Olyan kritériumokra is figyelni kell, amire nem is gondolnánk. Ha rosszul döntünk, az akár nem tervezett milliós pluszköltséget is okozhat.
Milyen típus legyen, milyen motorral, milyen színű, hány darab? Ezek a garantáltan felmerülő alapok egy (vagy több) cégautó vásárlása esetén – ha nekünk nem jut eszünkbe, a kereskedő biztosan rákérdez. A tapasztalat persze nem az, hogy a szalonban feszengve kezdenek el gondolkozni ilyesmin a kisvállalkozók vagy a céges flottáért felelős kollégák. Sőt: általában határozott elképzeléseik vannak, amikbe persze belejátszanak a saját élmények, az adott márkával vagy akár gyártó nemzettel kapcsolatos sztereotípiák, a reklámok és a vágyak is.
Az ideális cégautó definícióhoz még kategóriánként sem lehet adott márka adott típusát rendelni, a cégautó-választás ugyanis egyáltalán nem kizárólag a műszaki adatokról, de még csak nem is a fenntartási költségekről szól. Ez nagyon gyakran hr-kérdés is: sokszor előfordul, hogy logikusan lehetne kisebb az autópark, állhatna olcsóbb, alacsonyabb költséggel működtethető járművekből, de az adott cég nem teheti ezt meg. Jellemző például, hogy a hiányszakmákban dolgozók nagyobb autóval járnak – ez is egyfajta juttatás számukra a munkáltató részéről.
Nehezíti a döntést, hogy az autó nem egyszeri kiadás, a fenntartási költség számításához pedig nem elegendő katalógusadatokra támaszkodni. Igaz, hogy a gyári fogyasztási adatok és a gyakorlat is néha néhány liter eltérést mutat már száz kilométeres távon is, de nem kell ólomlábú vagy örök késésben lévő sofőr ahhoz, hogy a kocsi többet fogyasszon: elég, ha szinte mindig teljes terheléssel használják. Olyankor nem csak az üzemanyag-fogyasztás nő, az alkatrészek is kevesebb ideig bírják, a néhány százezer forinttal drágább, erősebb motor választásával tehát javítási költséget és – ami a cégautóknál nem kevésbé fontos – szervizben töltött időt is lehet spórolni.
Szempont még a felszereltség és a szín is: kiskategóriás személyautókat és kishaszonjárműveket szinte bármilyen konfigurációban el lehet adni, amikor néhány éves korukban arra kerül a sor. Utóbbiaknál a fehér szín nem csak azért praktikus, mert nem kell érte kifizetni a metálfény felárát, hanem azért is, mert egyszerűen, olcsón dekorálható, és ez még a második tulajdonosnak is lényeges.
A légkondi már egy kompaktban is elvárás, a luxusautók felé közeledve pedig az igényszint is nő, a rövidebb extralistával pedig spórolni sem feltétlenül lehet. Ez a flottakezelésnél válik nyilvánvalóvá: egy nagy flottacég akár sok százezer autónyi saját tapasztalattal, statisztikákkal, piaci információkkal és szakértőkkel rendelkezik, és pontosan ki tudja számítani, az operatív lízing futamideje végén mennyiért tudja majd továbbértékesíteni a visszavett autót. Ilyenkor eshet meg az a furcsaság, hogy egy szerényebb, mondjuk szövetüléses, kézi váltós luxusközeli kocsit magasabb havidíjért üzemeltetnek, mint az adott típus bőrös-automatás, drágább verzióját – utóbbit ugyanis könnyedén el tudják majd adni, a fapadost viszont csak nehezebben, és nyomott áron.
Nagyobb járműparknál arra is gondolni kell, hogy ha flottafrissítésnél egyszerre kerül a piacra több száz azonos színű, kivitelű, felszereltségű autó, akkor azzal saját maguk nyomják le az árakat – érdemes időben elnyújtani a beszerzést és a cserét, és mérlegelni, feltétlenül szükséges-e az azonos szín és karosszériaforma. Feltűnt, hogy – az egyébként lízingelt – Opel Astra rendőrautók sem mind fehérek, hanem ezüstmetálok is vannak köztük?
Egyáltalán nem egyszerű tehát a cégautó-választás – de mit tehet az, aki döntési helyzetben van? Tájékozódhat tesztekből, felhasználói tapasztalatokból, statisztikákból (persze a márkakereskedés értékesítője is segít, de tőle ne várjunk elfogulatlanságot), végiggondolhatja, pontosan milyen körülmények között használják majd a kocsit. A legjobban viszont akkor jár, ha a téma valamely szakértője segíti. Egy komplex szolgáltatást nyújtó, profi flottapartner például valamennyi fenti paramétert is vizsgálja, az igényeket pontosan felmérve ad ajánlatot a vevő által elképzelt, illetve a szerintük ideális cégautóra, cégautókra, ha kell, tesztautót biztosít, és vásárlás után is folyamatosan figyeli és elemzi a flotta működését, hogy annak összetétele is hatékonysága is optimális legyen.