
Olaszországi utazásaid során biztosan megálltál már ezekben a lenyűgöző autópálya-éttermekben. Az Autogrillt egy fiatal olasz vállalkozó találta ki, és aztán az olasz gazdasági csoda vitte elképesztő sikerre, amit a sztráda fölött ívelő éttermek hirdettek.
Nem sokkal a második világháború után egy fiatal olasz vállalkozó találta fel az Autogrillt. Az olaszok több mint fele akkoriban még vidéken élt, száz emberre legfeljebb egy autó jutott. A Pavesini kekszeket gyártó Mario Pavesi akkor nyitotta meg kis üzletét a Milánó és Torino közötti autópályán. A ma ismert Autogrill éttermek elődje valójában egy kis bár volt, néhány asztallal, ahol a család közeli üzemében készült kekszeket lehetett megkóstolni. Pavesi ötlete azonban Olaszország gazdasági növekedésének köszönhetően néhány éven belül rendkívül sikeres üzletté vált.

Olaszország elképesztő fellendülést mutatott az ötvenes években. A háború már történelem volt, az üzemek teljes kapacitással működtek, és az árukat szerte az országban szállították a teherautók. Megugrott az autók száma is, amelyek az egyre bővülő autópálya-hálózaton gyorsabban érték el az ország távolabbi pontjait. Jóval forgalmasabb lett a Milánó és Torino közötti autósztráda is, Pavesi bárja pedig étteremmel bővült, ezzel az első olasz autós pihenővé vált.
Olaszország első Autogrill étterme pedig mintaként szolgált az összes többi számára.
A hatvanas évekre Olaszország valóban fellendült, és az autózás az ország szimbólumává vált.
Olyan típusok, mint a Fiat 500 és 600 négy kerékre ültették az olaszokat, akik ezzel egyben új életstílust is felfedeztek, és egyszerűen imádták az autózást. A forgalom növekedésével egyre több autós pihenőre volt szükség, az Autogrillnek pedig rövidesen konkurenciája akadt, az Alemagna és a Motta-grill is versenyre keltek vele. Szükség volt valamire, amivel az éttermek kitűnhetnek a többi közül, és ez a versengés valóságos építészeti remekműveknek adott életet.
Így születtek az autósztráda felett hídként ívelő Autogrill éttermek, és a merész dizájnú épületek az olaszok optimizmusát, az autózás és a jövő iránti rajongásukat is szimbolizálták.
1959-ben készült az első, Parma és Piacenza között, Fiorenzuola d'Arda közelében. Angelo Bianchetti tervezte az akkoriban meglehetősen futurisztikusnak számító épületet, teljesen acélból készült szerkezettel, a két oldalán bejárattal, és középen egy világos, üvegfalú galériával, ahol maga az étterem található. Akkoriban egész Európában ez volt az első ilyen étterem.
Nem ült tétlenül a konkurencia sem, 1961-ben nyitott meg a Motta-grill kolosszusa, ami az Autostrada del Sole Bologna és Firenze közötti szakaszát uralta. 1971-ig több mint egy tucat híd alakú étterem épült országszerte, ami teljesen megváltoztatta az olaszok viszonyát az autós utazáshoz. Sokan a vasárnapi ebédjüket is itt fogyasztották el, hogy az üvegfalon át nézzék az elszáguldó autókat, majd a shopban válogassanak a tévéműsorok hirdetéseiben látott termékek közül.
Az olaszoknál az Autogrill vált a fogyasztói társadalom egyik szimbólumává.
A hetvenes évekre az olasz autópályák hossza meghaladta a 3900 kilométert, az autós pihenők száma pedig a kétszázat, valóra vált a tömeges motorizáció. Az évtized elején úgy tűnt, hogy csak a csillagos ég szabhat határt a növekedésnek, majd kitört az olajválság, és az állam közbelépett, 1977-ben a bajba került Pavesi, Motta és Alemagna egy újonnan létrehozott cégben, Autogrill néven egyesült. A nyolcvanas évekre aztán jött az újabb olasz gazdasági csoda,
megjelentek a kereskedelmi televíziók, az olaszok pedig ismét keblükre ölelték a tömeges fogyasztást.
Az évtized végére naponta hárommillió ember utazott az olasz autópályákon, amelyek hossza akkor már elérte az 5600 kilométert, ez pedig az Autogrill feltámadásához vezetett. A kilencvenes években a céget privatizálták, 1995-ben a Benetton szerzett benne többségi részesedést, majd a következő évtizedekben többször is gazdát cserélt, európai terjeszkedésnek indult, de megőrizte egykori hírnevét, és tulajdonképpen a lényegét is:
ha az olaszoknál utazol, ma is a sztrádák felett ívelve juttatja eszedbe, hogy ideje megállni és harapni valamit.

Nincs már minden Autogrill-híd a helyén, a Montepulciano mellett lévő, 1967-ben készült épületet ugyanis 2021-ben lebontották, hogy az autópálya két szélén korszerű éttermet építsenek a helyére. Nem jutott erre a sorsra az Autogrill talán leglátványosabb pihenője, a Milánó közelében lévő, 1958-ban készült étterem, aminek üvegezett homlokzatát egy ötven méter magas, háromágú ív tette messziről felismerhetővé.
A maga korában rendkívül futurisztikusnak tartották, nemrég pedig felújították, hogy tovább hirdesse az Autogrill jövőjét.
(Fotók: Autogrill, Getty Images)
Ez is érdekelhet: