Ötven évvel ezelőtt mutatta be azt a sportos szedánt az Alfa Romeo, amely a fejlett technikájával, a minimalista stílusával és a vezetési élményével is etalonnak számított, és amely a márka legendás Formula–1-es autójáról kapta a nevét: az Alfettát.

A hatvanas évek végén az Alfa Romeónál azon dolgoztak, hogy a Giulia sikerét egy kategóriával feljebb is megismételjék. Az egyszerűen csak 1750-esnek nevezett modell utódjának, egy új felső-középkategóriás szedánnak minden téren jobbnak kellett lennie az elődjénél, amit innovatív műszaki megoldások egész sorával érték el. Nem utolsósorban pedig tágasnak és kényelmesnek is kellett lennie, ugyanis ezt igényelték a vevők.

A hetvenes évek elején éppen változóban volt az autók formája, az előző évtized áramvonalas, ívelt formáit kezdték felváltani a letisztult, geometrikus vonalak, a markáns idomok. A formatervezők ugyanakkor bátrabban döntötték meg a szélvédőoszlopokat, aminek nemcsak a karakteresebb megjelenés, hanem a jobb aerodinamika lett az eredménye.

Az új Alfa Romeo a minimalista dizájnjával ennek az irányzatnak az egyik első képviselője lett.

Az új modell műszaki tartalma tele volt innovatív megoldásokkal. Az 1750-es négyhengeres, két vezérműtengelyes motorját továbbfejlesztették, a sebességváltót a kuplunggal együtt hátulra építették be, ahol a De Dion felfüggesztés kapott helyet. Az első kerekekhez torziós rugós felfüggesztés került, míg a hátsó féktárcsákat nem a kerekekhez, hanem a differenciálmű kihajtására szerelték, ezzel csökkentve a rugózatlan tömeget.

Az újdonság mindennek köszönhetően tökéletes 50-50 százalékos súlyelosztással rendelkezett. A transaxle felépítés és a De Dion hátsó felfüggesztés kombinációját az Alfa Romeo korábban csak a versenyautókon használta, például azon a két Formula–1-es autón, a 158-ason és 159-esen, amivel Farina és Fangio világbajnoki címet nyertek 1950-ben és ’51-ben.

Az új Alfa Romeo a világbajnok F1-es autó után kapta meg végül az Alfetta nevet.
Az Alfetta a végső formáját annak köszönheti, hogy a kisebb Alfasuddal együtt fejlesztették.

Az utóbbi feladatát az osztrák Rudolf Hruska kapta, aki úgy alakította ki a kompakt Alfasud csomagterét, hogy négy közepes bőrönd elférjen benne. 1969-ben, amikor az Alfa Romeo vezetőségének megmutatták a két modell prototípusát, kiderült, hogy az Alfettának kisebb lett a csomagtartója, ezért át kellett tervezni, hogy abban is elférjenek Hruska bőröndjei.

A nagyobb csomagtartóhoz meg kellett emelni az Alfetta farát, ami lejtősebb hátsó szélvédőt eredményezett, ezzel karakteresebb és áramvonalasabb is lett az autó. A bemutatóját az 1971-es torinói autószalonra tervezték, de inkább elhalasztották, hogy ne vegye el a reflektorfényt az Alfasud elől. A premiert végül 1972. májusban tartották meg Trieszt közelében, ami után a sajtó elismerően írt az Alfetta innovatív dizájnjáról és technikájáról.

Spider helyett

Az Alfetta alapjára épült a Pininfarina által tervezett Spider-Coupé koncepció, amit 1972-ben a torinói autószalonon lepleztek le. Az ék alakú karosszéria érdekessége a kivehető targatető mellett a fekete lökhárítója volt, amit már a hetvenes évek szigorúbb biztonsági előírásainak megfelelve készítettek. 1975-ben mutatták be a továbbgondolt változatát Eagle néven, de ez sem került gyártásba, az Alfa Romeo inkább a Duettót frissítette fel.

1972-ben az 1,8 literes, 122 lóerős benzinmotorral került gyártásba az Alfetta, majd három évvel később érkezett meg az 1,6 literes, 109 lóerős belépőmodell, amit a dupla helyett szimpla fényszórós orráról lehetett felismerni.

1977-ben jelent meg a kétliteres motorral szerelt csúcsváltozat, az Alfetta 2000,

ami már a nyolcvanas évek stílusát idéző szögletes fényszórókat és műanyag betétes lökhárítókat kapott, a teljesítményét egy évvel később növelték 130 lóerőre.

Bár a ’77-ig gyártott Giulia kapott elsőként dízelmotort az Alfa Romeónál, a márka első turbódízel autója mégis az Alfetta lett,

amit 1979-ben a ferrarai VM Motori által szállított kétliteres, négyhengeres motorral szereltek. A 82 lóerős teljesítménye ma már szerénynek hangzik, de akkoriban a 160 km/órás végsebességével elismerést váltott ki. A száz kilogrammal nehezebb motor azonban rontott a tökéletes súlyelosztáson.

1983-ban ismét igazítottak az Alfetta dizájnján, a legnagyobb újdonságnak azonban a dupla kerek fényszórós Quadrifoglio Oro változat számított, amit kétliteres motorral és elektronikus befecskendezéssel szereltek. Az elektronika a belső térben is nagyobb szerepet kapott, megjelent a motorosan állítható ülés, a műszerfalra fedélzeti számítógép és checklámpák kerültek. A kétliteres dízel helyét a 2,4 literes, 95 lóerős motor vette át.

40 éve hengerlekapcsolás

Az autóelektronika rohamos fejlődésnek indult, és az Alfa Romeo innovatív megoldásokkal kísérletező mérnökei az elektronikus motorvezérlés fejlesztésén dolgoztak a genovai egyetemmel közösen. A motor hatásfokának növelésére és a fogyasztás csökkentésére dolgozták ki a részterhelésen működő hengerlekapcsolást, amit 1981-ben milánói taxikon teszteltek, majd ’83-ban ezer kiválasztott vásárlónak adták el az ezzel szerelt Alfettákat.

A szedán után nem sokkal, 1974-ben jelent meg a Giugiaro által tervezett Alfetta GT,

ami ugyanazt a transaxle hajtásláncot kapta, és a kínálat változása is követte a lépcsőshátúét. GTV néven volt kapható a kétliteres motorral, de annál tovább is ment: a 150 lóerős kétezres modell az első nagy sorozatban gyártott turbós olasz autó lett, és az Alfa 6-ból származó 2,5 literes V6-os erőforrást is megkapta 160 lóerős teljesítménnyel.

Csak egy kombi készült

A szedán és a kupé mellett hivatalosan nem gyártottak más karosszériaváltozatot, de egy példányban mégis megépült az Alfetta kombi. Az ötletét egy olasz autós újság főszerkesztője találta ki, aki egy Quadrifoglio Oro változatot küldött a Zagato műhelyébe. 1984-ben lettek kész a kombival, és mivel nem lett emlékezetes a formája, nem követték további példányok. Az autó állítólag még mindig az ötletgazda tulajdonában van.

Az Alfetta utódja a nem túl karakteres Alfa 90 lett, míg be nem mutatták a 164-est '87-ben

Az Alfettát az olasz rendőrség és a Carabinieri is használta, ezért számtalan korabeli filmben láthattad egyenruhában. 1984-ben, több mint 475 ezer eladott példány után az Alfetta átadta a stafétát a Bertone által dizájnolt Alfa 90-nek. A hetvenes évek elején tehát egyszerre két autóval tette magasra a mércét az Alfa Romeo: a márka első fronthajtású modellje, az Alfasud, valamint a transaxle felépítésű Alfetta is alapjában véve határozta meg a márka új korszakát.

Ez is érdekelhet:

Hatvanéves az Alfa Romeo sportlimuzinja – a Giulia-sztori

1962-ben jelent meg, a kor legáramvonalasabb autója volt a Giulia.

Nem értették, mára klasszikussá érett az Alfa Romeo 155

Harminc éve jelent meg az Alfa Romeo fronthajtású szedánja.

Az Alfa Romeo korszakalkotó autója volt a 156

25 éve jelent meg, és több téren is utat mutatott az Alfa 156.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Érzelmes interjút adott Verstappen a negyedik világbajnoki címe után

További cikkeink a témában