Olaszországi utazásaid során biztosan megálltál már ezekben a lenyűgöző autópálya-éttermekben. Az Autogrillt egy fiatal olasz vállalkozó találta ki, és aztán az olasz gazdasági csoda vitte elképesztő sikerre, amit a sztráda fölött ívelő éttermek hirdettek.

Nem sokkal a második világháború után egy fiatal olasz vállalkozó találta fel az Autogrillt. Az olaszok több mint fele akkoriban még vidéken élt, száz emberre legfeljebb egy autó jutott. A Pavesini kekszeket gyártó Mario Pavesi akkor nyitotta meg kis üzletét a Milánó és Torino közötti autópályán. A ma ismert Autogrill éttermek elődje valójában egy kis bár volt, néhány asztallal, ahol a család közeli üzemében készült kekszeket lehetett megkóstolni. Pavesi ötlete azonban Olaszország gazdasági növekedésének köszönhetően néhány éven belül rendkívül sikeres üzletté vált.

Az ötvenes évektől fogva egyre több olasz ült autóba, és épültek az autósztrádák is
Amíg nem voltak éttermek az autópályák mentén, ez is egy megoldás volt az étkezésre
Mario Pavesi remek érzékkel ragadta meg a lehetőséget, és éttermeket nyitott az újonnan épülő autósztrádák mellett

Olaszország elképesztő fellendülést mutatott az ötvenes években. A háború már történelem volt, az üzemek teljes kapacitással működtek, és az árukat szerte az országban szállították a teherautók. Megugrott az autók száma is, amelyek az egyre bővülő autópálya-hálózaton gyorsabban érték el az ország távolabbi pontjait. Jóval forgalmasabb lett a Milánó és Torino közötti autósztráda is, Pavesi bárja pedig étteremmel bővült, ezzel az első olasz autós pihenővé vált.

Olaszország első Autogrill étterme pedig mintaként szolgált az összes többi számára.
A hatvanas évekre Olaszország valóban fellendült, és az autózás az ország szimbólumává vált.

Olyan típusok, mint a Fiat 500 és 600 négy kerékre ültették az olaszokat, akik ezzel egyben új életstílust is felfedeztek, és egyszerűen imádták az autózást. A forgalom növekedésével egyre több autós pihenőre volt szükség, az Autogrillnek pedig rövidesen konkurenciája akadt, az Alemagna és a Motta-grill is versenyre keltek vele. Szükség volt valamire, amivel az éttermek kitűnhetnek a többi közül, és ez a versengés valóságos építészeti remekműveknek adott életet.

Az első autópályahíd-étterem Fiorenzuola d'Arda közelében, aminek csodájára járt a világ
Fiano Romano mellett még hatalmasabb étterem épült az autósztráda felett
Így születtek az autósztráda felett hídként ívelő Autogrill éttermek, és a merész dizájnú épületek az olaszok optimizmusát, az autózás és a jövő iránti rajongásukat is szimbolizálták.

1959-ben készült az első, Parma és Piacenza között, Fiorenzuola d'Arda közelében. Angelo Bianchetti tervezte az akkoriban meglehetősen futurisztikusnak számító épületet, teljesen acélból készült szerkezettel, a két oldalán bejárattal, és középen egy világos, üvegfalú galériával, ahol maga az étterem található. Akkoriban egész Európában ez volt az első ilyen étterem.

Nem ült tétlenül a konkurencia sem, 1961-ben nyitott meg a Motta-grill kolosszusa, ami az Autostrada del Sole Bologna és Firenze közötti szakaszát uralta. 1971-ig több mint egy tucat híd alakú étterem épült országszerte, ami teljesen megváltoztatta az olaszok viszonyát az autós utazáshoz. Sokan a vasárnapi ebédjüket is itt fogyasztották el, hogy az üvegfalon át nézzék az elszáguldó autókat, majd a shopban válogassanak a tévéműsorok hirdetéseiben látott termékek közül.

Az olaszoknál az Autogrill vált a fogyasztói társadalom egyik szimbólumává.

A hetvenes évekre az olasz autópályák hossza meghaladta a 3900 kilométert, az autós pihenők száma pedig a kétszázat, valóra vált a tömeges motorizáció. Az évtized elején úgy tűnt, hogy csak a csillagos ég szabhat határt a növekedésnek, majd kitört az olajválság, és az állam közbelépett, 1977-ben a bajba került Pavesi, Motta és Alemagna egy újonnan létrehozott cégben, Autogrill néven egyesült. A nyolcvanas évekre aztán jött az újabb olasz gazdasági csoda,

megjelentek a kereskedelmi televíziók, az olaszok pedig ismét keblükre ölelték a tömeges fogyasztást.

Az évtized végére naponta hárommillió ember utazott az olasz autópályákon, amelyek hossza akkor már elérte az 5600 kilométert, ez pedig az Autogrill feltámadásához vezetett. A kilencvenes években a céget privatizálták, 1995-ben a Benetton szerzett benne többségi részesedést, majd a következő évtizedekben többször is gazdát cserélt, európai terjeszkedésnek indult, de megőrizte egykori hírnevét, és tulajdonképpen a lényegét is:

ha az olaszoknál utazol, ma is a sztrádák felett ívelve juttatja eszedbe, hogy ideje megállni és harapni valamit.
A hatvanas évek végén szupermodernnek számított a Montepulciano mellett lévő csupa acél és üveg étterem
A maga korában korszerű épületet nem tudták tovább újítani, ezért néhány éve lebontották
Nem autópálya felett ível, de rendkívül látványos ez az épület is

Nincs már minden Autogrill-híd a helyén, a Montepulciano mellett lévő, 1967-ben készült épületet ugyanis 2021-ben lebontották, hogy az autópálya két szélén korszerű éttermet építsenek a helyére. Nem jutott erre a sorsra az Autogrill talán leglátványosabb pihenője, a Milánó közelében lévő, 1958-ban készült étterem, aminek üvegezett homlokzatát egy ötven méter magas, háromágú ív tette messziről felismerhetővé.

A maga korában rendkívül futurisztikusnak tartották, nemrég pedig felújították, hogy tovább hirdesse az Autogrill jövőjét.

(Fotók: Autogrill, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Amikor még a Clark Ádám téren is lehetett tankolni

Mostanában különösen sok szó esik a benzinkutakról – mi most hangulatos archív képeket mutatunk.

A hatvanas évek óta a modern építészet példája ez a benzinkút

A környezet megváltozott körülötte, de ma is lehet tankolni a betongombák kalapja alatt.

Az olaszok stílusos népautója volt az első Fiat 600

Az új Fiat 600 bemutatója alkalmából elmeséljük az első 600-as történetét.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Valentin-napi erotikus ajánló: 10 nőtípus, 10 szenvedélyes ajándék

Aki szeret utazni, az semmiképp se hagyja ki ezt a februári budapesti eseményt!

A McLaren nem változtatott (sokat) a győztes autóján

További cikkeink a témában
Mikrobiom és wellbeing, avagy ez lehet az új szupererőd
Hirdetés