Az elismerés 1964-es alapítása óta a Peugeot már hatszor nyerte el az európai Év autója díjat, ebből háromszor az utóbbi hat évben. Mindegyik modell a kor egyik legjelentősebb típusának számított.
A díjkiosztónak helyet adó genfi autószalon ugyan elmaradt, de biztosan hallottál róla, hogy idén a Peugeot 208 nyerte el az európai Év autója díjat.
A francia márka hatodszor vihette haza az elismerést, ezzel felzárkózott a rivális Renault mellé, ennél többször már csak a Fiatot díjazták, ami kilencszer győzött az évtizedek során. A formatervével, praktikumával és műszaki tartalmával mindegyik Peugeot egy korszakot jelentett az autóipar történetében, mutatjuk is mindet sorban.
Peugeot 504 (1969)
Még csak hatodik alkalommal ítélték oda a díjat, több mint fél évszázaddal ezelőtt, amikor a Peugeot az első győzelmét aratta. A felső-középkategóriás 504 később igazolta a zsűri döntését, és bámulatos karriert futott be mind az európai piacon, ahol a kifinomult technikája, mind pedig a fejlődő országokban, ahol robosztus felépítése miatt szerették a tágas autót, aminek a legfőbb vonzereje mégis a külseje volt.
A karosszéria a Pininfarina stúdió munkája, kivéve az orrkialakítást. A legenda szerint amikor Aldo Brovarone, a dizájnstúdió akkori vezetője meglátta a Peugeot házon belüli tervezőinek javaslatát, elvetette saját rajzait, mondván
„ezek a fényszórók olyanok, mint Sophia Loren szemei”
Az 504-est számtalan országban gyártották Argentínától Kínán át Dél-Afrikáig, és bár Európában tíz év után nyugdíjazták, a világ több pontján még évtizedekig, Nigériában például 2006-ig gyártásban volt. Összesen több mint 3,7 millió példány készült belőle, a limuzin mellett kombi, pick-up, kupé és kabrió változatban is.
A kupé ihlette ezt a fantasztikus koncepcióautót:
Peugeot 405 (1988)
Az európai Év autója díj történetének legnagyobb előnyével győzött 1988-ban a Peugeot 405, hiszen 212 ponttal körözte le a második helyezett Citroën AX-et, az 57 zsűritagból 54-en szavazták első helyre, amihez hasonlóra a mai napig nem volt példa.
A szintén a Pininfarina által tervezett középkategóriás modell
az 504-es hagyományait ápolta, de a blokkolásgátlóval és a turbódízel motorokkal a technikája naprakész volt.
A 405 a motorsportban is sikereket szerzett, Ari Vatanen előbb a Pikes Peak hegyi felfutón aratott két győzelmet 1988-ban és ’89-ben a B-csoportos 405 T16 raliautóból fejlesztett versenygéppel, majd ugyanennek a típusnak az átalakított változatával 1989-ben és ’90-ben is nyert a Párizs-Dakar-ralin.
A versenyautók pedig olyan utcai sportmodelleket ihlettek, mint a 200 lóerős 405 T16,
vagy a nagyobb darabszámban gyártott, 160 lóerős 406 Mi16. A modellből tíz év alatt több mint ötmillió darab készült, és a megbízható konstrukciójára jellemző, hogy a közel-keleti piacon a mai napig kapható újonnan.
Peugeot 307 (2002)
Az ezredforduló után díjazott első Peugeot egy új korszak kezdetét jelentette, a 307-nél sikerült ötvözni az esztétikus dizájnt a magas tetővonallal, ami könnyű beszállást és kényelmes utasteret jelentett.
A formája legalább olyan népszerű lett, mint a 206-osé, ami egyébként ’99-ben harmadik helyet szerzett a szavazáson a Ford Focus és az Opel Astra mögött, de a kilátása és a praktikuma az akkor még divatos egyterű modelleket idézte. A 307-be szerelt kétliteres HDi erőforrás a kor legtisztább dízelmotorja volt, a típusból pedig 2008-ig összesen 3,7 millió példányt adtak el.
A kínálatban a ferdehátún kívül kétféle kombi is volt, a 307 SW üvegtetővel és hét üléssel készült, és a kor divatjának megfelelően keménytetős kabriót is építettek, ami a rali-világbajnoki versenyautó-változat alapja is volt.
Peugeot 308 (2014)
A 308 első generációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, talán mert nem különbözött túlságosan a sikeres elődjétől, de a második széria elnyerte az Év autója díjat, méghozzá két elektromos autó, a BMW i3 és a Tesla Model S előtt.
Ez a típus használta először a Peugeot moduláris padlólemezét, amire a márka minden, azóta bevezetett kompakt és középkategóriás típusa épül. Az elődjénél jelentősen könnyebb, masszívabb, formás karosszériájával és alapos műszaki tartalmával a 308 minden eddiginél erősebb riválisa lett a Golfnak. A Peugeot-nak pedig volt még egy érdekessége,
ezen a modellen vezette be az i-Cockpit vezetőhelyét a kis kormánykerékkel és a fölé került műszeregységgel.
A típus még jelenleg is kapható, ferdehátú és kombi karosszériával, eddig 1,7 millió példányt adtak el belőle.
Peugeot 3008 (2017)
A Peugeot már a 3008 első generációjával megmutatta, hogyan lehet ötvözni a szabadidőautók és a buszlimuzinok előnyeit, de a koncepció a második szériára érett be igazán.
Az elődjénél jóval tetszetősebb dizájnú 3008 ebben a rohamosan bővülő kategóriában is tudott újat mutatni, méghozzá éppen a három évvel előtte díjazott kompakt testvére műszaki alapjával és i-Cockpit vezetőhelyével, és
ez elég volt ahhoz, hogy ha csak 23 ponttal is, de elvigye az elsőséget az Alfa Romeo Giulia elől.
A kor elvárásainak megfelelően a 3008-ba már a legújabb vezetéstámogató rendszerek is bekerültek, és bár összkerékhajtás nem volt rendelhető hozzá, a plug-in hibrid változattal együtt az is megérkezett. A 3008-ból a mai napig több mint 1,7 millió példány kelt el.
A 3008 tesztjét itt olvashatod el:
Peugeot 208 (2019)
Hatszor már más márka is elnyerte az európai Év autója díjat, de olyan még senkinek sem sikerült, hogy három győzelmet szerezzen be hat év alatt. A legújabb díjazott a Peugeot 208 második generációja, ami nemcsak könnyebb lett az elődjénél, de most először tisztán elektromos hajtással is rendelhető.
A 136 lóerős villanymotorral szerelt e-208 alá 50 kilowattórás akkumulátor került, amivel 340 kilométer a hatótáv,
miközben minden másban megegyezik a benzines és a dízelmotoros változattal. A kisautóra szeptember óta már 130 ezer megrendelést kapott a Peugeot, és a tervezettnél másfélszer több, 15 százalék az elektromos változat aránya.
Peugeot 205 (1984)
Az év autója díjat ugyan nem nyerte el, 1984-ben mindössze 21 ponttal maradt le róla a Fiat Uno mögött, mégis korszakalkotó modellként említhető a nyolcvanas éveket megtestesítő Peugeot 205.
A kínálat csúcsa volt a 205 GTi, amit a mai napig a sportos kisautók etalonjaként emlegetnek,
és a Pininfarina által tervezett stílusos vászontetős kabrió is készült belőle. A B-csoportos szabályok szerint épített 205 T16 versenyautóval pedig 1985-ben és ’86-ban is elnyerték a rali-világbajnoki egyéni és konstruktőri címet az Audi és a Lancia elől. A francia márka fiatalos kisautója óriási siker lett, a világ számos pontján gyártották, 1998-ig összesen 5,3 millió példányt adtak el belőle.