A Tökéletes Családi Autó 2020-ban egy jól megtervezett, konnektorról is tölthető hibrid, amely a belsőégésű motoros és az elektromos hajtás összes pozitívumát egyesíti.

Van az a régi műszaki szakis mondás, hogy univerzális eszköz nincs, mert ami mindenre jó, az semmire sem jó igazán. Ez jópofán hangzik, de nagyon könnyű rá ellenpéldát hozni, ha például az autózásról van szó. A konnektoros hibridek nem csak jók mindenre, de mindkét beépített technológiájukból a legjobbat hozzák ki és még szinergiát is teremtenek a belsőégésű motoros és az akkumulátoros-elektromos hajtás között. A hétköznapi használatban, de gyakran a versenysportban is a legjobb elképzelhető autó nem elektromos és nem benzines vagy dízel, hanem a kettő kombinációja, a plug-in hibrid.

A plug-in hibrid technika minden méretben rendelkezésre áll

Mi az a plug-in hibrid?

Többféle megközelítés létezik az autógyártók részéről a konnektoros hibridekkel kapcsolatban. Vannak inkább elektromos autók, amelyeket ki tud segíteni egy belsőgésű motor, ha extra hatótávra van szükség és vannak alapvetően benzines vagy dízel autók, amelyeket elektromos hajtás támogat akkor, amikor a hagyományos technika nem tudna hatékonyan működni. Az elv azonban mindig ugyanaz. Ezekben a kocsikban van egy külső forrásból, konnektorról tölthető akkumulátor és (legalább) egy elektromos motor, amelyekkel az autó önállóan, teljesen emissziómentesen is képes közlekedni. Valamint van egy benzines vagy dízelmotor is, amelyre akkor van szükség, amikor lemerül az akku vagy nagyobb teljesítményre van szükség, mint amit a villanymotor képes produkálni.

A plug-in hibridek legfejlettebb, legügyesebb képviselői elektromos üzemben is teljesértékű autónak számítanak.

Jól gyorsulnak és képesek az autópályatempó elérésére és tartására kizárólag a villanymotor használatával is. Mindenféle kivitelben elérhetők, kis városi mérettől az óriás SUV-okig vagy családi kisbuszokig. A PHEV-ek akkumulátor-kapacitása elegendő ahhoz, hogy a legtöbb autós hétköznapi mobilitási igényét (munkahelyre járás, gyerekek iskolába hordása, akár rövidebb, pár tíz kilométeres napi agglomerációs ingázás) ki tudják szolgálni napi egy vagy két (otthoni és munkahelyi) töltéssel.

Egy jól megcsinált PHEV vegyes üzemben is takarékosabb, mint az azonos teljesítményű tisztán benzines vagy dízel modell
A plug-in hibridek műszakilag komplikáltabbak, mint a tisztán elektromos vagy a belsőégésű motoros autók, a két technika szinergiája miatt jó eséllyel mégis tartósabbak

Ha pedig messzire kell menni vagy mégiscsak sokat kell autózni akár egy napon belül, ott a benzines vagy dízelmotor és a klasszikus üzemanyagtank, ami az akkumulátorral ellentétben bármikor, bárhol percek alatt újratölthető. Na és persze ott az erőtartalék is, ami egy erősebb gázadással azonnal előhívható, ha a villanymotor teljesítménye nem elegendő egy előzéshez, gyorsításhoz vagy az Autobahn legbelső sávjának megcélzásához.

Amikor 1+1 több 2-nél

A belsőégésű motor és az elektromos hajtás összevegyítése többet hoz ki a két technológiából, mint amire azok önmagukban képesek. A két technika bajtársiasan kisegíti egymást, amikor valamelyikük szorult helyzetbe kerülne.

Összkerékhajtás? A PHEV-eknél sem probléma

Míg egy elfogadható hatótávolságú tisztán elektromos autó hatalmas méretű és súlyú akkumulátort cipel magával, a plug-in hibridekbe elég egy kis, könnyű akku, hiszen a hosszabb utakra ott a benzines vagy dízel hajtás. A belsőégésű motoros autók hidegen indítva a bemelegedésig extrém mértékű kopást szenvednek el és komoly szennyezést bocsátanak ki, de

a plug-in hibridekben a benzin- vagy dízelmotor nyugodtan alhatja a maga kis mormotaálmát a számára legkárosabb rövid téli utak alatt.

A gyakori megállásokkal-elindulásokkal járó városi forgalomban a hagyományos benzines vagy dízelmotor szenved és vele szenved az erőátvitel is, kopik a kuplung, csattog a váltó. A plug-in hibrideknél ilyenkor a sokkal hatékonyabb elektromos motor dolgozik. Autópályán, nagy tempónál egy villanyautóban az elektromos hajtásra az exponenciálisan növekvő légellenállás miatt aránytalanul nagyobb terhelés hárul, ami zabálja az akkumulátorban tárolt energiát és drasztikusan csökkenti a hatótávot. A plug-in hibridben ilyenkor a villamos technika hátradőlhet és átadhatja a melót a belsőégésű motornak, ami egy jól áttételezett váltóval pont ilyen körülmények között képes a leghatékonyabban teljesíteni.

Kényelem, vezetési élmény szempontjából egy jó PHEV semmilyen kompromisszumot nem igényel, sőt!
A klímakomfort az előklimatizálás lehetőségével és a légkondit nem befolyásoló stop-start rendszerrel jobb a PHEV-ekben, mint a belségésű motoros kocsikban

A legtöbb konnektoros hibridben autópályamenetből még arra is futja a belsőégésű motor erejéből, hogy némi túlfogyasztás árán szép lassan energiát töltsön vissza az akkumulátorba. Ezt az energiát pedig majd felhasználhatjuk újra, ha a városba érünk és megint araszolgatni leszünk kénytelenek a dugóban.

És persze ott van még minden hibridek legnagyobb varázslata, a hagyományos járműveknél veszendőbe menő fékezési energia jelentős részének hasznosítása. Amikor egy autóval fékezünk, a mozgási energiát úgy csökkentjük, hogy a féktárcsákon hővé alakítjuk. Amikor egy hibridautóval fékezünk, a mozgási energia a generátorüzembe kapcsoló elektromos motoron keresztül nagyrészt (akár 80% feletti hatásfokkal) elektromos energiává alakul, majd az akkumulátorban tárolódik el kémiai energia formájában. Innen aztán megint elővehetjük, ha újra gyorsítani akarunk.

Az igazi luxushoz is kell a plug-in hibrid technika

A belsőégésű motor és az elektromos hajtás kombinációjával a hatékony közlekedésen túl extra örömöket is kapnak a plug-in hibriddel autózók. Ezek közül a legnagyobb boldogságot az előklimatizálás szuperképessége képes előidézni, amelynek már önmagában elégnek kellene lenni ahhoz, hogy aki prémium- vagy luxusautó vásárlását tervezi, ne is gondolkodjon másban.

Az elegancia, a presztízs egy prémium plug-in hibridben nem csorbul, sőt!
Rövid városi utakon az elektromos, gyors, hosszú túrákon a benzines vagy dízel technika előnyei érvényesülnek

Ezeket a kocsikat az elektromos hajtás lehetősége miatt a belsőégésű motortól függetlenül működő fűtéssel és légkondicionálóval szerelik fel. Ennek két hatalmas előnye is van. Az egyik, hogy

lehetséges az utasteret előfűteni vagy előhűteni, kipufogógázok termelődése nélkül, akár a zárt garázsban is!

Ezt a varázslatot kiegészíti a mobilkommunikáció varázslata; akár a telefonunkról is be tudjuk kapcsolni a fűtést-hűtést indulás előtt. Nincs többé 80 fokos kormány a tűző napon leparkolt kocsiban nyáron és nincs többé jégkapargatás és didergés az út első negyedórájában télen.

A luxus része egy jól megcsinált plug-in hibridben a minden rezgéstől mentes, csendes, végtelenül finoman szabályozható gurulás elektromos üzemben. Lehet bármilyen kifinomult egy 12 hengeres limuzin duruzsolása, automata váltójának precíz, szinte észrevehetetlen kapcsolásai; ha egyáltalán nincs hang és egyáltalán nincs kapcsolás, az még kifinomultabb.

Egy autó, ami két autó

A tisztán elektromos autók a jelenlegi akkumulátor-kapacitással és töltőhálózati sűrűséggel ma még csak súlyos kompromisszumok árán alkalmasak arra, hogy betöltsék az Univerzális Családi Autó szerepét. Igazából ma, Magyarországon egy villanyautó csak második autónak jó, annak viszont még egy kiskocsi is indokolatlanul drága.

A képen két autó látható. Az Audi A6 TFSIe 55 quattro városban csendes, emissziómentes villanyautó, országúton és sztrádán erős, gyors, biztonságos és takarékos sportlimuzin

Egy plug-in hibriddel ellenben tisztán, csendesen és otthoni konnektorról töltve röhejesen olcsón el lehet gurulgatni a hétköznapi rutinban és nem kell tartani (vagy bérelni, kölcsönkérni) egy másik autót azokra az alkalmakra sem, amikor hosszabb útra indulna, hétvégén kirándulna, síelni, nyaralni menne a család.

Egy jó plug-in hibrid nem egy, hanem két autó. Takarékos, csendes, emissziómentes városi kocsi és erős, tágas, kényelmes, mégis takarékos hosszú távú utazóautó egyszerre. Egy univerzális eszköz, ami nem csak mindenre jó, de mindenre jobb is, mint bármi más.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Porsche Hungaria, az Audi hivatalos márkaimportőre.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

Hoztunk egy újabb haladó szintű kvízt az autórajongóknak

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés