Biztonságos motorozás 125 köbcentivel – Ezekre lesz szükséged!

Van az a főorvosok közt népszerű poén, hogy ha esik az eső, lesznek friss szervek, hiszen mindjárt hozzák az első motorost. Tény, hogy kockázatosabb, mint autózni, de ha okosan választunk felszerelést, minimalizálható a sérülés veszélye. A Moto.hu szakértője, Kristóf segített eligazodni a 125 köbcentis motorok kiegészítői között.

Mióta könnyebb B125-ös jogosítványt szerezni, feltehetően egyre többen pattannak a nyeregbe. Bár a korábbi negyven helyett ma már csak öt (három elméleti és két gyakorlati) órán kell részt vennie a vizsgához annak, akinek autós jogsija már van, arra azért ne számítsunk, hogy egy hét alatt meg lehet csinálni. A két vizsga között el kell telnie három munkanapnak, a számítógépes adatkezelés miatt ez a gyakorlatban hat napot jelent, tehát két hét szükséges a mutatványhoz.

Az oktatás díja nagyjából tizenötezer forint, ám ha hibázunk, könnyen felcsúszik akár negyvenig is. A vizsgán ugyan szigorúan megkövetelik a védőfelszelést, de az utcán már más a helyzet, hiszen hivatalosan csak a bukósisak kötelező. A Player viszont további négy dolgot ajánl a biztonságos motorozáshoz, ám előtte nézzünk néhány példát, mikre ülhetünk rá egyáltalán a B125-ös kártyával a zsebünkben.

A stílusos: Vespa LX 125

A modern Vespák elődeik báját modern technológiával társítják, így egy 125 köbcentis modell a legjobb városi járgányok egyike. Mindenki szereti, mert jó ránézni, és ha hozzáöltözünk, garantáltan mi leszünk a parkoló legdivatosabb elemei. Négyütemű motor, 95 km/h végsebesség, de a stílusnak ára van, hiszen akciósan is 900 ezer forintról indul, bár használtan ennek harmadáért is megszerezhető.

Az innovatív: Piaggio MP3 125 Hybrid

A háromkerekű MP3 eleve érdekes jármű, hát ha még hozzátesszük, hogy a Hybrid a világ első ilyen típusú robogója! Akár húsz kilométert is megtesz egyetlen korty benzin nélkül, töltése pedig csak három óráig tart. Az első két kerék a normálnál sokkal nagyobb tapadást és stabilitást eredményez, ezen felül pedig garantálja, hogy mindeni utánunk forduljon az utcán. Nagy robogóhoz nagy ötlettel nagy ár is párosul, az MP3 Hybrid ugyanis hárommillió forint.

A vagány: Yamaha WR 125 R 

Vidéken lehet ideális választás ez az enduró, hiszen valójában sárdagasztásra termett, de a városban is használható. Hatfokozatú váltója pontos, amire szükség is van, mert a legtöbb helyzetben a magas fordulatot szereti. Ez a Yamaha annyira japán, hogy a motorja Olaszországban készül, az összeszerelés pedig Franciaországban zajlik, de a minőségére nem lehet panasz. Olyan könnyű vezetni, akár egy biciklit, így ideális kezdőmotor a járatlan utak kedvelőinek. Bő egymillió az ára.

A sportos: Honda CBR 125 R

A kis CBR dizájnja a nagyokéra hajaz, de nem kell megijedni: ez sem az őrült száguldozásra termett. Az egyhengeres motor pont annyira erős, hogy a 125-ös belépőmodell teljesítménye elég legyen a városba. Nem olyan kényelmes ugyan, mint egy robogó, de ha a sportos stílust érezzük magunkénak, de nem szándékozunk terepen vagánykodni, a Honda a jó döntés. Ha pedig már mindent tudunk, lehet menni a következő szintre! Ára kicsivel ugyan, de egymillió alatt maradt. Használt, pár éves már a 300–500 ezer forint közötti ársávban elérhető.

Ha megvan a jogsi és a motor, még öt dologra lesz szükségünk. Igen, ötre, nem csak a bukósisakra. Ám mivel az a kötelező, kezdjük azzal!

A bukósisak

A jó sisak paraméterei motoronként változnak, így elsősorban azt kell megnéznünk, mihez veszünk felszerelést. Gondolhatnánk például, hogy a divatos, retrohangulatú nyitott sisakok kevésbé biztonságosak, mint zárt társaik, hiszen ha rosszul esünk, nem védik az arcunkat. Csakhogy robogókra, illetve más kisebb teljesítményű motoroknál a zárt sisak bepállik, mert a kis sebesség miatt nem hűti a menetszél. Márpedig ha folyamatosan izzad a fejünk, az balesetveszélyes. Ettől függetlenül a chopperesek által előszeretettel használt apró sisakokat jobb elfelejteni.

Szintén fontos a megfelelő méret kiválasztása. Se túl szűk, se túl tág nem lehet, ha pedig rajtunk van, tilos elfordulnia. Ha mégis ez történik, túl nagy a sisak. Ez menet közben azért is jelent gondot, mert alákap a szél, és szitálni kezd tőle. Manapság olyan sisakok is vannak, melyeknek belső mérete egy pumpával változtatható, míg a nyitott/zárt kérdést a levehető állú sisakok oldják meg remekül. A legtöbb zárt sisakban egyébként beépített napszemüveg is van, és a bélésük is kivehető. 20–40 ezer forintig érdemes nézelődni. Nyilván van drágább, de egy 125-ös nyergében nincs rá szükség.

A ruha

A normál utcai öltözéket is fel lehet turbózni megfelelő mennyiségű protektorral, de jobb ötlet, ha inkább eleve protektoros kabátot és nadrágot öltünk. Nem a legdrágább bőrszerkókra kell gondolni, hiszen azok a versenyzőknek készülnek. Az ideális ruha víz- és szélálló, bélése kivehető, formája sok esetben szűkíthető is, és a kabát az alján cipzáros, így összekapcsolható a nadrággal. Mind a felső, mind az alsó rész jól szellőző, és protektorokkal ellátott.

A női motorosoknak sem lehet okuk a panaszra: rengeteg jó szabású motorosruha közül választhatnak ők is. A nyári időszakra létezik még egy megoldás, az úgynevezett protektoring. Ez tulajdonképpen egy hálós kabát protektorokkal, ami azért előnyös, mert bár olyan, mintha semmit sem viselnénk, mégis van hely rajta az iratoknak és a mobilnak, miközben a lényeges pontokon ugyanúgy véd, mint egy normál motorosdzseki. Kabátot és nadrágot is a 16–60 ezres sávban érdemes keresni.

A kesztyű

Azért érdemes nagyon ügyelni a megfelelő kesztyű kiválasztására, mert ha baj van, legtöbbször a kezünk éri először a földet. Az ideális darabban szabadon mozognak az ujjaink, van szellőzése, a tenyere pedig gumírozott a maximális tapadásért. A hideg ellen is véd, és passzentos. Dupla varrások, vastag anyagok és protektorok: ez a hosszú életű kesztyű (és ujjak) ismerve.

Míg a téli időszakban inkább a bőr, nyáron a textilkesztyűk a nyerők. Természetesen kesztyűből is vannak a vékonyabb női kezekre gyártott modellek, amik menni fognak a szűkre szabott motorosruhához. Négyezerért már van, egy tízesből jót kapunk.

A csizma

Persze, lehet utcai cipőben is robogózni, de ha komolyabban gondoljuk a motorozást, nem árt venni egy jó csizmát vagy motoros cipőt. A vizsgán sem véletlenül kérnek magas szárút, hiszen fontos, hogy tartsa a lábunkat. Egy megfelelő lábbelinek nem csupán motorozáskor kell jól teljesítenie, hanem akár egy hosszabb séta alatt is kényelmesnek kell lennie. Mint mindig, most is fontos a jó szellőzés, illetve a vízállóság. A legtöbb csizma eleve így készül, de nem árt ellenőrizni.

Fontosak a beépített protektorok, illetve az, hogy mennyire jó vele váltani. Ami a dizájnt illeti, széles a skála a sportostól az elegánson át az extravagánsig. Itt mindennek csak a pénztárca szab határt, de reálisan számolva 20–70 ezerig terjed a jó motoros csizmák ára.

Az ellenőrzőlista tehát a következő: motor, jogsi, sisak, ruha, kesztyű, bakancs. Ha mind megvan, nagy eséllyel nem a főorvosok kedvenc vicce lesz a forgatókönyv. Jó motorozást!

(A tippekért köszönet Kristófnak a Moto.hu-tól!)

A Player közlekedésbiztonságról szóló cikkeit itt találod!

Egy biztos: az állat sosem hibás. Az viszont bonyolult, hogy akkor ki az, és ki fizet kinek, ha megtörtént a baj. Segítünk eligazodni nyulak, őzek, önkormányzatok és vadásztársaságok között. Kiderül az is, miért volt érdemes figyelni biológiaórán.

Egy útra tévedt vad elütésekor az anyagi kár a kisebb gond, de ha szerencsésen megússzuk sérülés nélkül, előbb-utóbb elkezdjük számolni a százezreket, és szeretnénk, ha valaki meg is térítené a kárunkat. Sok mindentől függ, hogy ki fizet a végén, ezért ha bekövetkezett a baj, mindenképp rendőrt kell hívni. Azt érdemes rögtön az elején tudomásul venni, hogy az állatok sosem hibásak. Mindegy, hogy szarvas, őz, vaddisznó, róka, fácán, nyúl vagy éppen sündisznó, az biztos, hogy régebb óta honos a területen, mint az úttest.

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy egy kifejlett vadkan hatszázezer, egy többéves szarvasbika pedig három és fél millió forintot ér az államnak, a mezei nyúl is húszezer forint; aki netán direkt üti el egy jó pörkölt reményében, lopást követ el. A szeptember közepén kezdődő bőgési időszakban a bűncselekmény esetleges megúszásától függetlenül sem jár jól senki a céges teherautó lökhárítójára kent szarvasbikával, hiszen az állat mirigyei által ilyenkor termelt rigyetési szagnak köszönhetően a húsa gyakorlatilag ehetetlenné válik.

Arról sem az állatok tehetnek, hogy az autók erős fényétől azonnali menekülés helyett inkább ledermednek az út közepén, az pedig kifejezetten az emberek sara, hogy ínycsiklandozó kukoricával ültetik be az út menti vidéket. Ezek szerint tehát mindenképp az ember a hibás. De ki fizet?

Amikor az autós a hibás

A józan paraszti ész segít: ha valaki nem a KRESZ szerint, és főleg nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett, csak saját magát okolhatja. Szintén így van, ha a baleset után a sietség kedvéért nem hívjuk ki a helyszínelőket. Utólag senki sem fog hinni nekünk. Amennyiben minden szabályt betartva, ám a saját ügyetlenségünk (lassú reakció, a fékezés hiánya) miatt ütöttünk el egy vadat, szintén senki sem fizet majd helyettünk az autónk javításáért, és még örülhetünk is, ha a vadásztársaság állja a saját kárát. Minden a vizsgálattól függ. Ha szándékosan ütünk el egy állatot, vagy ha a reflektortól leblokkolt állatot csapjuk el, minden költség minket terhel. Akkor is mi vagyunk a hibásak, ha szarvasbőgés idején ütünk el egy szerelmes jószágot, ez ugyanis jogi rendellenességnek minősül.

Amikor az vadásztársaság a hibás

A Ptk. 1996. évi LV. törvény szerint  "a vadászatra jogosult köteles megtéríteni a károsult részére a vad által a mezőgazdálkodáson és erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt". Ez azt jelenti, hogy hiába van kint a tábla, ez nem mentesíti a vadásztársaságot a felelősség alól. Ha nincs kint a tábla, még egyértelműbb a helyzet. Illetve lenne, ha ez a gyakorlatban is így működne. Valójában ha a vadásztársaságokról remélünk pénzt, jó kis meccsre lehet számítani. Hiába hiányzik a tábla, a felelősséget egymás között passzolgathatja a helyi önkormányzat, az útkezelő és a vadgazda. Saját vétlenségünket nehéz bizonyítani, az esetek többségében a vadásztársaság csak a vadkárt vállalja. Könnyebb a helyzet, ha egy rossz irányba terelt hajtás következtében kerültek az állatok az útra, bár ilyen amatőr hibára kicsi az esély. A társaságok igyekeznek az etetőket is minél távolabbra helyezni az úttesttől, hiszen senki sem félti úgy az állományt, mint ők.

Amikor az önkormányzat a hibás

Ha a vadásztársaság bizonyítani tudja, hogy az önkormányzati bürokrácia labirintusában kavarodott el a több hónapja beadott táblakihelyezési kérvény, az önkormányzat a hibás. Persze, csak ha mi angyalok voltunk a felelősség-vizsgálat szerint.

Amikor az út karbantartója a hibás

Ha az útszéli növényzet elhanyagolt, nincs levágva, és ezért történik a baleset, a karbantartó a hibás. A helyszínelők ezt elég egyértelműen eldönthetik.

Állati adatok

A szarvasok általában éjszaka, csapatban (rudliban) közlekednek, ezért ahol eggyel találkoztunk, valószínűleg többel is fogunk. Az őz ezzel szemben magányosan bandukol, de a gida követi az anyját. Ne várjunk sokat az őzektől: elég butácskák szegények, így különösen figyelni kell rájuk. Persze egy harminckilós őz pusztítása semmi egy kétmázsás vaddisznóéhoz képest: ha az beesik az ablakon, nem sok jó vár ránk. A kukoricások állandó vendégei, mezőgazdasági területek mellett érdemes számolni velük.

Bár a disznókra jobb esetben tábla figyelmeztet, a mezei nyulaknak már nem jár ekkora megtiszteltetés. A bő hatkilósra is meghízó nyulak zokszó nélkül leülnek az út közepére, főleg ha fényt látnak (a duda segít). A fácán áprilisban, a párzási időben rohangál a legtöbbet, de az útszéli magvak is a civilizáció felé csábítják. Hajlamos pont túl későn felrepülni, összetörve a szélvédőnket. Egy mozgásképtelenné tett fácánnak a róka örül leginkább, akivel nem csak erdős területeken, hanem a települések környékén is találkozhatunk, mert hajlamos a veszettségre, és mert imád tyúkot lopni.

A vadbaleseteket teljesen nem tudjuk kizárni, ám ha betartjuk az alapvető játékszabályokat, nagy eséllyel megússzuk Bambi kivégzését, a sajátunkról nem beszélve.

 

Egy család igényeit szem előtt tartva néztünk szét az új és a használt autók között, hogy megtaláljuk a számukra ideális autót. A tágas utas- és raktér, a praktikum, a megbízhatóság és a teljesítmény alapján Dacia és BMW is felkerült a tízes listára.

Többet legyen használatban, mint szervizben, ne legyen halálos ítélet egy kisebb koccanás, hőségben is lehessen benne huszonpár fok, és ne legyen döntési helyzet, hogy a két gyereket vagy a csomagokat hagyjuk otthon. Ha új vagy garanciális, az nagyszerű, ha használt, akkor is lehessen vele még pár százezer potenciális kilométert megtenni. Ezek voltak válogatásunk szempontjai.

Skoda Roomster

A csehek kínálatából a kifutó szériás Octavia Combi Tour II is jelölt lehetne, ha a majdnem négymilliós alapárért kicsit több lóerő járna. Így viszont a Roomsterre terelődik a figyelem: a 105 lóerős 1.2 TSI benzinmotor, légkondi, mp3-as rádió, ESP (menetstabilizáló), vonóhorog-előkészítés és a kikapcsolható utasoldali légzsák (ez a gyerekülések miatt fontos) is belefér a 4 061 690 forintos árba. A "latinvörös" fényezés ingyen van, mint ahogy a fekete tetősín is, a Family-felszereltség pedig alapból annyi tárólórekeszt tartalmaz, hogy csak győzzük telepakolni!

Opel Astra Classic Caravan

Ha valamire, hát erre mondhatjuk, hogy kiforrott. Klasszikus kombi, amely ugyan se formájával, se megoldásaival nem fogja sokkolni a családot, de azért tartogat pár kellemes meglepetést. Az első, hogy a legolcsóbb benzinmotorja is 115 lóerős. Ez elég, így költhetünk másra. Az Astra biztonsági alapfelszereltsége jó, kapunk menetstabilizátort és függönylégzsákokat is. Az extrákat érdemes csomagban rendelni, úgy olcsóbb. A klíma mellett így bőrözött lesz a kormány, tetősín segíti a csomagszállítást. A vége 4,447 millió forint, ami vidám szám egy ilyen Opelért.

Dacia Lodgy

A Daciával jobb megbarátkozni, mert három autóval is szerepel a listán. Elsőként a Lodgyval, amely egy fapados egyterű, alapból öt, felárért hét üléssel. Ha elég az öt hely, a legerősebb, 107 lóerős dízelt az Artic-csomagban már 4,19 millió forintért megkapjuk, amihez jár a klíma, viszont nem jár sem az mp3-as hangcucc, sem a menetstabilizátor. A küllemétől nem ájulunk el, és a beltér sem kényeztet agyon, viszont van benne rengeteg hely, variálható a beltér, és van tetősín. Ha mindig sok a cucc, a Lodgy lehet a megoldás. A hétszemélyes kétszázezerrel drágább.

Dacia Duster

A Dusterben az a legjobb, hogy fullosan sem kerül többe 3,695 millió forintnál. Metálfényezés, klíma, ESP, mp3-as hangtechnika, bőrkormány, és még a motor is extra, hiszen a 105 lóerős 1,6-os etanollal is elmegy. Persze amit feláldozunk, az a hely, de még hátul három gyerekkel is marad egy 475 literes csomagtartónk, a bicikliket pedig bárhova fel lehet rakni. Ez az aktív családoknak való. Erdő szélén jó a kedv, a Duster összkerékhajtása pedig kihúz a sárból, de havas vidéken is jól jön. A román-francia SUV nagyon sokat ad meglepően kevés pénzért.

Renault Kangoo

A Renault most minden modelljéből 400 ezer forint kedvezményt ad. Így már jó vétel lehet az 1,6-os, 105 lóerős Kangoo, melyben némi felárárt egész barátságos lehet a felszereltségi lista. Klíma, mp3-as magnó, tetősín, a beltérben extra rakodópolc. Mindez 4,315 millió forintért. Azért mielőtt még rohannánk a Renault-márkakereskedésekbe, nézzük meg, mint ajánl a Citroën a szintén akciós Berlingóval, vagy éppen a Dacia a fapados, de praktikus Logan MCV-vel.

Kia Cee'd SW

A Kiánál is akcióznak, a 126 lóerős Cee'd kombit 4,199 millió forintért adják. Ha ezt választjuk az alapmodell helyett, az extrákra már nem muszáj költenünk, hiszen a szériafelszereltségben szinte minden benne van. Az automata váltón kívül egyedül az ESP-t, és számos egyéb hárombetűst tömörítő biztonsági csomag feláras, de ha van rá keret, talán érdemes áldozni rá, hiszen családi autónál ez az egyik legfontosabb prioritás. A Kia hét évre vagy 150 ezer kilométerre szóló teljes körű garanciája szintén nyugalmat áraszt.

BMW 3 Touring

A használt autó sem feltétlenül végtelen problémahalmaz, érdemes elgondolkodni rajta, mit kapunk egy új Dacia áráért. A BMW 3-as kombijának ötéves példányai hárommilliónál kezdődnek, és a fiatalodással arányosan közelítenek a négyhez. Félúton találunk 120–180 ezer kilométerrel hirdetett jó állapotú, 163 lóerős 320d-ket. Lehet, hogy kevesebb benne a hely, mint néhány autóban a listán, de ez egész más kategória mind teljesítmény, mind a presztízs szempontjából. Ha esetleg a bajorok nem állnak közel a szívünkhöz, az Audinál is körül lehet nézni: a dízel A6 Avantok hasonló árban mozognak.

Volvo V50

Az egyterű-kategória a modern kor találmánya, hiszen a klasszikus családi autó formája a kombi. És van-e elismertebb, nagyobb biztonságérzetet sugalló, mint egy Volvo? Nincs. A skandinávok verhetetlenek ezen a téren. A V50 jól néz ki, és már hároméves példányok is vannak a listán szereplő többi autó árszintjén, ám nincs belőlük olyan sok, így ha találunk egy megfelelőt, érdemes azonnal lecsapni rá. Az 1,6-os dízel nem ajánlott: ekkora karosszériához a kétliteres illik. Azzal sem megy úgy, mint egy BMW, de nem is ez a cél, hanem hogy beférjen minden. Volvósnak lenni pedig jó érzés.

Honda Accord Tourer

Nagyjából a BMW 320d-k futásteljesítményével és árával hirdetik a használt Accord Tourereket is. Amikor kijött ez a széria, a Mazda 6 volt a legnagyobb konkurense, ami egy remek autó, de sokak szerint unalmas a formája. A Honda kombijára ellenben öröm ránézni! A képek nem adják vissza, de élőben az Accord Tourernek sportos hangulata van, miközben azt is tudatja a külvilággal, hogy egy megbízható gyerekszállító. A 2,2-es dízel 140 lóereje elég is a feladatra. Kár automatával venni, a hatfokozatú manuálissal élvezetesebb az oviba menetel.

Subaru Legacy

Persze, a Subaru az Impreza sportosabb verzióiból is csinált kombit, ám azokat még csomagterük ellenére is nehéz családi autóként jellemezni. A Legacy kombi ezzel szemben minden kritériumnak megfelel. Ha a Dacia Duster az aktívoknak való, ugyanez a Subarura is igaz: összkerékhajtása a legtöbb helyen kihúz a bajból. Vehetjük kétliteres benzines, vagy kétliteres dízelmotorral, előbbi 163, utóbbi 150 lóerős. Mindkettő bőven elég, csak más karakter. Nem sok Legacy kombi kering a használtpiacon, így ha erre vágyunk, résen kell lennünk. A vételár közelebb lesz a négy-, mint a hárommillióhoz, de lesz egy remek autónk.

És pont ez a lényeg! Hogy a családnak legyen egy jó autója, klímával, megbízhatóan, úgy, hogy mindkét szülő szeresse. Nem kell félni a használtaktól, ha alaposan átnézettük, viszont az új autó sem feltétlenül túlárazott, főleg, mivel listaárakkal számoltunk, amiből lehet, hogy enged a kereskedő. Persze a vásárláskor vigyük magunkkal a gyerekeket is, hiszen ők ülnek majd hátul!

Ha megvan az autó, egy belső kamera tovább növelheti a biztonságot!