Csak egy példány készült belőle, mégis nagyon ismerősnek tűnik a Volvo tanulmányautója, amit éppen harminc évvel ezelőtt mutattak be, és aminek a dizájnja és a technikája is megváltoztatta, amit addig a márkáról gondolhattunk.

A kilencvenes évek fordulópontot jelentett a Volvo számára, az évtizedek óta szögletes, megbízható és biztonságos autókat gyártó márka készen állt a változásra. A kor szelleme futurisztikus formájú és fejlett technikájú tanulmányautókat eredményezett, és 1992-ben a párizsi autószalonon a Volvo is bemutatta a saját elképzelését a jövőről.

Az Environmental Concept Car, röviden ECC azt mutatta meg, hogy 1992-ben hogyan képzelte el a Volvo az ezredforduló kényelmes, biztonságos és környezettudatos családi autóját. A koncepció alapjában határozta meg a Volvo következő időszakát, hiszen nem kell nagyon hunyorítanod ahhoz, hogy észrevedd benne az 1998-ban bemutatott S80 vonalait.

Gázturbinás hibrid

Pedig az ECC elsősorban nem is a formájával, hanem a technikájával nyűgözte le a közönséget a párizsi autószalonon. A sajátos hibrid rendszerben a kerekeket elektromotor hajtotta, amit egy tiszta üzemű gázturbina látott el energiával. A teljesítménye ugyan a 100 lóerőt sem érte el, de az akkumulátorról képes volt 145 kilométert megtenni tisztán elektromosan.

A tanulmányautóhoz felhasznált anyagokat úgy választották ki, hogy a gyártásuk minél kisebb hatást gyakoroljon a környezetre, és nagymértékben újrahasznosítható legyen. Az alumínium használatával az autó tömegét 1580 kilogrammra szorították,

a műszerfalán pedig akkoriban nagy dobásnak számított a forgalmi információkat is mutató navigációs kijelző.

A lekerekített orrával az áramvonalas karosszéria légellenállási együtthatója 0,23 volt, ezért a szerény teljesítménye ellenére sem számított lassúnak. Hibrid módban 12,5 másodperc alatt gyorsult százra, de tisztán elektromosan 23 másodpercre volt szüksége hozzá, a végsebessége 175 km/óra volt. A hatótávja egy tank üzemanyaggal elérte a 668 kilométert.

A forma forradalma

A műszaki tartalma annyira különleges volt, hogy teljesen elterelte a figyelmet az ECC formájáról, pedig a tanulmányautó dizájnja alapjában vége határozta meg a Volvo következő évtizedének stílusát, ezzel rengeteg olyan új vásárlót szerezve a márkának, akiket már nem hatott meg a kockaforma kombik idejétmúltnak tartott külseje.

A kilencvenes évekig a Volvóról mindenkinek ez a kombi jutott eszébe
Az 1991-ben bemutatott 850-es még a Volvo előző korszakát idézte

Pedig maga a Volvo is éltette a szögletes autók kultuszát, szinte teljesen elfeledtetve, hogy egykor olyan vonzó modelleket is gyártottak, mint a P1800.

Az új stílus Peter Horbury érdeme, aki 1991-ben lett a Volvo vezető formatervezője.

Korábban dolgozott a 480 ES dizájnján is, ami ék alakú karosszériájával és bukólámpáival lógott ki a márka hagyományos kínálatából.

Peter Horbury hozott új színt a Volvo formavilágába
Horbury is közreműködött a rendhagyó 480 ES tervezésében
1996-ban jelent meg a Volvo egyik legszebb modelljének tartott C70

Horbury azt tervezte, hogy egy olyan csúcsmodellt alkot, amelynek stílusa a kisebb modelleken is megjelenhet, irányt mutatva a márka jövőbeli stílusához. A lekerekített kockaforma Volvo 850 formája még az érkezése előtt készült el, majd a kilencvenes években olyan modelleken dolgozott, mint a formás S40 és V40, vagy a csinos C70.

Karakteres vállak

Harminc évvel később könnyen kijelenthető, hogy az ECC formája szinte teljes egészében valóra vált a sorozatgyártásba kerülő S80-on. A tanulmányautón jelentek meg először a karakteres vállak, amelyek az első sárvédőktől a hátsó lámpákig vonultak, valamint a hangsúlyosan kiemelt motorházfedél, és a hátsó szélvédővel egy ívet alkotó csomagtérfedél.

Harminc éve azonban a közönség nem sokat foglalkozott az ECC formájával, hiszen annyira eltért a Volvo akkori stílusától, hogy azt gondolták, a rendhagyó külső célja nem más, mint felhívni a figyelmet a koncepcióban dolgozó innovatív technikára.

Horbury mindeközben titkon, mégis mindenki orra előtt forradalmasította a Volvo dizájnját.

A rendhagyó formavilágra végül a Volvo vezetése is rábólintott, és 1998-ban már sorozatgyártásra készen jelent meg az S80, amely

sablonként szolgált a kisebb, még sikeresebb S60-hoz, és a Volvo új korszakát megkoronázó XC90-hez,

amivel a márka beléphetett a szabadidő-terepjárók egyre ígéretesebb, máig népszerű táborába.

Nem nehéz belátni, hogy az S80-nal került gyártásba az ECC által jósolt dizájn
A 2002-ben bemutatott első XC90 a vállas dizájn kiteljesedése

Horbury lépése kockázatos volt, de kifizetődött a Volvo számára, a márkát ugyanis továbbra is a biztonságos családi autókról ismerték, de a dizájnjuk miatt még többen rajongtak értük. Érdekes módon az ECC formája hamarabb vált valóra, a gázturbinás hibridhez hasonlóan hatékony hajtásláncok pedig csak napjainkban kerültek előtérbe.

Ez is érdekelhet:

Az autótörténelem tíz legizgalmasabb Volvója

Nem hiszed el, de tudunk mutatni tíz vérpezsdítő Volvót.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés