Először alvó gyíkok és siklók miatt állt meg a Tesla-gyár építése, most azért, mert a cég nem fizette be azt a biztosítékot a helyi kormányzatnak, amiből esetleg le lehet majd bontani a gyárat, ha mégsem kapja meg a végső engedélyeket.

A Tesla eredetileg Nagy-Britanniában tervezte felépíteni az első európai Gigafactoryt, ahol elektromos autókat és az azokba való akkumulátorokat fog gyártani. A Brexit miatt aztán Elon Musk úgy döntött, hogy mégis inkább a kontintentális Európa lesz a jobb döntés és Németország lett az új helyszín. (Érdekes mellékszál, hogy azért a Brit-szigetek sem maradnak óriási villanyautó-akku-gyár nélkül: egy startup már be is ugrott az üzleti vákuumba a Tesla helyére.)

Az építkezés a helyszín tavaly novemberi véglegesítése után a Berlin melletti Grünheide városka határában idén júniusban kezdődött meg ténylegesen. A bolygómentő villanyautók gyárának építése némileg ironikus módon egy hatalmas erdőirtással indult; de persze nem orangutános-tigrises ember nem járta őserdőt vágtak ki, hanem a helyszíni fotók tanúsága alapján mesterségesen telepített fenyőerdőket:

2020. december 12-i állapot (Képek: Getty)

A helyi természetvédők viszont így is találtak problémákat az irtással. A téli időszakra áthúzódó fakivágások ugyanis veszélyeztetik az időközben téli hibernációba vonult hüllők, siklók és gyíkok életét. Az elmúlt napokban az illetékes bíróságok hol leállították, hol újra engedélyezték a fakivágásokat. (A legutolsó bírósági határozat szerint a Teslának "vissza kell fognia" az erdőirtást, mindazonáltal a környezetvédők még nem tudtak teljesen meggyőző bizonyítékokat felhozni a hüllőpusztulás veszélyeiről.) Ettől persze az építkezés az erdőirtást nem igénylő területen haladhatott tovább. Tegnapig.

A brandenburgi tartományi környezetvédelmi minisztérium ugyanis egy új indokkal teljesen leállította a fakivágásokat is és a fényezőcsarnok építését is. A meglehetősen bizarrul hangzó indoklás szerint azért kellett megállni a beruházással, mert a Tesla elmulasztotta letétbe helyezni azt a százmillió eurós összeget, amiből a felépített csarnokok lebontását lehetne majd finanszírozni, ha esetleg az építkezés végeztével a hatóságok nem adnák meg a fennmaradási engedélyt az épületeknek.

Néhány csarnok már készen van, de a Teslának biztosítania kell azt a pénzt is az építkezéshez, amelyből esetleg le lehet bontani az épületeket, ha a hatóságok a végén úgy döntenek, mégsem adnak engedélyt a működésre
Ilyen lesz, ha kész lesz

Ezt a letétet csütörtökig kellett volna biztosítani a Teslának. Az új határidő január 4-e - amit a Tesla bizonyára komolyan is vesz majd, ha továbbra is ragaszkodik a nagyon szoros ütemtervhez. Az évi félmillió autós kapacitásra tervezett berlini Gigafactorynak ugyanis már a jövő év közepén el kellene kezdenie ontani az európai piacra a Model Y-okat a Tesla üzleti tervei szerint.

(Forrás: Automotive News)

Ez is érdekelhet:

Villanyautók tornasorban: Opel Corsa-e, VW ID.3, Tesla Model 3

Pofás városi kiskocsi, tömegeknek szánt kompakt jövőautó és amerikai dizájnparádé, iszonyú erővel. Három elektromos autó, három stílus, három világ.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hathengeres turbómotorral már Európában is helyet követel a Ram 1500

Bruno Sacco, a legszebb Mercedesek atyja

Nem fog több taxit gyártani a Mercedes, pedig évtizedekig profin csinálták

További cikkeink a témában