Hamarosan kitiltják az autókat Brüsszel belvárosából, de a város néhány más részén nem jöttek be a korlátozások: táblákat szedtek le, tüntettek, és akadt, ahol vissza is vonták a terveket.

Hamarosan életbe lép az eddigi leginkább gyalogospárti irányelv Brüsszelben: a nem helyi és nem létfontosságú forgalom betiltása a város szívében.

December elsejétől tíz utcát zárnak le a helyiek által egyszerűen Pentagonnak hívott városmagban: itt megszűnik az átmenő forgalom, de továbbra is behajthatnak a sürgősségi szolgáltatások, a taxik, karbantartók, fuvarozók, fogyatékkal élők, helyi lakosok és üzlettulajdonosok.

A rendszámtáblákat kamerák figyelik majd, a fenti kategóriákba nem tartozó autók üzemeltetői először figyelmeztető levelet kapnak, azután 58 eurós (23 500 huf) bírságot, valahányszor behajtanak a zónába.

Mivel a tíz újonnan ellenőrzött utca gyakorlatilag a városmag kapuja, az új szabályrendszer lényegében megszünteti az átmenő forgalmat a belvárosban. De azért ez egyáltalán nem megy olyan egyszerűen.

Brüsszel olyannyira hírhedt a dugókról, hogy egyszer szarkasztikusan felterjesztették azokat az UNESCO világörökségi listájára. A belvárosi változások egy átfogóbb, de vitatott átalakítás részei. 2019-ben indult a Good Move (kb. jó lépés) kezdeményezés, aminek végső célja 50, alacsony forgalmú területre osztani a várost – ezeken belül útlezárásokkal, sávszűkítésekkel és útvonal-áttervezésekkel szigorúan korlátoznák a motorizált közlekedés lehetőségeit. A felszabaduló területet a kerékpárosok és a gyalogosok kapnák meg, részben a számukra újonnan kialakított sávokon. Ez a terv nagyjából követi az európai trendet: hasonló lépéseket tettek többek közt Párizsban, Londonban, Milánóban, Barcelonában és kisebb belga városokban is.

Hanem Brüsszelben 2030-ra alakulna ki a Good Move teljes, egész várost átfogó hálózata, csakhogy a próbaverzió máris kiverte a biztosítékot több helyen is.

Cureghem negyedben néhány frissen autómentesített utca lakói leszerelték a táblát, és eltávolították a beton terelőket, egy alkalommal pedig úgy forgatták azokat, hogy blokkolja az új bicikliutat. A tüntetések után szeptemberben visszavonták az új utcaterveket. Októberben Schaerbeek negyedben voltak hasonló demonstrációk, ezért ott 2023 márciusáig jegelték az átalakítási terveket, míg Jette-ben két hónap után visszavonták az intézkedéseket.

Brüsszel vezetése ezzel együtt kitart a Good Move mellett, ahogy Bart Dhondt mobilitásért felelős tanácsnok elmondta, naponta „több ezer, a központon kívülre igyekvő autó halad át lakónegyedeken. Olyan utcákat kereszteznek, ahol gyerekek mennek iskolába, szülők viszik a babákat bölcsödébe, turisták vásárolnak, idősek mennek kórházba. Ez az átmenő forgalom veszélyes, stresszes, dugókat és környezetszennyezést okoz”.

A tiltakozók szerint viszont túl hirtelen, nem elég alapos egyeztetések után vezették be az új szabályokat, túl nagy területen és nem praktikus határok mentén. A tüntetések óta persze a Good Move pártiak is átgondoltabb tervezésre törekszenek, és igyekeznek jobban megérteni az egyes környékek napi életét. De hogy milyen átalakítások lesznek végül 2030-ig, az nagy kérdés.

(Forrás: Bloomberg, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Autózás helyett biciklire ültetnék az európai férfiakat

Másképp közlekednek a nők és a férfiak, részben praktikus okokból, de ez mindegy is: több tanulmány szerint érdemben csökkenne a környezetszennyezés, ha a férfiak néha tömegközlekedésre vagy biciklire cserélnék az autójukat.

Forgalmi és jogosítvány nélkül is lehet vezetni januártól Magyarországon

Természetesen kell érvényes okiratokkal rendelkezni, de nem kell, hogy nálunk is legyen.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

A Volvo végleg felhagyott a dízelmotoros autók gyártásával

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés