Először alvó gyíkok és siklók miatt állt meg a Tesla-gyár építése, most azért, mert a cég nem fizette be azt a biztosítékot a helyi kormányzatnak, amiből esetleg le lehet majd bontani a gyárat, ha mégsem kapja meg a végső engedélyeket.

A Tesla eredetileg Nagy-Britanniában tervezte felépíteni az első európai Gigafactoryt, ahol elektromos autókat és az azokba való akkumulátorokat fog gyártani. A Brexit miatt aztán Elon Musk úgy döntött, hogy mégis inkább a kontintentális Európa lesz a jobb döntés és Németország lett az új helyszín. (Érdekes mellékszál, hogy azért a Brit-szigetek sem maradnak óriási villanyautó-akku-gyár nélkül: egy startup már be is ugrott az üzleti vákuumba a Tesla helyére.)

Az építkezés a helyszín tavaly novemberi véglegesítése után a Berlin melletti Grünheide városka határában idén júniusban kezdődött meg ténylegesen. A bolygómentő villanyautók gyárának építése némileg ironikus módon egy hatalmas erdőirtással indult; de persze nem orangutános-tigrises ember nem járta őserdőt vágtak ki, hanem a helyszíni fotók tanúsága alapján mesterségesen telepített fenyőerdőket:

2020. december 12-i állapot (Képek: Getty)

A helyi természetvédők viszont így is találtak problémákat az irtással. A téli időszakra áthúzódó fakivágások ugyanis veszélyeztetik az időközben téli hibernációba vonult hüllők, siklók és gyíkok életét. Az elmúlt napokban az illetékes bíróságok hol leállították, hol újra engedélyezték a fakivágásokat. (A legutolsó bírósági határozat szerint a Teslának "vissza kell fognia" az erdőirtást, mindazonáltal a környezetvédők még nem tudtak teljesen meggyőző bizonyítékokat felhozni a hüllőpusztulás veszélyeiről.) Ettől persze az építkezés az erdőirtást nem igénylő területen haladhatott tovább. Tegnapig.

A brandenburgi tartományi környezetvédelmi minisztérium ugyanis egy új indokkal teljesen leállította a fakivágásokat is és a fényezőcsarnok építését is. A meglehetősen bizarrul hangzó indoklás szerint azért kellett megállni a beruházással, mert a Tesla elmulasztotta letétbe helyezni azt a százmillió eurós összeget, amiből a felépített csarnokok lebontását lehetne majd finanszírozni, ha esetleg az építkezés végeztével a hatóságok nem adnák meg a fennmaradási engedélyt az épületeknek.

Néhány csarnok már készen van, de a Teslának biztosítania kell azt a pénzt is az építkezéshez, amelyből esetleg le lehet bontani az épületeket, ha a hatóságok a végén úgy döntenek, mégsem adnak engedélyt a működésre
Ilyen lesz, ha kész lesz

Ezt a letétet csütörtökig kellett volna biztosítani a Teslának. Az új határidő január 4-e - amit a Tesla bizonyára komolyan is vesz majd, ha továbbra is ragaszkodik a nagyon szoros ütemtervhez. Az évi félmillió autós kapacitásra tervezett berlini Gigafactorynak ugyanis már a jövő év közepén el kellene kezdenie ontani az európai piacra a Model Y-okat a Tesla üzleti tervei szerint.

(Forrás: Automotive News)

Ez is érdekelhet:

Villanyautók tornasorban: Opel Corsa-e, VW ID.3, Tesla Model 3

Pofás városi kiskocsi, tömegeknek szánt kompakt jövőautó és amerikai dizájnparádé, iszonyú erővel. Három elektromos autó, három stílus, három világ.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában