Ilyen jó a helyzet? Nem.
Arról most ne nyissunk vitát, kell-e télen téli gumi. Még mindig élnek tévhitek, de maradjunk a tényeknél.
Engem egy olyan reprezentatív felmérés érdekelne, hogy nyáron járnak többen téli gumival, vagy télen nyárival, és milyen az arány, a Magyar Suzuki viszont nem erről kérdezte az autósokat, hanem a téli autózási szokásokról, az eredményekből pedig rittyentett egy szép infografikát.
A téli gumiabroncs-használatra vonatkozó adatok igazán megnyugtatóak:
a magyar autósok kevesebb mint két százaléka autózik télen nyári gumival, és csak egy százalék nem cserél gumit, miközben nem tudja, milyen jellegű van a kocsiján.
Ez óriási javulás a korábbi adatokhoz képest. Bár pontos számok nem ismertek, de a Győr-Moson-Sopron megyei rendőrök által tavaly decemberben ellenőrzött kocsiknál ilyenek voltak az arányok:
- Győr: 81% téli és 19% nyári gumi
- Sopron: 90% téli és 10% nyári
- Mosonmagyaróvár: 71% téli és 29% nyári
- Csorna: 53% téli és 47% nyári
- Kapuvár: 88% téli és 12% nyári
Ez alapján senki nem közlekedett – a télen a téli gumiknál rosszabb, a nyáriaknál viszont jobb képességű – négy évszakos gumikkal, ami nyilvánvalóan kizárt, azt pedig nem tudjuk, hogy az ilyen gumikat melyik kategóriába sorolták a rendőrök. De a számok még így is megerősítik azokat a tapasztalatokat, amiket bárki szerezhet, ha az utcán megnézi, milyen gumik vannak az autókon télen: bizony sokan használnak ilyenkor is nyári gumit (a túlkoros téliekről most ne beszéljünk).
De akkor hogy lettek ilyen jók a Suzuki-felmérés adatai? A válasz a felmérés módszertanában keresendő: „A Magyar Suzuki kutatása 2023. október 16–23. között zajlott le a Typeform felületén keresztül. A kutatás az őszi, téli autóhasználati szokásokra terjedt ki. Összesen 904-en adtak választ a kérdésekre.”
A számok tehát nem a több millió magyar autós, hanem 904 konkrét ember téli autózási szokásait mutatják. Az adatok semennyire nem reprezentatívak, így sajnos a címben szereplő állítás sem igaz – pedig milyen jó lenne, ha az lenne.
Ez is érdekelhet: