények, az adott márkával vagy akár gyártó nemzettel kapcsolatos sztereotípiák, a reklámok és a vágyak is.

Az ideális cégautó definícióhoz még kategóriánként sem lehet adott márka adott típusát rendelni, a cégautó-választás ugyanis egyáltalán nem kizárólag a műszaki adatokról, de még csak nem is a fenntartási költségekről szól. Ez nagyon gyakran hr-kérdés is: sokszor előfordul, hogy logikusan lehetne kisebb az autópark, állhatna olcsóbb, alacsonyabb költséggel működtethető járművekből, de az adott cég nem teheti ezt meg. Jellemző például, hogy a hiányszakmákban dolgozók nagyobb autóval járnak – ez is egyfajta juttatás számukra a munkáltató részéről.

Nehezíti a döntést, hogy az autó nem egyszeri kiadás, a fenntartási költség számításához pedig nem elegendő katalógusadatokra támaszkodni. Igaz, hogy a gyári fogyasztási adatok és a gyakorlat is néha néhány liter eltérést mutat már száz kilométeres távon is, de nem kell ólomlábú vagy örök késésben lévő sofőr ahhoz, hogy a kocsi többet fogyasszon: elég, ha szinte mindig teljes terheléssel használják. Olyankor nem csak az üzemanyag-fogyasztás nő, az alkatrészek is kevesebb ideig bírják, a néhány százezer forinttal drágább, erősebb motor választásával tehát javítási költséget és – ami a cégautóknál nem kevésbé fontos – szervizben töltött időt is lehet spórolni.

Szempont még a felszereltség és a szín is: kiskategóriás személyautókat és kishaszonjárműveket szinte bármilyen konfigurációban el lehet adni, amikor néhány éves korukban arra kerül a sor. Utóbbiaknál a fehér szín nem csak azért praktikus, mert nem kell érte kifizetni a metálfény felárát, hanem azért is, mert egyszerűen, olcsón dekorálható, és ez még a második tulajdonosnak is lényeges.

A légkondi már egy kompaktban is elvárás, a luxusautók felé közeledve pedig az igényszint is nő, a rövidebb extralistával pedig spórolni sem feltétlenül lehet. Ez a flottakezelésnél válik nyilvánvalóvá: egy nagy flottacég akár sok százezer autónyi saját tapasztalattal, statisztikákkal, piaci információkkal és szakértőkkel rendelkezik, és pontosan ki tudja számítani, az operatív lízing futamideje végén mennyiért tudja majd továbbértékesíteni a visszavett autót. Ilyenkor eshet meg az a furcsaság, hogy egy szerényebb, mondjuk szövetüléses, kézi váltós luxusközeli kocsit magasabb havidíjért üzemeltetnek, mint az adott típus bőrös-automatás, drágább verzióját – utóbbit ugyanis könnyedén el tudják majd adni, a fapadost viszont csak nehezebben, és nyomott áron.

Nagyobb járműparknál arra is gondolni kell, hogy ha flottafrissítésnél egyszerre kerül a piacra több száz azonos színű, kivitelű, felszereltségű autó, akkor azzal saját maguk nyomják le az árakat – érdemes időben elnyújtani a beszerzést és a cserét, és mérlegelni, feltétlenül szükséges-e az azonos szín és karosszériaforma. Feltűnt, hogy – az egyébként lízingelt – Opel Astra rendőrautók sem mind fehérek, hanem ezüstmetálok is vannak köztük?

Egyáltalán nem egyszerű tehát a cégautó-választás – de mit tehet az, aki döntési helyzetben van? Tájékozódhat tesztekből, felhasználói tapasztalatokból, statisztikákból (persze a márkakereskedés értékesítője is segít, de tőle ne várjunk elfogulatlanságot), végiggondolhatja, pontosan milyen körülmények között használják majd a kocsit. A legjobban viszont akkor jár, ha a téma valamely szakértője segíti. Egy komplex szolgáltatást nyújtó, profi flottapartner például valamennyi fenti paramétert is vizsgálja, az igényeket pontosan felmérve ad ajánlatot a vevő által elképzelt, illetve a szerintük ideális cégautóra, cégautókra, ha kell, tesztautót biztosít, és vásárlás után is folyamatosan figyeli és elemzi a flotta működését, hogy annak összetétele is hatékonysága is optimális legyen.

Flottakezelés a legjobbak igényei szerint

A 700 ezer gépkocsit bérbe adó francia Arval cégcsoport és magyarországi leányvállalata, az ISO 9001-es minőségbiztosítási és ISO 14001-es környezetvédelmi rendszerrel rendelkező Arval Kft. nem csak ügyfeleiért, hanem az élhető jövőért is mindent megtesz. Tanácsot ad a megfelelő járművek kiválasztásához, megvásárolja majd előre tervezhető költséggel bérbe adja és üzemelteti azokat, ellenőrzi az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő szervizpartnerek szolgáltatásainak színvonalát és szükségességét. Folyamatos visszajelzéseivel segíti ügyfeleit a gazdaságos gépjárműhasználati szokások kialakításában, aktív szén-dioxid-kompenzációs befizető, és világszerte kiemelt környezetvédelmi projektekben vesz részt. (x)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában