Lehet nagyon sok pénzért profi dizájnerek segítségével, sok idő alatt megtervezni egy autó külsejét. És lehet lemásolni, majd egy kicsit átalakítva hamar és olcsón gyártásba küldeni egy klónt. Kínában sok cég választotta az utóbbi megoldást.
Lifan 320
Kínában olcsó divatosnak lenni! A Lifan 320 egy vidám Mini-klón, fapados verziója 1,3 millió forintnyi jüanba kerül, a csúcsverzió is csak félmillióval több. Színes tető, 88 lóerő, 155 km/h végsebesség, ötliteres fogyasztás: ez kell a kínai fiataloknak! Meg másoknak is: Peruban és Oroszországban Smiley néven fut. Ősein túl a motorja is brit: az 1,3-as, 16 szelepes négyhengerest az angol Ricardo mérnökei tervezték.
Geely GE
Míg az európai gyártók alig győznek minden modelljükből hosszított padlólemezes verziót gyártani a kínai piacra, a Geelynél úgy gondolták, megoldják a luxusautó-kérdést házon belül. A 2009-es Shanghai-i Autószalonon bemutatott Geely GE tanulmány a Rolls–Royce Phantom groteszk másolata lett, így nem csoda, hogy az angol cég perrel fenyegetőzött. Egy évre rá a békesség kedvéért gömbölydedebb formát kapott az autó, ám az értelmezhetetlen orrdísz, valamint a luxusautóba kevés V6-os megmaradt. Korábban a Mercedes–Benz C-osztállyal hasonlóan jártak, a Merrie 300 egy autószalont megjárt, de a sorozatgyártásra kénytelenek voltak átszabni.
Chery QQ
A 2003-ban bemutatott Chery QQ a másolás iskolapéldája. A General Motors állítása szerint olyan jól sikerült a koppintás, hogy a Daewoo Matiz/Chevrolet Spark ajtaját módosítás nélkül a QQ-ra lehet szerelni. Később azzal álltak elő, hogy a kínaiak a biztos bukás elkerüléséhez egy Daewoot használtak a Chery töréstesztjén. Ám mondhatnak az amerikaiak, amit akarnak: a QQ-t Iránban, a Fülöp-szigeteken, Szingapúrban, Dél-Afrikában, Thaiföldön, Chilében, Vietnámban, Pakisztánban és Srí Lankán is forgalmazzák.
Great Wall Peri
Mindegy, hogy Perinek hívjuk, vagy Jing Lingnek, mint a kínaiak, a kisautó erősen pandásra sikeredett. A Fiat az olasz bíróságon ugyan elérte, hogy a Great Wall termékét kitiltsák az országból, ám cserébe a kínaiak is pert indítottak, méghozzá otthon, ipari kémkedéssel vádolva az olaszokat. Könnyű kitalálni, hogy a kínai hatóságok kinek kedveztek. A Great Wall Motors több mint nyolcvan országba exportál; nem a Perivel kapcsolatban érte az első másolási vád, és gyanítjuk, hogy az utolsó sem.
Shuanghuan Noble
A Noble motorja a jól ismert Suzuki Wagon-R-é, padlólemeze pedig az Alto rövidített verziója. Ami a többit illeti: az leginkább egy Smart Fortwo. A Daimlernek sikerült is kitiltatnia a Frankfurti Autószalonról, ám a bolognairól már nem, amikor pedig a görög forgalmazást próbálták megakadályozni, igencsak hoppon maradtak. A bíróság ugyanis úgy határozott, egy informált vásárló nem tévesztheti össze a Noble-t egy Smarttal, már csak azért sem, mert a kínai verzió négyszemélyes. És hogy miként sikerült négyszemélyessé varázsolni egy Smartot? Egyszerű: hátul egyáltalán nincs fejtér. A Smart mellett BMW X5-klónt is gyártanak, SCEO néven, korábban pedig a Honda CR-V-t másolták, ez volt a Laibao SR-V.
Jianghuai Automobile 4R3
Szegény Ford eddig borzasztóan érezhette magát, hiszen a JAC Motors évek óta másolja a Chevrolet Silveradót, miközben velük eddig egyáltalán nem foglalkozott. Ám vége a boldogtalanságnak, a 4R3 kódjelű pickup ugyanis az F–150 kiköpött mása, még az ovális embléma is rákerült! Akkora súlyt persze biztosan nem vontatnak majd vele, mint a Forddal: a 2,8-as négyhengeres dízel szerény 108 lóereje 240 Nm nyomatékkal hajt. A célpiacok Dél-Amerika, Dél-Afrika és a Közel-Kelet.
BYD Auto F0
A Toyota Aygo eleve három verzióban készült, hiszen a Citroën C1-gyel és a Peugeot 107-tel együtt gyártották. A kínaiak hozzácsaptak hát egy negyediket is, hátha nem tűnik fel senkinek. Az F0 az EU szerint másolat, az ázsiai fiatalok szerint viszont szimplán király (ott ugyanis ezzel a szlogennek reklámozzák), ezért veszik, mint a cukrot. Sajnos bár látszatra hasonlít, a hiányos mérnöki ismereteknek, valamint a rossz anyagválasztásnak köszönhetően az F0 nem úgy törik, mint egy Aygo: sokkal inkább egy üres sörösdobozra emlékeztet.
BAIC B80VJ
A G-osztály a világ egyik legjobb terepjárója. Egyetlen baja, hogy nagyon drága. Ezen próbál segíteni a BAIC Jeep-orrú klónja, melyben az a legviccesebb, hogy a Mercedes-Benz majdnem hárommillió dollárt invesztált gyártójába, a Beijing Automotive Groupba, hogy közösen gyárthassanak teherautókat a kínai piacra. A Daimlert persze nem érhette teljes meglepetésként a dolog: két éve a B-osztályt másolták le hasonló szorgalommal, BC301Z néven. Túl a barátságon!