Játékosok millióival együtt mi is tűkön ülve vártuk a nálunk éjfélkor kezdődő Playstation Eventet. A bátrabbak csodát vizionáltak, a kevésbé lelkesek egy forradalommal is beérték volna.
A vihar előtti csend
Az első generációs Playstation markáns sikere után a PS2 úgy állva hagyta a konkurenseit, hogy azok legfeljebb a világhódító konzol által hátrahagyott morzsákat szedegethették fel szipogva az asztalról. A sikerszéria a PSP megjelenésével megtorpant, majd a PS3-mal a vállalat végleg kiesett az egyeduralkodó szerepkörből. A riválisokhoz képest borsos ár (ami még így is elmaradt az előállítás költségeitől) és a nehezen programozható architektúra miatti fejlesztői problémák (melyek a multiplatform játékoknál szinte kiverték a játékosok szemét) erősen visszafogták az eladási mutatókat, ahogy az sem segítette a Sony ügyét, hogy az Xbox360 ekkor már egy éve gyűjtötte a rajongókat.
Tekintettel arra, hogy a gaming-ágazat a gyengélkedés ellenére is a Sony legerősebb szegmensei közé tartozik, nem túlzás azt állítani, hogy a generációváltás sikere létkérdéssé vált a japán cég számára.
Orbis a kukában
A nálunk éjfélkor kezdődő livestream hangulatos intro videója két másodperc alatt megduplázta a vérnyomásunkat. Mire a New York-i heppening házigazdája felsétált a tribünre, már biztosak voltunk benne, nem fogunk unatkozni. Végül Mark Cerny ajkait hagyta el először az, ami miatt ma reggel magyar gémerek ezrei ébredtek gyűrött fejjel: a Playstation 4 már itt toporog az ajtó előtt! Bizony, hiába szerencsétlen szám Japánban a négyes, az Orbis munkanevet mégsem véglegesítette a vállalat, inkább hűek maradtak a folyamatos számozáshoz.
Az esemény bővelkedett epikus és örömteli pillanatokban, de azért akadtak olyan momentumok is, melyek csiklandozó hiányérzetet hagytak maguk után. Mivel az előbbiek magabiztosan tehénkednek a mérleg súlyosabbik felén, ezért összességében panaszra nem lehet okunk.
Örömök és csalódások
Aminek örülünk…
- erős PC-alapú architektúra
- fejlesztőbarát hardver
- sokoldalú DualShock 4 kontroller és 3D-s PS 4 Eye
- vérátömlesztés a PS Move-nak és a PS Vitának
- végre cross-game chat
- lélegzetelállító prezentációk
- felturbózott közösségi élmény és személyre szabhatóság
- Diablo III
- még idén megjelenik
Aminek annyira nem…
- a sokat szajkózott 4K-ról egy szó sem esett
- néhány fontos kérdés nyitva maradt
- nem mutatták meg a gépet
A nagy kérdés – mennyire lesz erős a PS4? – eldőlni látszik. A válasz: nagyon. Bár a számfetisiszták éhesek maradtak, alapvető dolgokat már most elárult a Sony; a PS3 sok gondot okozó architektúráját kivágták az ablakon, és felcserélték egy tisztán PC-alapú felépítéssel. A gépben az AMD nyolc magos Jaguar X86–64 jelű CPU-ja osztja majd el az észt az 1,84 teraflop számítási sebességre képes grafikus kártya és a nyolc gigabájtnyi memória duruzsoló áramkörei között. Az üzenet egyértelmű: a vállalat egy kifejezetten kényelmes fejlesztői környezettel akarja megnyugtatni a PS3 programozásába beleőszült informatikusok fáradt idegeit.
A kontroller jól bevált felépítését nem forgatták ki a négy sarkából, de három hangzatos újítást azért sikerült rápakolniuk. Az első egy érintőképernyő, a második egy LED-panel, mely a kontroller térbeli elhelyezkedéséről ad információkat a 3D-ben is látó PS 4 Eye kamerának, a harmadik pedig egy „Share” gomb, melynek megnyomásával megoszthatjuk a képernyőnkön látottakat.
A „megosztás” az egyik legtöbbet szajkózott szó volt az eseményen. A napnál is világosabb, hogy a Sony ezúttal brutálisan rádolgozott a közösségi élmény és a konzol személyre szabhatóságának felpörgetésére. A kiegészítő funkciók tekintetében a vállalat annyi szolgáltatást vasvillázott össze, hogy még a színpad felett elhelyezett gigantikus képernyőt is sikerült velük teletapétázni, a Netflix, az Amazon, a YouTube és a Facebook logói pedig szinte kiégették a jelen lévők retináját.
Hatalmas vigyorral a képünkön konstatáltuk, hogy a cég a géppel új életet lehel a már-már elfelejtett Move-kontrollerbe, a parkolópályán veszteglő PS Vita életre keltése pedig egyenesen zseniális húzás. A PS Vita konkrétan egy mini PS4-gyé válik a tavaly felvásárolt cloud-gaming szakértő, a Gaikai segítségével, és az is egyértelművé vált, hogy a konzol a telefonunkkal és tabletünkkel is könnyen megtalálja majd a közös hangot. A cloud-gamingben rejlő lehetőségeket egyébként a konferencia nem ragozta túl, de azért halkan a fülünkbe súgták: lesznek még itt meglepetések.
Mivel fogunk játszani?
A házigazda büszkén jelentette be, hogy az ügyük mögé képesek voltak felsorakoztatni az összes jelentősebb fejlesztőstúdiót. A szoftveres prezentációk között láthattunk olyat, ami kínosan laposat tudott csak puffanni – mint például a Braid alkotóinak új puzzle játéka, a The Witness, vagy a Studios Japan Knack című platformere –, de olyat is, ami magabiztosan pattintotta ki az állkapcsunkat a helyéről. A Quantic Dream techdemóját tátott szájjal bámultuk, amikor pedig a Blizzard egyik fejese, Chris Metzen közölte, hogy a Diablo III végre konzolon is élvezhető lesz, majd kiugrottunk a bőrünkből.
A színpadra lépő prominensek ezek mellett dobtak nekünk pár igazán finom falatot néhány készülő projektből. A kedvenceinkből összeállított top5-ös lista tagjait meg is nézheted.
- Killzone Shadow Fall
- Watchdogs
- Infamous Second Son
- DriveClub
- Deep Down
Aftermath
A konferenciát záró dátum rendkívüli örömmel töltötte el a türelmetlenebb gémerek szívét, ugyanis a konzolt az ünnepekre ígérik, ami feltehetőleg a karácsonyt jelenti. Lerítt az egész eseményről, hogy a Sony igyekezett meghallgatni a PS3-mal kapcsolatos sirámokat, és teljes erejével nekifeszült a generációváltásnak.
Mivel a CES-en még a csapból is az ultra-HD felbontásként aposztrofált 4K folyt, melynek a Sony volt az egyik szószólója, arra számítottunk, hogy a mágikus hívószó a konferencián is felbukkan majd, de végül csalódnunk kellett. Emellett magát a gépet sem láthattunk teljes életnagyságban, az optikai meghajtó kérdése nyitva, a cloud-gaming pedig kibontatlanul maradt, de – mint ahogy mindennek ebben a mocskos gaming-szegmensben – ennek is megvan a maga oka. Egyrészt hamarosan a Microsoft is előjön a farbával, másrészt pedig a videojátékos világ legnagyobb eseménye idén is az E3 lesz, így érthető, hogy a Sony talonban hagyott néhány petárdát a későbbiekre is.
A kérdőjelek mellé szerencsére végre oda tudunk biggyeszteni egy határozott kijelentést izmos ponttal a végén: a jelek a PS2 óta nem voltak ilyen biztatóak a Playstation-brand számára.