Az elismerés 1964-es alapítása óta a Peugeot már hatszor nyerte el az európai Év autója díjat, ebből háromszor az utóbbi hat évben. Mindegyik modell a kor egyik legjelentősebb típusának számított.

A díjkiosztónak helyet adó genfi autószalon ugyan elmaradt, de biztosan hallottál róla, hogy idén a Peugeot 208 nyerte el az európai Év autója díjat.

A Peugeot 208 nyerte el az Év autója díjat 2020-ban

A Taycan és a Tesla is sok pontot kapott, de nem eleget.

A francia márka hatodszor vihette haza az elismerést, ezzel felzárkózott a rivális Renault mellé, ennél többször már csak a Fiatot díjazták, ami kilencszer győzött az évtizedek során. A formatervével, praktikumával és műszaki tartalmával mindegyik Peugeot egy korszakot jelentett az autóipar történetében, mutatjuk is mindet sorban.

Peugeot 504 (1969)

Még csak hatodik alkalommal ítélték oda a díjat, több mint fél évszázaddal ezelőtt, amikor a Peugeot az első győzelmét aratta. A felső-középkategóriás 504 később igazolta a zsűri döntését, és bámulatos karriert futott be mind az európai piacon, ahol a kifinomult technikája, mind pedig a fejlődő országokban, ahol robosztus felépítése miatt szerették a tágas autót, aminek a legfőbb vonzereje mégis a külseje volt.

A karosszéria a Pininfarina stúdió munkája, kivéve az orrkialakítást. A legenda szerint amikor Aldo Brovarone, a dizájnstúdió akkori vezetője meglátta a Peugeot házon belüli tervezőinek javaslatát, elvetette saját rajzait, mondván

„ezek a fényszórók olyanok, mint Sophia Loren szemei”

Az 504-est számtalan országban gyártották Argentínától Kínán át Dél-Afrikáig, és bár Európában tíz év után nyugdíjazták, a világ több pontján még évtizedekig, Nigériában például 2006-ig gyártásban volt. Összesen több mint 3,7 millió példány készült belőle, a limuzin mellett kombi, pick-up, kupé és kabrió változatban is.

A kupé ihlette ezt a fantasztikus koncepcióautót:

Ha ilyen lesz a Peugeot jövője, meg vagyunk győzve

Az 504 Coupé újraértelmezése elektromos motorral.

Peugeot 405 (1988)

Az európai Év autója díj történetének legnagyobb előnyével győzött 1988-ban a Peugeot 405, hiszen 212 ponttal körözte le a második helyezett Citroën AX-et, az 57 zsűritagból 54-en szavazták első helyre, amihez hasonlóra a mai napig nem volt példa.

A szintén a Pininfarina által tervezett középkategóriás modell

az 504-es hagyományait ápolta, de a blokkolásgátlóval és a turbódízel motorokkal a technikája naprakész volt.

A 405 a motorsportban is sikereket szerzett, Ari Vatanen előbb a Pikes Peak hegyi felfutón aratott két győzelmet 1988-ban és ’89-ben a B-csoportos 405 T16 raliautóból fejlesztett versenygéppel, majd ugyanennek a típusnak az átalakított változatával 1989-ben és ’90-ben is nyert a Párizs-Dakar-ralin.

A versenyautók pedig olyan utcai sportmodelleket ihlettek, mint a 200 lóerős 405 T16,

vagy a nagyobb darabszámban gyártott, 160 lóerős 406 Mi16. A modellből tíz év alatt több mint ötmillió darab készült, és a megbízható konstrukciójára jellemző, hogy a közel-keleti piacon a mai napig kapható újonnan.

Peugeot 307 (2002)

Az ezredforduló után díjazott első Peugeot egy új korszak kezdetét jelentette, a 307-nél sikerült ötvözni az esztétikus dizájnt a magas tetővonallal, ami könnyű beszállást és kényelmes utasteret jelentett.

A formája legalább olyan népszerű lett, mint a 206-osé, ami egyébként ’99-ben harmadik helyet szerzett a szavazáson a Ford Focus és az Opel Astra mögött, de a kilátása és a praktikuma az akkor még divatos egyterű modelleket idézte. A 307-be szerelt kétliteres HDi erőforrás a kor legtisztább dízelmotorja volt, a típusból pedig 2008-ig összesen 3,7 millió példányt adtak el.

A kínálatban a ferdehátún kívül kétféle kombi is volt, a 307 SW üvegtetővel és hét üléssel készült, és a kor divatjának megfelelően keménytetős kabriót is építettek, ami a rali-világbajnoki versenyautó-változat alapja is volt.

Peugeot 308 (2014)

A 308 első generációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, talán mert nem különbözött túlságosan a sikeres elődjétől, de a második széria elnyerte az Év autója díjat, méghozzá két elektromos autó, a BMW i3 és a Tesla Model S előtt.

Ez a típus használta először a Peugeot moduláris padlólemezét, amire a márka minden, azóta bevezetett kompakt és középkategóriás típusa épül. Az elődjénél jelentősen könnyebb, masszívabb, formás karosszériájával és alapos műszaki tartalmával a 308 minden eddiginél erősebb riválisa lett a Golfnak. A Peugeot-nak pedig volt még egy érdekessége,

ezen a modellen vezette be az i-Cockpit vezetőhelyét a kis kormánykerékkel és a fölé került műszeregységgel.

A típus még jelenleg is kapható, ferdehátú és kombi karosszériával, eddig 1,7 millió példányt adtak el belőle.

Peugeot 3008 (2017)

A Peugeot már a 3008 első generációjával megmutatta, hogyan lehet ötvözni a szabadidőautók és a buszlimuzinok előnyeit, de a koncepció a második szériára érett be igazán.

Az elődjénél jóval tetszetősebb dizájnú 3008 ebben a rohamosan bővülő kategóriában is tudott újat mutatni, méghozzá éppen a három évvel előtte díjazott kompakt testvére műszaki alapjával és i-Cockpit vezetőhelyével, és

ez elég volt ahhoz, hogy ha csak 23 ponttal is, de elvigye az elsőséget az Alfa Romeo Giulia elől.

A kor elvárásainak megfelelően a 3008-ba már a legújabb vezetéstámogató rendszerek is bekerültek, és bár összkerékhajtás nem volt rendelhető hozzá, a plug-in hibrid változattal együtt az is megérkezett. A 3008-ból a mai napig több mint 1,7 millió példány kelt el.

A 3008 tesztjét itt olvashatod el:

Szimpatikus egyéniség marad a kis dízellel is – Peugeot 3008 1.5 BlueHDi-teszt

Az egyik legjobban sikerült formaterv a kategóriájában a Peugeot 3008-asé. A legjobban felszerelt, legerősebb változatát szerettük – kérdés, mit tud szerényebb, de elérhetőbb konfigurációban.

Peugeot 208 (2019)

Hatszor már más márka is elnyerte az európai Év autója díjat, de olyan még senkinek sem sikerült, hogy három győzelmet szerezzen be hat év alatt. A legújabb díjazott a Peugeot 208 második generációja, ami nemcsak könnyebb lett az elődjénél, de most először tisztán elektromos hajtással is rendelhető.

A 136 lóerős villanymotorral szerelt e-208 alá 50 kilowattórás akkumulátor került, amivel 340 kilométer a hatótáv,

miközben minden másban megegyezik a benzines és a dízelmotoros változattal. A kisautóra szeptember óta már 130 ezer megrendelést kapott a Peugeot, és a tervezettnél másfélszer több, 15 százalék az elektromos változat aránya.

Peugeot 205 (1984)

Az év autója díjat ugyan nem nyerte el, 1984-ben mindössze 21 ponttal maradt le róla a Fiat Uno mögött, mégis korszakalkotó modellként említhető a nyolcvanas éveket megtestesítő Peugeot 205.

A kínálat csúcsa volt a 205 GTi, amit a mai napig a sportos kisautók etalonjaként emlegetnek,

és a Pininfarina által tervezett stílusos vászontetős kabrió is készült belőle. A B-csoportos szabályok szerint épített 205 T16 versenyautóval pedig 1985-ben és ’86-ban is elnyerték a rali-világbajnoki egyéni és konstruktőri címet az Audi és a Lancia elől. A francia márka fiatalos kisautója óriási siker lett, a világ számos pontján gyártották, 1998-ig összesen 5,3 millió példányt adtak el belőle.

Melyik a kedvenc Peugeot-d ezek közül?

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában