A különc formájú, ék alakú Lagondáról még az Aston Martin legelhivatottabb rajongói sem mind tudták, hogy egy ilyen rövid, kétajtós kupé is készült belőle. Nem egy sejk megrendelésére, a története ennél prózaibb.
A Lagonda korábban egy másik brit luxusautó-gyártó volt, amelyet az Aston Martin a második világháború után vásárolt fel, és innentől a sportautó-márka kínálatában a négyajtós limuzinokat jelölte a neve. A legemlékezetesebb az 1976-ban bemutatott, ék alakú, alumínium karosszériás Lagonda volt, digitális műszerfallal, érintőgombokkal és 5,3 literes, 290 lóerős V8-as motorral, ebből az autóból 645 példányt gyártottak.
Mégis tévedés lenne azt gondolni, hogy a fenti képeken látható, furcsán lerövidített Lagonda egy valóra nem vált kétajtós változat prototípusa lenne,
netán egy tehetős sejk számára egyedileg épített kupé. Az Aston Martin valójában tesztelési céllal építette 1986-ban, hogy az akkor készülő új sportautója technikáját próbálják ki benne. A gyártót épp akkor sem vetette fel a pénz, ezért a gyártásba kerülő modell is a Lagonda alapjára épült.
A klasszikus formájú DB6 utódjaként még 1969-ben jelent meg a korszerűbb Aston Martin V8, ami aztán több módosítással egészen a nyolcvanas évek végéig gyártásban volt. Az utódjának technikáját rejtette a Lagonda kétajtós karosszériája, ami alá 5,3 literes V8-as motort és ötfokozatú kézi sebességváltót szereltek.
A különös öszvérrel rengeteg kilométert tettek meg, és többször átépítették a sorozatgyártású modell bemutatásáig.
1989-ben bemutatkozott a Virage, és innentől a prototípusra már nem volt szükség.
Az Aston Martin raktárjába szállították, de nem maradt ott sokáig, mert a márka egyik tehetős gyűjtője lecsapott rá. Mivel magas termetű volt, ezért a korabeli Astonokat szűkösnek találta, ezt a példányt viszont kedvére átépíttethette, amihez 1990-ben a gyáriak is szabad utat adtak, mivel akkor még minden pénz jól jött számukra.
A három évig tartó munka során a karosszériát teljesen szétszedték és felújították, a futóművet a Virage alkatrészeire cserélték, és a Lagonda kupé megkapta a Virage végleges motorját is. A váltóáttételt a jobb gyorsulás érdekében módosították, de a végsebessége így is 240 km/óra maradt.
A karosszériát a Ford kínálatából választott gyöngyházkékre fényezték, és a Lagonda digitális műszerfala helyett hagyományos számlapokat építettek be.
Az átadása előtt, 1993-ban egy újságíró is kipróbálta az egyedi Aston Martint, és el volt ragadtatva az útfekvésétől, a nagy sebességnél is magabiztos viselkedésétől. A Virage prototípusa, ami a világ egyetlen kétajtós Lagondája is egyben, idén kitűnő formában kerül a Bonhams goodwoodi aukciójára, ahol 250-350 ezer font közötti bevételt várnak érte, azaz 100-150 millió forint körüli összeg kell ahhoz, hogy az Aston Martin történelmének fontos darabját a garázsunkba állítsuk.
Ez is érdekelhet: