A rossz légkondi nem csak nem hűt, de büdös és veszélyes is. Mit és hogyan kell csinálni, hogy hűvös és egészséges legyen az utastér?

Az orrunk remek diagnosztikai berendezés. Ha a kocsiban büdös van, de se halott túszok nincsenek a csomagtartóban, se a gyerekek/haverok nem hányták tele a hátulját múlt héten, és a majonézes szendvics sem esett be az ülések közé, valószínűleg a klíma a ludas. Ennek oka, hogy az őszi-téli időszakban, amikor alig használjuk a klímát (néha csak a megfelelő kenés kedvéért is érdemes bekapcsolni), a pára lecsapódása következtében nedvesség képződik a rendszerben, amely ideális élettér a különböző baktériumok számára. Ezek elszaporodása a kellemetlen szagokon túl veszélyes is az autóban ülőkre, hiszen allergiás reakciókat, légúti panaszokat is eredményezhet. Mivel a klíma eleve szárítja a levegőt, a nyálkahártya különösen érzékenyen reagál a baktériumok támadására.

Ha a meleg idő beálltakor kiderül, hogy szennyezett a rendszer, négy tisztítási módszer közül választhatunk, ám akár otthon állunk neki, akár a profikra bízzuk, egy dolog nem változik: első a pollenszűrő cseréje! Könnyű megállapítani, milyen állapotban van: ha tiszta fehér, még jó. Ha szürke a piszoktól, netán töredezettek a szélei, cserére szorul.

Csináld magad!

Ha otthon, költséghatékonyan szeretnénk klímát tisztítani, mindenképp a spray-s módszerek egyikét kell alkalmaznunk.

Az egyik a habfürdős. A klímatisztító habot durván kétezer forintért lehet beszerezni, használata végtelenül egyszerű: nagyjából a felét a légbeszívó üregbe fújjuk, míg a többit a beltérben lévő szellőzőnyílásokba. Ha mindent telefújtunk, hagyjuk hatni negyedóráig, majd nyissuk ki az ajtókat (hogy legyen huzat), és a motor beindítása után addig járassuk a klímát, míg az összes hab el nem párolgott. Ez elvileg elpusztítja az összes baktériumot, eltávolítja a szennyeződéseket, és pár napig érezhető illatot hagy maga után. Hátránya, hogy a hab nem feltétlenül jut el minden résbe, illetve folyadékká válva esetleg károsíthatja az elektronikát.

A másik módszer még olcsóbb, hiszen a folyékony klímatisztítók hatszáz forintnál kezdődnek. Ezek működése leginkább egy füstgránáthoz hasonlítható. A beltérben az összes szellőzőt kinyitva, a klímát járatva kinyitjuk a szelepet, majd felhúzott ablakokkal rázárjuk az ajtókat, és hagyjuk hatni a gázt. Néhány perc alatt körbejárja a rendszert, és elpusztítja a baktériumokat. Hátránya, hogy a habhoz hasonlóan ez is vegyszer, és nem feltétlenül jó, hogy mindent beborít.

Bízd a profikra!

Ugyan drágább, de a profi munka sokszor bőven megéri az árát, hiszen alaposabb, mint bármi, amit az otthoni eszközökkel megvalósíthatunk. A klímákra szakosodott cégek többsége három opciót kínál.

Az egyik az ózonos tisztítás. Ennek lényege, hogy egy ózongenerátor segítségével rendkívül instabil ózonmolekulákat juttatnak a rendszerbe. Mivel az ózon (O3) felezési ideje nagyon rövid, és minden vágya, hogy újra oxigén lehessen, az extra oxigénatom reakcióba lép a szennyeződésekkel, és az oxidáció során megköti azokat. Mivel szinte mindent oxidál, hatékony védelmet nyújt a vírusok, penészgombák és a szagokért felelős baktériumok ellen. Hatezerszer hatékonyabb fertőtlenítőszer, mint a klór. További előnye, hogy mivel nem vegyszer, semmilyen káros anyagot nem hagy az autóban. Az ózonos kezelés ára öt- és nyolcezer forint között változik.

Választhatjuk az ultrahangos módszert is. Ez azért hatékony, mert a gép öt mikronra bontja a hatóanyagot, és rezegtetve juttatja a csövekbe, ami így garantáltan körbejárja a kívánt területet. A kezelés végén filmréteget is képez a felületen, amely késlelteti a kórokozók újbóli elszaporodását. A szolgáltatás ára nagyjából ugyanannyi, mint az ózonosé.

Létezik úgynevezett direkt tisztítás is, nagy nyomással (5–6 bar) küldik be a hatóanyagot a rendszerbe, amely azon túl, hogy garantáltan eljut mindenhova, szinte leborotválja a szennyeződéseket.

És ha már szóba került a nyomás, érdemes azt is ellenőrizni, mennyi gáz maradt még a tartályban. Évente 10–15% veszteséggel lehet számolni, így előbb-utóbb minden autóban pótolni kell, hiszen a klíma használata megnöveli a fogyasztást, nem árt, ha ehhez némi teljesítmény is párosul. Töltés előtt nitrogént pumpálnak a rendszerbe, és ellenőrzik, nem szivárog-e valahol. Némi felárért UV-festéket is permeteznek, amitől egyértelművé válik, hol az esetleges hiba. Ha minden stimmel, a hiánytól függően háromtól tízezer forintig terjedő összegért töltik fel klímánkat a gyári értékekre.

Ha a töltést és a tisztítást is ugyanott csináltatjuk, legrosszabb esetben is meg kell úsznunk tizenötezerből, ennyit pedig bőven megér, hogy nem hiába égetünk több üzemanyagot, nem fertőző a levegő, és persze nincs az a melegrekord, amit ne vészelnénk át!

 Ez jó, de mi van, ha inkább családi autót vennék, tökéletes klímával? Ez!

És ezt olvastad már?
Ilyen lenne, ha Olaszország legnagyobb autógyártója is beszállna az F1-be