Hamarosan kitiltják az autókat Brüsszel belvárosából, de a város néhány más részén nem jöttek be a korlátozások: táblákat szedtek le, tüntettek, és akadt, ahol vissza is vonták a terveket.
Hamarosan életbe lép az eddigi leginkább gyalogospárti irányelv Brüsszelben: a nem helyi és nem létfontosságú forgalom betiltása a város szívében.
December elsejétől tíz utcát zárnak le a helyiek által egyszerűen Pentagonnak hívott városmagban: itt megszűnik az átmenő forgalom, de továbbra is behajthatnak a sürgősségi szolgáltatások, a taxik, karbantartók, fuvarozók, fogyatékkal élők, helyi lakosok és üzlettulajdonosok.
A rendszámtáblákat kamerák figyelik majd, a fenti kategóriákba nem tartozó autók üzemeltetői először figyelmeztető levelet kapnak, azután 58 eurós (23 500 huf) bírságot, valahányszor behajtanak a zónába.
Mivel a tíz újonnan ellenőrzött utca gyakorlatilag a városmag kapuja, az új szabályrendszer lényegében megszünteti az átmenő forgalmat a belvárosban. De azért ez egyáltalán nem megy olyan egyszerűen.
Brüsszel olyannyira hírhedt a dugókról, hogy egyszer szarkasztikusan felterjesztették azokat az UNESCO világörökségi listájára. A belvárosi változások egy átfogóbb, de vitatott átalakítás részei. 2019-ben indult a Good Move (kb. jó lépés) kezdeményezés, aminek végső célja 50, alacsony forgalmú területre osztani a várost – ezeken belül útlezárásokkal, sávszűkítésekkel és útvonal-áttervezésekkel szigorúan korlátoznák a motorizált közlekedés lehetőségeit. A felszabaduló területet a kerékpárosok és a gyalogosok kapnák meg, részben a számukra újonnan kialakított sávokon. Ez a terv nagyjából követi az európai trendet: hasonló lépéseket tettek többek közt Párizsban, Londonban, Milánóban, Barcelonában és kisebb belga városokban is.
Hanem Brüsszelben 2030-ra alakulna ki a Good Move teljes, egész várost átfogó hálózata, csakhogy a próbaverzió máris kiverte a biztosítékot több helyen is.
Cureghem negyedben néhány frissen autómentesített utca lakói leszerelték a táblát, és eltávolították a beton terelőket, egy alkalommal pedig úgy forgatták azokat, hogy blokkolja az új bicikliutat. A tüntetések után szeptemberben visszavonták az új utcaterveket. Októberben Schaerbeek negyedben voltak hasonló demonstrációk, ezért ott 2023 márciusáig jegelték az átalakítási terveket, míg Jette-ben két hónap után visszavonták az intézkedéseket.
Brüsszel vezetése ezzel együtt kitart a Good Move mellett, ahogy Bart Dhondt mobilitásért felelős tanácsnok elmondta, naponta „több ezer, a központon kívülre igyekvő autó halad át lakónegyedeken. Olyan utcákat kereszteznek, ahol gyerekek mennek iskolába, szülők viszik a babákat bölcsödébe, turisták vásárolnak, idősek mennek kórházba. Ez az átmenő forgalom veszélyes, stresszes, dugókat és környezetszennyezést okoz”.
A tiltakozók szerint viszont túl hirtelen, nem elég alapos egyeztetések után vezették be az új szabályokat, túl nagy területen és nem praktikus határok mentén. A tüntetések óta persze a Good Move pártiak is átgondoltabb tervezésre törekszenek, és igyekeznek jobban megérteni az egyes környékek napi életét. De hogy milyen átalakítások lesznek végül 2030-ig, az nagy kérdés.
(Forrás: Bloomberg, fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: