Villogó lámpájú biciklivel idén először közlekedhetünk szabályosan, de azért továbbra is vannak elavult vagy meglepetésszámba menő szabályok.
Lakott területen jobban látni tilos
Mit teszel, ha valahol a külvárosban autózol éjjel? Házak, emberek sehol, legfeljebb ipari épületek és kóbor állatok, utcai lámpák alig, nem látsz rendesen a tompított a fényszóróval. Felkapcsolod a távfényt? Nyilván, de ezzel rögtön meg is szeged a KRESZ-t. [44. § (3)278 A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni – fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad.]
Mit jelent, hogy gyerekek, 200 méter?
Ismerős ez a tábla, arra figyelmeztet, hogy a jelölt szakaszon – például mert óvoda, iskola van a közelben – „gyermekeknek az úttestre lépésével fokozottan számolni kell”. És mit jelent, ha alatta, egy kiegészítő táblán egy távolságot tüntettek fel? Természetesen azt, hogy az adott távolságon belülre vonatkozik mindez. És azt tudod, hogy tavaly május óta ilyen esetben 30 km/h a megengedett legnagyobb sebesség a jelzett szakasz teljes hosszán? [26. § (6) A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.]Résnyire sem lehet nyitva a csomagtérajtó
Kombid van, de még így is tíz centit kilóg belőle, amit vinnél benne? Szedánod van, és mondjuk egy bicikli kormányától nem tudod teljesen lecsukni a csomagtartót? Ha biztonságosan rögzíted a rakományt, gondoskodsz róla, hogy a nem teljesen becsukott ajtó ne lifegjen vagy nyíljon ki útközben, látszódik a rendszám és a hátsó lámpa is – hát akkor se mehetsz egy métert sem. [47. § (2) A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.]
A fizika alól felmentve
Várat még magára a fizika és a KRESZ harmonizációja, addig pedig érdekes paragrafusokat találunk az utóbbiban. Könnyen megérthető a biztonsági öv lényege: azt szolgálja, hogy használatával ne loccsanjon szét a vezető vagy az utas se a műszerfalon, se kicsit előbbre, az aszfaltra repülve. A jogszabály nem tér ki rá, hogy a taxisokra nem úgy hatnak a fizikai erők, vagy nem kár értük annyira, mindenesetre ők mentesülnek a kötelezettség alól. [48. § (5) Nem kell becsatolni a biztonsági övet: b) a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít.]
Vagy talán a sárga rendszámnak lehet valamilyen mágikus ereje, ami a civil autóból amúgy kirepülő gyereket is megvédi egy balesetnél. [48. § (8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni: c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik.]
Aki pedig képes megfejteni a lakott területen kívül, menetrend szerinti autóbuszon utazók biztonságának ellentmondását, annak a poker freeroll gyerekjáték lehet. Alapvetően be kell kötniük magukat – de ha a busz álló utasokat is szállíthat, akkor erre nincs szükség. [48. § (8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni: e) a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat.]
Állj meg, ha vészvillog a gyerekszállító
Ha egy gyermekszállító busz (definíciója: elöl-hátul 40x40 centis, sárga, gyermekeket ábrázoló tábla, plusz GYERMEKSZÁLLÍTÁS felirat) párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton áll és vészvillogót használ, tilos kikerülni és megelőzni. Nem hallottál róla? Pedig bő fél éve benne van a KRESZ-ben. [20. § (6) „Gyermekszállítás”. Az így megjelölt a) úttesten álló autóbuszt – a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában – kikerülni, és b) autóbusz mellett – a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten – elhaladni tilos.]Üres nagykörúton csendben mentőzni tilos
Alapvetően a megkülönböztető jelzéseket használó járművek – mentők, rendőrök stb. – akkor mentesülnek a KRESZ számos rendelkezése alól, amikor egyszerre használják a megkülönböztető fény- és hangjelzést, magyarul villognak és szirénáznak is. Van olyan opció is, hogy menetközben csak a villogót működtetik, akkor viszont csak gyorshajthatnak. [49. § (2a) Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.] A mentősofőr, aki éjjel háromkor úgy viszi a sérültet a körúton, a sínen, hogy közben nem akarja feleslegesen felriasztani a környék alvó lakosságát, ezért csak a villogót használja, bizony szabálytalan.
(Nyitókép: Urbán Tamás – Fortepan)