Fokváros Dél-Afrika második legnagyobb városa, és talán a legkülönlegesebb. Egyik oldaláról az Atlanti-óceán, másik feléről a Tábla-hegység határolja. Csodás látvány tárul elénk, akár a városon belül barangolunk, akár autóval indulunk felfedezni a környéket. Mi most a megújult Audi Q8-at vezetve jártuk be Fokvárost és környékét.
Az Audi és Dél-Afrika barátsága tart már egy ideje. Mivel itt decemberben kezdődik a nyár, jóval nagyobb az élvezeti értéke, mint az európai télnek. Ideális helyszíne ilyenkor sajtófotózásoknak és tesztvezetéseknek. Dél-Afrikán belül Fokváros egy teljesen más világ. Idegenvezetőnk szerint ennek leginkább politikai okai vannak. Egyhetes utam alatt nem láttam át a politikai rendszert, de arról mesélt, hogy a 25 éve hatalmon lévő kormánypártot átszövik a korrupciós botrányok, és a bizonytalan szavazókat KFC-s menüvel jobb belátásra lehet bírni. Fokváros gazdasági erejét pedig abban látja, hogy nem a hatalmon lévő párt, hanem az ellenzék kezében van. Lehet. Mindenesetre Fokváros fekvése is magyarázatot ad arra, miért olyan különleges hely.
Ide érkezve hirtelen azt sem tudja az ember, hogy merre jár.
Viktoriánus épületek, színes házak, modern felhőkarcolók és a lenyűgöző táj látványa keveredik mindenfele. Egy igazi világváros, ahol a plázában a helyi termékeket árusító ajándékboltot H&M, Levi’s és McDonald’s veszi körbe. Fokvárost két meghatározó látnivaló keretezi: az óceánpart, ahol a derékszögben meghajlott fákról látni, hogy szinte mindig durván fúj a szél. Illetve a Tábla-hegység, ami a Waterfront városrész szállodáinak legtöbb ablakából látszik. Innen egyébként úgy tűnik, mintha csak karnyújtásnyira lenne a hegy, mégis fél órát kell autózni, hogy elérjük a felvonót. Vannak bátor turisták, akik a felvonó helyett gyalog vágnak neki az útnak, és vannak jól képzett helikopteres mentőalakulatok, akik napi rendszerességgel mentik meg azokat, akik végül mégsem jutnak fel.
Ha így vagy úgy, de fent vagyunk a hegyen, pazar látvány fogad.
Sokat dolgozott a természet rajta, hogy két vulkanikus hegyből ez a különleges, lapos hegycsúcsot hozza ki. A természetvédelmi területen órákig lehet bolyongani, csodálva a pazar növényzetet, kőzeteket és állatvilágot. Ne ijedjünk meg az egérfejű dagadt macskára emlékeztetőt fokföldi szirtiborztól, nem akar bántani, csak itt szeret napozni. Egyébként megértem a borzot, az öbölpartra néző köveken elnyúlva több évre elegendő energiával tölt fel a látvány.
Öt méter hosszú a Q8, mégis úgy nyúlik el a novemberi napsütésben, hogy jóval kisebbnek mutatja magát.
Aki a behemót, erőteljes megjelenésű SUV-ok látványában hisz, az boldogabb lesz egy Q7-essel. A Q8 azt üzeni, igénylem a nagyobb felépítéssel járó kényelmet, nagy teret, rugalmas használhatóságot, könnyű pakolhatóságot, mégsincs arra szükségem, hogy lépten-nyomon felhívjam magamra a figyelmet. A 2019 óta gyártott autón nem hajtottak végre gyökeres változtatásokat, mert nem is volt rá szükség. Pont abban van az erőssége, hogy túlzásoktól mentes külseje egyértelműen Audiként azonosítható. Ezen a könnyen befogadható dizájnon csak finomításokat végeztek, a fényszórók és a hátsó lámpák, valamint a lökhárítók és felnik átrajzolásával. Apropó felnik. Érdekes magyar vonatkozású info, hogy az Audi dizájncsapatában dolgozik egy magyar hölgy, Dániel Tünde. Az ő munkája a zöld Q8-ason látható 22 colos felni. Új színek is vannak, ezekből talán a szahírarany metál fényezés dobja fel leginkább a kocsit. Főleg a lenyugvó nap fényében a homokos tengerparton.
Homok az van bőven, az út és a víz között változatos színekben, formákban pompázik az oceánpart, ami elsőosztályú fotóhelyszín.
De van olyan, amikor a viharos szél és a könnyed mozgású homok minden utat beterít, és le kell térni a főútról. Ilyenkor kell óvatosnak lenni. Fokváros környéke közel sem olyan veszélyes, mint Johannesburg, ahol nemrégiben a közlekedési minisztert rabolták ki a teljes testőrcsapatával együtt fényes nappal, de nem árt némi éberség. Ha jobban megnézzük az utak menti birtokokat, valaki mocskosul meggazdagodott a szögesdrót- és kamerabizniszből.
Szóval ne kerüljünk nagyot, inkább menjünk át az akadályon, a Q8 átmegy szinte mindenen.
Az összkerékhajtás, a mesés kenyelmet, dinamikus vezethetőséget biztosító futómű segítségünkre lesz. És ha minden kötél szakad, ott van még az állítható karosszériamagasság, ami a nagyobb mászásoknál jön jól, és persze akkor, ha a csomagtartóba kell nehezebb holmikat pakolni.
Azt mondják, akármennyire is biztonságos Fokváros, sötétben egyedül bóklászni nem szerencsés, hiába vigyázza a legtöbb frekventált városrészt jól felfegyverzett őr. Ezért inkább ne is szálljunk ki az autóból, élvezzük a továbbfejlesztett lézervilágítással is felszerelhető LED-es fényszórók látványát.
Fokváros repterén hatalmas tábla hirdeti, hogy megérkeztünk a bor fővárosába. Erről is kérdeztük idegenvezetőket, aki szerint az igazán jó dél-afrikai borokat ne Fokvárosban keressük, de egy könnyű halas ebédre vagy struccsteakre bármelyik borászat jó választás. Ha pedig komolyabb kirándulás is belefér a programba, másfél órás útra van a Jóreménység-fok, amit kár lenne kihagyni. Van az alapprogram, ami az autóból kiszállva egy szelfivel letudható, és van a teljes menü, ami több órás mászásból, kirándulásból, tátott szájjal bámulásból áll.
A sziklák, a végtelenben elterülő óceán magával ragadó látvány, amiből egy szemet sem von le a rendszeresen feltámadó hatalmas szél.
Az Audinál hisznek abban, hogy egy darabig még van igény dízel és benzines autókra,
ezért a Q8 tekintélyes teljesítménnyel bíró dízel- és benzinmotorral is rendelhető. Az az igazság, hogy hiába finom járású és halk a 286 lóerős háromliteres dízel, mégis sokkal boldogabban ültem a V6-os benzines, vagy még inkább az SQ8 kormányánál. Ebben a négyliteres motor és a hozzá illő határozottsággal morgó kipufogó kellő mennyiségű adrenalint termel. Nem sportautó így sem, egy Audi RS 5 való annak, aki pazar vezetési élményről és hatalmas kanyartempóról álmodozik, de a benzines Q8-ban jó élete van annak, aki szeret vezetni. Legyen a lába alatt 340 vagy 507 lóerő.
Aki meg nem vezetni szeret, hanem utazni, az is megtalálja a számítását. Borotvaéles felbontású kijelzők mutatnak minden információt a kormány mögött és a középkonzolon. Az SQ8 ülései masszírozni is tudnak, de ezt már csak a parkolóban állva vettem észre, vezetés közben csak azt élveztem, hogy szilárdan tartja a felsőtestemet. Mert négykerék-kormányzással és aktív légrugókkal jókat lehet autózni. Különösen itt, Fokvárosban és környékén.
Ez is érdekelhet: