Előbb-utóbb kiszorulnak majd a belsőégésű motoros autók. De lehet, hogy tényleg csak néhány évük van hátra?
Sallai R. Benedek LMP-képviselő önálló képviselői indítványt nyújtott be a parlamentnek, és szeretné elérni, hogy az Országgyűlés mielőbb határozatot fogadjon el
a belső égésű motoros gépjárművek kivezetését, illetve az önvezető autókat érintő jogalkotásnak mielőbbi megkezdéséről.
Ebben konkrét, és egészen drasztikus szigorítási javaslatok vannak:
- a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelésekor már idén szeptembertől kitiltanák az adott városból az összes dízelautót és az Euro 4-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt benzines autókat
2018-tól
- emelnék a gázolaj jövedéki adóját
- szén-dioxid-adót vetnének ki minden, szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagra
- kivezetnék a saját gépjárművel járást támogató adókedvezményeket és cafeteriát
- adómentessé tennék a tömegközlekedési bérleteket
- jobban ösztönöznék a kerékpárral munkába járást
- kivezetnék a hibridek kedvezményeit
- betiltanák a 150 kW-nál (201 lóerő) erősebb dízelautók forgalmazását
2020-tól
- teljesen megtiltanák a dízelautók forgalmazását
- szintén megtiltanák a 150 kW-nál erősebb benzines autók forgalmazását
- kitiltanák a városközpontokból az összes dízelautót és az Euro 4-esnél szennyezőbb benzineseket
2025-től
- megtiltanák a benzines autók, valamint a dízel kisteherautók, teherautók és buszok forgalmazását
- az összes 100 ezer lakos feletti város belterületéről kitiltanák az összes dízelautót és az Euro 5-ösnél szennyezőbb benzineseket
A határozatot az Országgyűlésnek kell elfogadnia, erre azonban elég kicsi az esély. A fentiek alapvetően, és nagyon rövid időn belül megváltoztatnák a hazai autópiac helyzetét, a drasztikus korlátozások miatt a nem túl idős autók is jelentősen vesztenének értékükből, komplett márkák szorulnának ki az itthoni kereskedelemből.
Ettől még az irány egészen biztosan ez lesz, csak valószínűleg hosszabb kifutással.